7 manieren om games in te zetten als marketingtool

16 maart 2007, 09:07

{title}Games en marketing: steeds vaker krijgen de twee met elkaar te maken. Niet vreemd, want het aantal gamers blijft toenemen en het medium games biedt nieuwe mogelijkheden voor adverteerders. In het geval van videogames, de “grote” PC en console games, is de verleiding groot om op een makkelijke, traditionele manier games te gebruiken als marketingtool. Adfoblog schrijft dat Coca-Cola de eerste Nederlanse dynamische in-game advertising campagne is gestart in enkele PC en Xbox (360) games.

Warner startte vorige week ook al een dynamische in-game advertising campagne voor de film 300 in de games Tom Clancy’s Splinter Cell: Double Agent en Rainbow Six: Vegas. Deze campagnes zijn een goed voorbeeld van op de oude manier adverteren in een nieuw medium. Er zijn ook andere manieren om games in te zetten als marketingtool.

Hieronder een opsomming van de mogelijkheden:

  1. product endorsement
  2. joint-promotions
  3. gebruik van games om producten en diensten te demonstreren
  4. games als CRM tool
  5. bieden van sponsorship of commercieel partnership voor events en LAN parties
  6. in-game advertising
  7. in-game commerce

Belangrijk is dat je als adverteerder een bijdrage zult moeten leveren aan gamers. Maak dingen voor hen mogelijk. Begrijp de gamecultuur waarbinnen zij leven, maak game-werelden realistischer, daag gamers uit, maak dingen makkelijker en sneller en probeer vooral niet op een simpele manier dingen op te dringen.

In dit verband is een goed voorbeeld van hoe het wel moet de Map Pack voor de succesvolle Xbox 360 game Gears of War, waar er inmiddels meer dan 4 miljoen van zijn verkocht. Deze extra levels werden als downloadable content aangeboden op Xbox Live en gesponsored door The Discovery Channel. Hierdoor konden de extra maps gratis worden aangeboden. Samen met de extra content verscheen ook een video met de bedenker van Gears of War, Cliff Blezinski. Dat deze man inmiddels een celebrity is geworden binnen de gamecultuur en we in de komende jaren steeds meer van dit soort beroemdheden kunnen verwachten, laten we nu even buiten beschouwing. Interessanter is hoe de man in deze video een melding maakt van The Discovery Channel. Zo kan het dus ook.

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Joepie

    Coca – Cola blijkt na navraag wel degelijk de eerste te zijn. Coke Zero startte 4 maart,…waar Warner op 9 maart is gestart. Slechts een aanvulling op het bericht.


    16 maart 2007 om 09:25
    CemYildiz

    @Jopie: Bedankt voor de update, ik heb dit inmiddels aangepast 🙂


    16 maart 2007 om 09:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!