Google koopt DoubleClick voor $3,1 miljard dollar

13 april 2007, 19:46

{title}The New York Times en Reuters hebben zojuist bekend gemaakt, dat zoek- en reclamegigant Google overeenstemming bereikt heeft met private equity bedrijven Hellman & Friedman en JMI Equity over de aankoop van internetreclamenetwerk DoubleClick voor $3,1 miljard dollar in cash (€ 2,3 mrd). Ook Microsoft, Yahoo en AOL (één van de grootste klanten van DoubleClick) waren in de race om de leverancier van technologie om banners te plaatsen over te nemen. Hiermee wordt maar weer bevestigd, dat Google momenteel alles wint waar het op bied.

DoubleClick, opgericht in 1996, helpt uitgevers, bureaus en adverteerders bij het managen en inzetten van on- en offline media. Het bedrijf is wereldwijd marktleider en serveert meer dan 80 miljard advertenties per maand wereldwijd met behulp van meer dan 130 adservers over de hele wereld. De meetmethode van DoubleClick is ge-audit door PriceWaterhouseCoopers.

Nadat het bedrijf een korte tijd aan de Amerikaanse NASDAQ stond genoteerd werd DoubleClick in april 2005 voor 1,1 miljard dollar van de beurs gehaald door de twee private equity bedrijven Hellman & Friedman en JMI Equity. DoubleClick nam in maart 2006 haar branchegenoot Falk AG over. Met de aankoop verstevigt Google haar positie op de online advertentiemarkt, naast search en contextuele advertenties, nu ook op het gebied van display ads. De zoekmachine gigant kan het zich nu volledig gaan richten op de expansie in print, radio, video, mobiel en de tv markt.

(Bronnen: Sanoma, Reuters, NY Times, Emerce en Marketingfacts)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

32 Reacties

    Dennis Goedegebuure

    Paul,

    Wellicht een klein misverstand, Doubleclick is nu juist niet meer geregistreerd aan de NASDAQ.

    Met de aankoop van Doubleclick door & Friedman en JMI Equity raakte het bedrijf nu juist de notering kwijt.


    13 april 2007 om 23:57
    media

    Damn, ik was er al bang voor. En zoals ik al eerder aangaf, prima voor Google natuurlijk maar niet voor de markt die meer en meer afhankelijk zal worden van monopolist Google (de Microsoft van de 21ste eeuw?). Ik vraag me overigens ook af wat deze aankoop (en de stappen die Google maakt richting radio, tv en print) betekent voor de missie van Google: ‘Het universeel toegankelijk maken van alle informatie ter wereld.’


    14 april 2007 om 02:43
    Emanuel

    Prima zet van google 🙂


    14 april 2007 om 04:22
    nikao

    lekkere snelle winst voor de investeerders!


    14 april 2007 om 04:56
    Gerben

    Tjeetje,

    Beste meneer Google,

    Ik heb ook nog enkele zeer interessante concepten voor u!

    Wilt u alstublieft ook contact met mij opnemen?

    Alvast bedankt.

    ;-)……

    Hebben ze daar geld over of zo?


    14 april 2007 om 05:18
    punkey

    Ik zit toch een beetje met open mond te lezen. Ongelooflijk wat Google aan het doen is. En inderdaad, waar gaat het heen?


    14 april 2007 om 05:18
    wilph

    Ja, Google heeft inderdaad geld over Gerben. Ik ben niet zo’n Google watcher, maar weet me wel te herinneren dat ze heel erg veel geld in kas hebben waarvan Schmid al eens gezegd heeft dat het een ‘probleem’ is om dat goed uitgegeven te krijgen.

    Marco heeft ook zeker een punt. Het is voor de markt absoluut geen goede ontwikkeling. Google ontwikkeld zich inderdaad tot een monopolist op de advertentiemarkt. Hopen dat onze Nelie wakker is….. Aan de andere kant zie ik DoubleClick weer liever in handen van Google dan van Microsoft. Ik denk dat ze er veel meer van weten te maken.


