Nepbloggers binnenkort aan publieke schandpaal

12 februari 2007, 19:28

Online reviews op weblogs en fora spelen een steeds grotere rol in de besliskeuze van consumenten. Het is dan ook niet vreemd dat al langer de discussie speelt over de betrouwbaarheid van deze reviews. Als uiteindelijk blijkt dat (te) positieve reviews afkomstig zijn van de betrokkenen zelf, dan geldt daarvoor in de UK vanaf eind dit jaar een nieuwe wet:

(…) Hotels, restaurants and online shops that post glowing reviews about themselves under false identities could face criminal prosecution under new rules that come into force next year. Businesses which write fake blog entries or create whole wesbites purporting to be from customers will fall foul of a European directive banning them from “falsely representing oneself as a consumer”. From December 31, when the change becomes law in the UK, they can be named and shamed by trading standards or taken to court. (…)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    André Scholten

    Ik ken een zaak van iemand op Tweakers.net die afgelopen week voorgekomen is. Daar ging het om een aantal negatieve reviews van gebruikers die de gereviewde graag van de betreffende site af wilde hebben. Eerst had de gereviewde geprobeerd zelf positieve reacties te plaatsen, maar toen die werden verwijderd bracht hij de zaak voor. De voorlopige uitspraak is dat de zaak verworpen is. Hulde voor de reviewers.

    Aan de andere kant: als je echt een verkeerde review krijgt kun je daar ontzetten veel schade van ondervinden. Het blijft wel een moeilijke kwestie.


    12 februari 2007 om 20:52
    David

    Lijkt me een lastig verhaal dit juridisch hard te maken, daarnaast zou een consument die bewust negatieve reacties plaatst uit een persoonlijke rancune tegen een bedrijf dan ook aangepakt moeten worden? En hoe ga je om met medewerkers die puur uit enthousiasme een persoonlijke reactie plaatsen zonder stil te staan bij eventuele consequenties, of een mailtje naar je vrienden waarin je ze vraagt om een positieve reactie te geven op je net geopende restaurantje?

    Denk dat op een dergelijk niveau het een lastige zaak wordt en dat bij grotere projecten zoals het opzetten van een complete website de kans dat je online aan de schandpaal genageld wordt dusdanig groot is dat er genoeg afschrikwekkend werking vanuit gaat.

    Misschien kunnen ze hun energie beter steken in het opzetten van goede richtlijnen voor en controle op ‘karma’ systemen waarbij de zelfregulerende werking van internet de rest doet.


    12 februari 2007 om 21:29
    Niels Willems

    Eindelijk! Twee weken geleden ook al een heel stuk in de Volkskrant hierover onder de kop “Vergelijk de vergelijker”. De mening en ervaringen van consumenten zijn waardevol maar zij kunnen geen waardeoordeel geven over een product. Dat vereist deskundigeheid, marktoverzicht en -kennis en enige afstand of een neutrale houding. Nagenoeg geen enkele consument voldoet aan deze criteria. Onze site http://www.hetbesteproduct.nl mag dan ook rekenen op steeds meer enthousiaste gebruikers. Het waardeoordeel is gebaseerd op deskundigenreviews net als bijvoorbeeld het internationale alatest.com of viewscore.com.


    13 februari 2007 om 08:09
    Jitze Jan

    BTW, lekker lezen dat cursief geschreven gedeelte. Wat mij betreft mag dat op de hele website direct afgeschaft worden.


    14 februari 2007 om 12:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!