Search Advertising Netwerken: een update

13 april 2007, 09:35

{title}Welke ontwikkelingen kunnen we de aankomende periode verwachten van Google AdWords, Yahoo! Search Marketing, MSN adCenter, Ask Sponsored Listings en AOL Search Marketplace?

Deze vraag stond centraal bij de sessie ‘Meet the Search Ad Networks’ op de SES in New York. In de serie berichten over de SES hier weer een artikel van Marije Konneman.

SES Dag 2 – Meet the Search Ad Networks

Op dag 2 van de SES hebben we een sessie bijgewoond die in het teken stond van het ontmoeten van de Search Advertising netwerken. Hierbij aanwezig waren afgevaardigden van alle grote netwerken: Google, MSN, Yahoo!, AOL en Ask. Iedere afgevaardigde kreeg zo’n 7 minuten de tijd om de nieuwe features van zijn of haar Search Advertising netwerk te bespreken. Na afloop was er veel tijd voor vragen.

Yahoo! Search Marketing (link)

Yahoo! Panama is al gelanceerd in de VS. Voordelen van Panama zijn dat er geografisch getarget kan worden, dat er een click forecasting gegeven wordt en dat het aanmeldproces vereenvoudigd is.

Yahoo! is bezig met een nieuw onderzoek dat ze ‘Brand Advocate’ noemen. Het komt er op neer dat ze het online zoekgedrag van een bepaalde groep online gebruikers hebben onderzocht. Deze groep gebruikers, die Yahoo! dus ‘Brand Advocate’ noemt representeert ongeveer 25% van de online populatie.

Ook besteedt Yahoo! meer aandacht aan de kwaliteit van het verkeer. Ze kunnen daardoor meer cijfers naar buiten brengen over clickfraude. 12-15% van de clicks op Yahoo! wordt als zodanig geïdentificeerd en wordt niet in rekening gebracht.

Nieuwtje van Yahoo!: ze hebben een deal gesloten met Viacom Distribution, waardoor hun netwerk behoorlijk wordt vergroot.

MSN adCenter

MSN adCenter is nu zo’n 11 maanden actief op de Amerikaanse markt en heeft in de tussentijd veel feedback gekregen van de gebruikers.

Het merendeel van de gebruikers is erg te spreken over de kwaliteit van de door adCenter gegenereerde clicks, maar deze gebruikers zijn op zoek naar meer volume. Verder moet Microsoft werken aan de gebruiksvriendelijkheid van het systeem.

Over de kwaliteit van de clicks wilde MSN kwijt dat het vooral hoog converterende clicks zijn. 59% van hun gebruikers koopt online. Vooral in de categorieën business to business, retail, consumer en travel scoort MSN naar eigen zeggen goed. Finance blijft duidelijk achter.

Het grote nadeel voor adverteerders op dit moment is dus dat het volume relatief laag is. MSN adCenter gaat daarom een pilot doen met content ads om zo het volume te laten vergroten.

In het voorjaar (RvB: Over 4 tot 6 weken) komt een bèta versie van de verbeterde adCenter uit. Hierbij wordt meer aandacht besteed aan ‘full text search’, campagne management, het importeren van campagnes, het apart kunnen benaderen van favoriete keywords en een verbeterde navigatie.

Google AdWords (link)

Google ging in eerste instantie in op hun visie dat ze in de zogenaamde “connection business” zitten, waarbij Google een platform is dat alles met elkaar verbindt. Google geeft oplossingen op het gebied van zoeken, beschikt over een inhoudsnetwerk en heeft eigen webapplicaties en programma’s.

Ook Google speelt in op de toenemende vraag naar controle van adverteerders.

Google Analytics en het onlangs gelanceerde Website Optimizer zijn daar voorbeelden van.

Maar ook het contentnetwerk wordt steeds belangrijker. Hiervoor heeft Google twee nieuwe features ontwikkeld om de adverteerders meer controle te geven.

Ten eerste zijn ze in de VS een bèta test gestart met Pay Per Action. Als adverteerder kun je aangeven welk bedrag je voor een bepaalde actie cq conversie zou willen betalen. Deze test geldt alleen voor het contentnetwerk, niet voor het zoeknetwerk en de zoekresultaten van Google zelf. Google kon nog niet veel zeggen over de eerste resultaten.

Verder gaan ze naast het normale CPM model voor Site Targeting, ook een CPC variant opzetten.

AOL Search Marketplace

De afgevaardigde van AOL vertelde interessante dingen, echter deze waren voor de Nederlandse markt niet relevant. AOL maakt natuurlijk gebruik van resultaten van Google en hier zijn ze erg blij mee. Ze gebruiken ook het Google logo op hun site, omdat dat volgens hen vertrouwen en objectiviteit uitstraalt.

AOL heeft afgelopen vrijdag in een persbericht de lancering van de ‘AOL Search Marketplace’ aangekondigd, een middel voor adverteerders om gesponsorde links in te kopen specifiek gericht op AOL Search gebruikers. Dit wordt gebouwd op de bestaande Google AdWords technologie. AOL gebruikers zijn (naar eigen zeggen wederom) gebruikers van hoge kwaliteit en hebben hogere conversieratio’s dan bijvoorbeeld MSN en Yahoo! gebruikers.

Ask Sponsored Listings (link)

Ask is in Amerika naar eigen zeggen de 3e grootste zoekmachine. Ze zijn vooral bezig met het standaardiseren van het netwerk en richtlijnen. Veder willen ze de adverteerders meer controle geven over waar hun advertenties worden vertoond, door middel van ‘refferer blocking’.

Search Advertising Netwerken Q&A

Na deze korte presentaties van de search Advertising netwerken, begon het Q&A gedeelte.

Vraag: waarom moeten mensen geld uitgeven in jouw netwerk?

MSN

:

Hoogte kwaliteit converterende clicks

Mogelijkheden om je publiek te leren kennen, door o.a. info over geslacht, geo’s, etc.

Yahoo

:

Groot bereik netwerk

Kwaliteit van de traffic

Gebruiksgemak (iig met Panama)

Hoog serviceniveau van het team

Google

:

Bereik van het netwerk

Innovatie en keuzes

Ondersteuning en gebruiksgemak

Opvallend is dat zowel MSN als Yahoo het argument gebruikt dat de kwaliteit van clicks bij hun hoger is dan bij de andere netwerken. In de VS liggen de verhoudingen dus duidelijk anders dan in Nederland.

Op de vraag of Google ook richting targeten op gedrag gaat, wilde Google geen commentaar geven.

Verder werd de vraag gesteld of de andere netwerken ook een soort AdWords editor gingen ontwikkelen. Er zat nog niets in de pijplijn.

Uiteraard werden er ook veel beginnervragen gesteld waar ik hier maar even niet op inga. Het kennisniveau van het publiek is erg divers, dat merk ik ook in andere sessies. Maar desalniettemin was het leuk om weer even een update te krijgen over de plannen van de zoekmachines op het gebied van Search Advertising!

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Remi, is het mogelijk om ook wat screenshots of links naar deze adnetwerken toe te voegen? Enig idee wat de bewegingen zijn van deze partijen in de Europese en meer specifiek Nederlandse markt is?


    13 april 2007 om 11:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!