    14 april 2007 om 05:33
    media

    Alles op een rijtje zettend denk ik dat Google Doubleclick vooral heeft gekocht ter bescherming van haar eigen advertentienetwerk om er voor te zorgen dat het niet in handen van de concurrentie komt. Inderdaad, Google heeft geld te veel op dit moment!


    14 april 2007 om 05:56
    Roy Huiskes

    Dat is een mooie boost voor het CPA netwerk 😉


    14 april 2007 om 06:16
    chi666

    Als ik me niet vergis heeft Doubleclick jaren geleden zijn Europese advertentiebusiness verkocht aan adlink (toch?). Dus in Amerika hebben ze ook het banner netwerk erbij, in Europa toch enkel de DART technologie?

    Is dat de volgende zet: Europese acquisitie van… adlink? adpepper? Of zullen ze dit pogen organisch uit te bouwen? Een goede concurrent kan men wel gebruiken hier toch?


    14 april 2007 om 06:28
    Paul van Veenendaal

    @Dennis:

    Dank voor je oplettendheid. Inmiddels aangepast.


    14 april 2007 om 07:01
    media

    Zie ook mijn eerdere reactie Paul, Google heeft DoubleClick gekocht om te voorkomen dat het naar de concurrentie gaat. Het heeft op dit moment helemaal geen belang om het groter te maken. Sterker nog, ik denk dat er klanten zullen vertrekken en dat DoubleClick langzamerhand zal verdwijnen.


    14 april 2007 om 07:26
    Wouter

    Ben benieuwd of ze de huidige opzet van het bedrijf in tact laten of dat er een integratie in het Adwords systeem komt.


    14 april 2007 om 09:04
    David Wolff

    Ben daarnaast ook benieuwd wat de uitgevers van deze ontwikkeling vinden. In Nederland werkt een groot deel van de markt met de technologie van Doubleclick. Het zal van belang zijn of en hoe Google deze nieuwe overname gaat inpassen in hun strategie. In dat kader is de ontwikkeling van online marketplaces voor unsold inventory waar DC mee bezig is (zoals MSN DR dat al succesvol doet) toch wel een interessante maar tegelijkertijd ook wel een gevaarlijke voor uitgevers.


    14 april 2007 om 09:25
    Jan-Willem

    Raar idee, mijn oude liefde (en werkgever) DoubleClick naar Google. Ik werk nu in Zuid-Afrika bij een bedrijf dat op 3 continenten DoubleCliick producten wederverkoopt, support en trainingen verzorgt voor DFP, DFA en DART Search (Afrika, Europa en de VS). Zo zie je maar dat zo’n overname over de hele wereld golven veroorzaakt, zelfs in een dorpje aan de zee als Kaapstad. Ik ben het wel met David eens, dit zal een aantal uitgevers wel aan het denken zetten. Anderzijds past het wel in de globale consolidatieslag die plaatsvind. Wat als je DFP eruit gooit, Adtech binnenhaalt en dat laatste bedrijf vervolgens wordt overgenomen door Microsoft?

    Maar eerlijk gezegd: als ik alleen denk aan de gecombineerde R&D kracht denk van deze 2 bedrijven wordt ik toch ook wel een beetje enthousiast, dat kan voor veel publishers toch wel iets heel moois gaan opleveren.

    Nog even over dat global, ik luisterde net naar de Googel Webcast over deze overname en daar spraken ze ook over global strategy maar ik ben er vrijwel zeker van dat Afrika daar verder geen rol in speelt 🙂


    14 april 2007 om 18:01
    media

    Indrukwekkend grafiek Paul; zelf gemaakt?

    Heb net ook zitten luisteren naar de webcall en de analyse van Yuri gelezen (prima analyse!).

