Ongeveer 2 jaar na de lancering van AdCenter, komt Microsoft, net als Yahoo SM!, met een upgrade van haar PPC advertentiesysteem.
Het oude systeem viel met name op door de mogelijkheid om via Incremental Targeting te adverteren. Dit hield in dat er op basis van onder andere MSN profielen gericht geadverteerd kon worden op leeftijd, geslacht, tijd en locatie. Een functie die veel andere PPC-systemen zelfs nu nog ontberen. Door de beperkte populariteit van MSN Search is AdCenter echter nooit op grote schaal doorgebroken.
Bij de ontwikkeling van het nieuwe systeem is Microsoft nog een stap verder gegaan en met resultaat! AdCenter is veel gebruiksvriendelijker geworden. Enkele van de verbeteringen zijn: makkelijkere navigatie door het systeem, de mogelijkheid om grote hoeveelheden data aan te passen en up te loaden en het importeren van campagnes uit andere advertentiesystemen. Een andere handige feature is de mogelijkheid om bepaalde pagina’s op te slaan in de Favorites, zodat je altijd snel toegang hebt tot je belangrijkste overzichten.
De nieuwe versie gaat 28 april live in de markten waar het systeem aanwezig is. Helaas valt Nederland daar nog niet onder. Ook de geplande uitrol naar Duitsland is voorlopig weer in de ijskast gezet. Microsoft heeft aangegeven eerst meer voet aan de grond te willen krijgen in de bestaande markten (USA, UK, Frankrijk, Singapore en Canada) en lering te willen trekken uit de ervaringen aldaar.
Microsoft AdCenter AdLabs
Op de website van Microsoft AdLabs zijn interessante ontwikkelingen te volgen op het gebied van online advertising. Zo wordt bijvoorbeeld de mogelijkheid onderzocht om via AdCenter advertenties te plaatsen in games. Een ander voorbeeld is een video met daarin een skiër die je tijdens het afspelen kunt aanklikken, waarna er een pagina wordt geopend waarop het betreffende skipak kan worden gekocht. Ook andere advertentiemogelijkheden, zoals Microsoft Direct Response, zullen in de toekomst waarschijnlijk geïntegreerd worden in AdCenter.
Ervaringen
Sinds het begin hebben wij een aantal accounts lopen in het buitenland. De ervaringen zijn goed. Er worden relevante clicks gegenereerd, het conversiepercentage is goed en er is een uitstekende ondersteuning vanuit Microsoft voor zowel AdCenter zelf als de AdCenter API.
Het probleem blijft natuurlijk het zeer beperkte bereik. De grootste uitdaging voor Microsoft ligt dan ook nog steeds op dat terrein.