Gaming bereikt televisiemarkt

30 april 2007, 10:05

Games bereiken televisiemarktGamen was begin deze eeuw vooral voorbehouden aan een gestaag groeiende groep diehards die zich selectief laafden aan de veelal te dure spelletjes op de Sony Playstation, Nintendo Gamecube of later de X-box van Microsoft. Oer-spelcomputers zoals Atari en Commodore stierven een zachte dood en ook Philips beoogde troefkaart de cdi-speler heeft het moeten afleggen tegen het vooral Japanse interactieve spelgeweld. De kwaliteit van de spelcomputers en de daarbij behorende software uit het land van de rijzende zon waren vele malen beter dan het gemiddelde spel op een PC of aanverwante.

De gamemarkt heeft zich het laatste decennium op veel fronten ontwikkeld tot een wereldindustrie waarin Aziatische producenten een fors aandeel hebben opgeëist. Al worden veel grote spellen nog in het Westen geproduceerd en heeft zelfs Nederland iets wat een game-industrie genoemd zou mogen worden. Ieder jaar weer verdient deze enorme markt miljarden yens, euro’s en/of dollars aan releases van bijvoorbeeld immens populaire voetbalspellen en races welke elk seizoen weer worden aangeboden in een nieuwe versie.

Met de toename van bandbreedte op internet neemt ook de populariteit van webgames op een desk- of laptop toe. Het ook Nederlandse aanbod van websites waar games gespeeld kunnen worden is in een paar jaar tijd is explosief gegroeid en inmiddels is er naast de drukbezette markt van huis- tuin- en keukengames ook ruimte gecreëerd voor geavanceerde internetspellen. Deze zogenaamde MMORPG’s (massive multiplayer online role-playing games) zijn grafisch al vergelijkbaar met hun neefjes op de spelcomputer en hebben een enorme aantrekkingskracht op gamers. Wereldwijd loggen dagelijks miljoenen liefhebbers in voor hun portie spelvermaak via een computer en sinds kort ook via de Xbox of Playstation.

Naar verwachting neemt door de digitalisering ook het aanbod in de huiskamer de komende jaren toe. Langzaam maar zeker veranderen kijkmotieven en muteert gedreven door een relevant aanbod de luie televisiejunkie naar een actieve content gebruiker. Zo’n twee miljoen huishoudens hebben inmiddels een digitale televisieaansluiting waarvan al een fors deel geschikt is om games te kunnen spelen. In 2007 zullen alle grote kabelmaatschappijen en Mine mocht deze overleven, in navolging van Tele2Vision spelletjespakketten in de portfolio opnemen. Aanvankelijk zullen deze kanalen stand-alone functioneren, maar later ook in combinatie met speciale televisiecontent worden aangeboden. Zowel op de Cebit (technisch) als in Cannes tijdens de MIPTV beurs (inhoudelijk) werden al voorbeelden van embedded tv-games getoond.

Dit soort toepassingen zullen de komende jaren zeker in dit interessante universum een prominente plek veroveren. Beginnend met quizjes, sportspelletjes, bingoachtige loterijen en bijvoorbeeld een involverende digitale versie van Lingo maar binnen afzienbare tijd zullen ook virtuele participaties in bijvoorbeeld Formule1 autoraces mogelijk worden en zien we games ook terug in erotische en educatieve vormen van televisie. Verder zullen oneindige varianten op multimedia questionnaires (IQ-testjes) worden aangeboden en massa’s toepassingen gebaseerd op populaire spelletjes zoals Triviant. Ook de nu nog aan internet voorbehouden MMORPG’s kunnen uiteindelijk ook op de televisie gespeeld worden waarbij een deelname in een Second Live tv-format weer de opmaat kan zijn naar nextgen televisiegebruik. De advertentiemarkt zal uiteindelijk de voordelen van gamevertising, zeker in de televisiemarkt, in gaan zien.

Convergentie is dus ook in de televisie- en gamemarkt inmiddels een toverwoord. Op zoek naar massatoepassingen zijn syndicaten zoals Disney en Sony naarstig op zoek naar cross-overs tussen broadcasting en games maar ook televisieproducenten zoals Endemol, IdtV, Eyeworks en 2Waytraffic onderkennen het belang van geïntegreerde gamecontent, ontwikkelen toepassingen voor bestaande cq nieuwe televisieformats en zullen de komende periode verder experimenteren met ‘involving media’ toepassingen.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Seth van der Meer

    Ik weet niet of je afgelopen week ook bij het Cross Media Cafe was, dat over dit onderwerp ging, maar daar viel mij op dat je op zijn hoogst jouw titel kunt omdraaien: televisiemarkt bereikt gaming. Met name in Nederland hebben televisie producenten het jarenlang heel erg goed gehad, mede dankzij de rijkelijke overheidseuro’s in het publieke bestel. Nu het wat minder gaat kijken ze om zich heen en zien dat er een ‘medium’ (ze denken alleen in media, niet in content) is opgestaan dat meer ‘kijkers’ (vooral geen interactie!) trekt en uiteindelijk ook meer gaat omzetten. Ik verwacht uit die hoek dan ook weinig innovatie. Ik zie de meeste innovaties van gamebedrijven komen die interessante concepten verzinnen waarmee je via het tv kanaal ook leuke dingen kunt doen. Partijen als Ex Machina en Submarine bijvoorbeeld. Want hoewel convergentie het toverwoord is, hebben de tv producenten het bijbehorende toverstokje nog niet gevonden mijns inziens.