    Het is duidelijk dat door de overname de verschuiving van CPM naar CPC (en wellicht CPL of CPA) verder zal doorzetten. Goed teken voor de adverteerders, denk dat veel exploitanten zich nog wel achter de oren zullen krabben en zich afvragen waar dit heen gaat.


    15 april 2007 om 04:25
    vangeest

    De overname van Performics (SEM en affiliate) door Google is interessant naar mijn idee. Hoe gaat Google om met zijn officiële Google AdWords Certified Partners terwijl zij (deels en regionaal/nationaal) concurrent zijn ? En hoe gaan die SEM Partners dan met Google om ? Hebben zij dan niet een incentive om meer met andere Search partijen zaken te doen zoals Yahoo and MSFT (ook al kunnen ze niet om Google heen gezien hun marktaandeel in search) ? Of in ieder geval om ze steviger in het zadel te helpen door nauwer met hen samen te werken ? Immers, Google bouwt nog steeds haar directe relaties met de Fortune500 klanten uit, zeker nu met de relaties van DoubleClick. Dit betekent dan dat Google waarschijnlijk Performics meer naar binnen zal schuiven.

    Ik verwacht dat deze deal de consolidatie in de eMarketing en web sector zal versnellen. SEM bureaus zullen consolideren om meer tegenwicht aan Google te kunnen bieden. Verder verwacht ik dat Yahoo en MSFT nauwer zullen samenwerken om Google te pareren. My enemy’s enemy is my best friend.

    Maar misschien stoot Google onder druk van de SEM-bureaus Performics wel af. Kan ook natuurlijk.


    15 april 2007 om 07:44
    media

    @Yuri: naarmate Google meer bedrijven koopt en zich verbreed, zal het steeds vaker in conflictsituaties komen zoals nu. Ik verwacht eerlijk gezegd dat ze Performics zullen afstoten. We zullen zien.

    @Paul: heb jij een newswatch op deze overname draaien? Wat een stortvloed aan informatie. Top! Nu nog tijd vinden om het allemaal te lezen 😉


    15 april 2007 om 16:50
    vangeest

    Nog even en we hebben hier bij MF een real-time collaborative IDC, Gartner, investment bank opinie gevormd over deze deal 😉 In een wiki zou dit nog meer tot zijn recht komen.

    Misschien is het een idee om bij soort events/deals in de toekomst zo’n wiki op te starten en de MF lezers uit te nodigen de gecentraliseerde discussie nog meer inhoud te geven ? En misschien is een vast template voor de analyse van dit soort deals wenselijk en haalbaar ?


    15 april 2007 om 17:07
    media

    @Yuri: da’s mijn droom! En de huidige versie van ExpressionEngine heeft ook een ingebouwde wiki-module. Maw, het is dus mogelijk om alle leden toegang te geven tot de Marketingfacts wiki. Moet alleen nog een keer in juiste look-and-feel worden gezet. Staat op mijn verlanglijstje!!!


    15 april 2007 om 17:11
    vangeest

    Okay dan ! 🙂

    Ik zal eens rond gaan kijken naar templates voor dit soort analyses. Kan even duren maar ik kom er op terug.


    15 april 2007 om 17:27
    vangeest

    Hi,

    Ik denk dat de FTC dit wel zal goedkeuren. Waarom ?

    1) De advertentiemarkt in brede zin is heel groot en daarin is Google vooralsnog slechts 1 van de vele grote jongens, niet de enige. Als de FTC alleen naar eMarketing kijkt, is Google de grootste. De kans is klein dat de FTC zo’n enge marktdefinitie zal hanteren. Dat gebeurt namelijk in andere advertentiekanalen ook niet.

    2) De innovatie, concurrentie en dynamiek binnen eMarketing is fors hetgeen betekent dat de Google deal voor de klanten en eindgebruikers geen heel groot probleem gaat vormen


    16 april 2007 om 14:24
    wilph

    In Business en de Liefde is alles toegestaan…..


    25 september 2007 om 05:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!