Mobiel internetten in buitenland peperduur?

25 april 2007, 03:37

Mobiel internetten in buitenland peperduur?Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat mobiel internet in het buitenland schreeuwend duur kan zijn. Wie bijvoorbeeld even met zijn mobieltje wat uitprobeert en een weblog met foto’s bekijkt, kan al een rekening krijgen van honderden euro’s. En wie een maand op vakantie gaat en iedere dag een uurtje ‘gratis’ belt via Skype, kan in het ergste geval een rekening ontvangen van 13.000 euro. Breedbeeldtv-kijken via je laptop: 20.000 euro. De Consumentenbond vindt het onaanvaardbaar dat mensen onverwachts met belachelijk hoge rekeningen geconfronteerd kunnen worden. Daarom roept de bond de telefoonbedrijven op om hun klanten via een gratis sms te melden wat bellen en internetten ze kost (via: AD).

Gisteravond sprak Radio Online met Ewald van Kouwen, woordvoerder van de Consumentenbond, en Andre van der Elsen van Vodafone.

Geinteresseerden moeten zeker ook de weblog mobielbreedband.nl in de gaten houden waar we vanuit Blogads en Vodafone regelmatig tips plaatsen over het gebruik van mobiel internet.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    mangold

    Ik ga eind juli een weekje naar Siberië, Marco…


    25 april 2007 om 04:48
    media

    Met of zonder kaart Carl? 😉


    25 april 2007 om 04:50
    mangold

    Zouden ze daar een beetje nette HSDPA dekking hebben?


    25 april 2007 om 04:57
    caroline777

    @Carl: HSDPA in Siberie… ik vermoed van niet, maar ik kan het natuurlijk mis hebben 🙂

    Als ik op vakantie ben, wil ik helemaal niet internetten, alleen af en toe mails lezen misschien… en dat gaat prima in een internetcafe. Was laatst ergens, weet alleen even niet mee waar dat precies was, dat je bij sommige Mc’s en Burgerkoningen ook al kunt internetten.

    Maar of ze die in Siberie hebben? 🙂


    25 april 2007 om 05:07
    media

    Andre is gewoon enthousiast!


    25 april 2007 om 05:25
    Dialogical

    Als je vaak naar het verre oosten reist dan merk je dat de wereld hier stilstaat. In Vietnam bijvoorbeeld kun je overal gratis mobiel/wifi internetten. Zelfs in dorpjes waar je het niet verwacht. In Indonesië kun je in elke Starbucks gratis internetten. In dat soort landen zijn al dit soort voorzieningen gratis omdat ze bergijpen waar het echt om draait. Gewoon geld maken met de dagelijkse business en niet iedereen een poot uitdraaien met telecom gerelateerde diensten en producten.


    25 april 2007 om 08:21
    Martin

    Het is veel te veel duur.


    25 april 2007 om 11:07
    Alex Hoogeveen

    Dit is ook de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Van elke aanbieder zijn de tarieven wel op internet te vinden, als je technisch genoeg bent om te internetten op vakantie kan je ook die tarieven wel vinden.

    Overigens ben ik het ermee eens dat de kosten in het buitenland te hoog zijn, alleen hoge rekeningen zijn toch ook de schuld van de consument –> Het is niet verplicht om te internetten in het buitenland. Voor de echte fanatieke internetters zijn er zat opties: via wifi, een lokaal gekocht prepaid kaartje, internet in het hotel, internet in vestigingen van internationale ketens (zoals het eerder genoemde Starbucks) zijn er zat opties.


    25 april 2007 om 12:03
    caroline777

    Carl: Volgens mij heb jij gewoon iets tegen Vodafone en kunnen ze het gewoon nooit goed doen.


    25 april 2007 om 15:50
    evroekel

    Caroline/Marco: Ik geef Carl geen ongelijk. Andre mag dan enthousiast zijn, maar heb af en toe de indruk dat ik een commercial zit te beluisteren van een iets te gelikte verkoper.

    Als je een probleem van je klant wilt oplossen, zul je eerst moeten begrip moeten hebben voor het feit dat die klant het als een probleem ervaart. Dat besef, die bevestiging mis ik volledig om vervolgens te horen dat ze in Maastricht het ei van columbus zouden hebben uitgevonden. Alsof die boodschap dan bij mij gaat landen…

    Ook de reacties van de journalisten gedurende het gesprek maken duidelijk dat er een hoog Citroen-gehalte is.


    25 april 2007 om 16:36
    caroline777

    @Erik: wat denk je dan? Dat hij zal zeggen: “Ja, we zijn hartstikke duur en bla bla bla.” Nee, natuurlijk niet. Dat is toch logisch.

    Andre kan van poep nog chocola maken. En dat vind ik wel knap. Ga maar eens even bij jezelf na, wat jij gezegd zou hebben als je woordvoerder van een telecombedrijf zou zijn en je krijgt zo’n vraag. Andre doet het toch maar… en die andere aanbieders… die zijn niet voor commentaar bereikbaar. Wat zegt dat over die anderen?


    25 april 2007 om 17:07
    caroline777

    @Carl: maar hoe je het ook wendt of keert, die 4 GB had je wel verbruikt, of niet?

    Dat het tellertje in de software niet goed werkte, deed daar toch niks aan af, of wel?

    Wat had jij gewild dan dat Andre had gezegd? Of had hij net als die andere aanbieders de kop in het zand moeten steken en geen commentaar moeten geven? Ben ik nu dan toch wel heel benieuwd naar geworden.


    26 april 2007 om 04:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!