Vernieuwd USAToday betrekt lezers in ‘networked journalism’

Vernieuwd USAToday betrekt lezers in ‘networked journalism’
, Carl Mangold

{title}

Amerika’s grootste krant USAToday is dit weekend totaal vernieuwd. Het design is aangepakt, maar “more important, we are expanding our editorial mission.” En dat is natuurlijk het beter betrekken van de steeds veeleisender nieuwsconsument:

“Networked journalism” takes into account the collaborative nature of journalism now: professionals and amateurs working together to get the real story, linking to each other across brands and old boundaries to share facts, questions, answers, ideas, perspectives. It recognizes the complex relationships that will make news. And it focuses on the process more than the product.

Eén van de meest in het oog springende ‘reader generated content’ staat rechtsboven in de masthead; hierboven het ‘Reader comment’ van redneon. Daarnaast kunnen lezers vanzelfsprekend reacties op nieuws- en blogberichten achterlaten, kunnen ze op een Digg-achtige manier berichten tippen en kunnen ze rechtstreeks met elkaar en de journalisten communiceren.

Voor USAToday is dit allemaal een heel logische stap:

In its 25 years as “The Nation’s Newspaper,” USA TODAY has always tried to listen to a variety of readers and understand what’s important to them. As the next logical step, we’re building the nation’s newspaper into the nation’s conversation.

Maar dat betekent natuurlijk niet dat de hele website ineens in een nieuwe MySpace verandert. Brandgagement is immers een sterk doelgericht proces, gebaseerd op de kernwaarden van de bestaande onderneming.

Instead of trying to be a social networking site, we want to keep the personalities and conversation open in a way that focuses on the news. After all, news and information are the reasons we’re here.

Mooi staaltje van “If you can’t beat them, join them.” ‘Networked journalism’ als reactie op ‘citizen journalism’.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Een superieure move!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.