Bruto reclamebestedingen in 2006 bijna 5,7 miljard

28 februari 2007, 11:10

Peter Wiegman heeft het Jaarboek Bruto Mediabestedingen 2006 van Nielsen Media Research afgerond. Belangrijkste conclusie: de bruto advertentiebestedingen voor producten en diensten in Nederland bedroegen in 2006 bijna 5,7 miljard euro. Dat is een stijging van 3 procent in vergelijking met 2005.

Op publiekstijdschriften na namen de bestedingen in alle mediumtypen toe. Dit blijkt uit het Jaarboek Bruto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert. Bij televisie, dat in 2005 voor het eerst sinds jaren geen dubbelcijferige groei liet zien, bleef de groei in 2006 (1 procent) zelfs onder de groei van de totale bestedingen. Daarmee leverde het mediumtype marktaandeel in (-1,2 procent) waarvan met name internet, ongeadresseerde brievenbusreclame en out of home profiteerden.

Van alle mediumtypen boekte internet de grootste groei (+36 procent) en kwam uit op bijna 205 miljoen euro. Ongeadresseerde brievenbusreclame kwamen uit op ruim 510 miljoen (+13 procent) en out of home zag de bruto advertentiebestedingen toenemen met 8 procent tot 233 miljoen. Radio boekte dezelfde groei als in 2005 (+5 procent) en eindigde 2006 op bijna 477 miljoen euro. Bioscopen beleefden een redelijk jaar: de bestedingen stegen met 2 procent tot 17 miljoen.

Voor de dagbladen was 2006 het jaar van herstel. In 2005 was er nog sprake van een lichte daling van 2 procent, maar in 2006 namen de bestedingen toe met 1 procent tot 768 miljoen euro. Alleen de publiekstijdschriften zagen de bruto bestedingen vorig jaar dalen (-2 procent) en kwamen uit op 419 miljoen.

In de top 5 van grootste adverteerders veranderde niets in vergelijking met 2005. Unilever Home & Personal Care (114 miljoen) en Unilever Foods (100 miljoen) voeren respectievelijk als nummer 1 en 2 de ranglijst aan. KPN is derde met 89 miljoen. Procter & Gamble (77 miljoen) en L’Oréal (59 miljoen) staan op de vierde en vijfde plaats.

De bruto reclamebestedingen zijn gebaseerd op de registratie van advertenties van nationale producten en diensten (excl. lokale advertenties, personeels- en rubrieksadvertenties). Advertenties worden gewaardeerd tegen de geldende tariefkaarten van de betreffende media. Eventuele kortingen of speciale prijsafspraken worden buiten beschouwing gelaten. De werkelijke (= netto) advertentiebestedingen kunnen lager zijn.

Bron:

Persbericht Nielsen Media Research (pdf)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Diep

    de omzet-ontwikkeling op TV verdient wel een nuancering: netto, zo is gebleken uit de gegevens van SPOT, is TV een kleine 4% gegroeid. De exploitanten zijn inmiddels een jaar of 2 á 3 (succesvol) het bruto/netto-verschil aan het verkleinen. In het verleden werd TV obv bruto bestedingen vaak overgewaardeerd. Met alle respect voor Nielsen en Peter Wiegman maar bruto bestedingen zeggen steeds minder.


    1 maart 2007 om 10:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!