    1 mei 2007 om 04:04
    venturo

    Seth ik zie juist wel veel beweging bij genoemde producenten. Tijden veranderen en het zijn inderdaad wel de door jou genoemde bedrijven (vergeet Fruitlounge niet) die de markt opschudden.


    1 mei 2007 om 04:14
    Jeroen Brouwer

    Ik denk dat televisie het erg moeilijk gaat krijgen, maar dat dat voornamelijk komt door toepassingen als Xbox Live en PS3 Home. Geintegreerde mediacenters die, mits de juiste rechten verkregen kunnen worden, de rol van de televisie volledig over kunnen nemen (daarnaast ook de rol van de traditionele retailer, maar dat is een ander verhaal). Videocontent on demand – dus zonder afhankelijk te zijn van een programmering – kan in mijn ogen de traditionele televisie helemaal ‘overnemen’. En ik kan niet wachten eerlijk gezegd, want als er op dit moment een medium saai is, dan is dat wel tv (wat behoorlijk triest is gezien de mogelijkheden).


    1 mei 2007 om 05:13
    chi666

    Ik denk inderdaad dat Jeroen een punt heeft. Hoewel het daar nog veel te vroeg voor is. Maar dat is natuurlijk ook de reden dat Microsoft met de Xbox is begonnen. Het ultieme marketing mechanisme om het media centre de huiskamer in te krijgen en zo toch weer hét platform te zijn in de volgende generatie computers: de huiskamer media computer (wat straks ongetwijfeld het centrum zal worden van ons digitale huisnetwerk).


    1 mei 2007 om 05:27
    venturo

    Jeroen, Bas een volledige scheiding van infrastructuur en device dat zal de komende periode het pad effenen voor involverende televisiecontent. Die devices gaan steeds meer mogelijkheden bieden. ‘Gewone settopboxen’ kunnen straks met gameconsoles hetzelfde als de xbox of ps-zoveel. Televisiekijkers laten zich steeds minder programmeren en het moment waarop men consumeert is aan grote veranderingen onderhevig. Dus ja televisie 2.0 zit er aan te komen.


    1 mei 2007 om 05:33
    Gijsbregt

    Convergentie van devices en media of convergentie van gebruik is nogal een verschil. Overigens geloof ik veel meer in integratie. Back and forth: van TV naar PC en v.v.

    Wat betreft de media/devices kant kan de game console een belangrijke rol spelen, maar het lijkt logischer dat universele (vooraf ingebouwde) settopboxen dat werk gaan doen voor de TV. Voor de PC zorgen de toegenomen bandbreedte en initiatieven als Joost voor hetzelfde.

    Wat betreft de consument zelf (het gebruik) kan het nog wel eens een ander verhaal worden. CSI zelf oplossen of meeracen tegen Alonso en Schumacher lijkt een walhalla, maar leidt voor veel kijkers af van de lineaire content. Multitasking is tot dusver alleen de jeugd gegeven… Casual interactive television (nu nog met sms of telefoon, straks via een retourpad op TV of PC) zal de eerste stap zijn. Want de IQ-test kan zoveel leuker zijn als ik mijn eigen IQ er direct bij krijg. Of er een volgende stap is en wie daar de concepten voor ontwikkelt. Ik ben benieuwd naar Alberts glazen bol.


    1 mei 2007 om 11:40
    venturo

    Gijsbregt, de markt zelf verwacht binnen enkele jaren een universeel toepasbare device. Ik heb er verschillende gezien op de Cebit. Kijkers involveren heeft alles met relevantie te maken. Het voorbeeld F1 is een mooi voorbeeld maar zal nooit grote groepen activeren. Quizjes en spelshows daarintegen kunnen televisiekijkers wel in beweging brengen. Dat lukt al met een smsje, laat staan met embedded oplossingen.


    1 mei 2007 om 12:02
    chi666

    Inderdaad. Ben zelf niet zo’n quiz fan, maar meestemmen met spelshows is natuurlijk altijd goed. Zeker als je daar een gok component aan kan koppelen (euro inzet bij lotto weekend miljonairs, als jij wel tot het miljoen komt….) zoiets. Hoewel je dan wel met het google effect komt te zitten, maar je snapt het principe. Geloof ik zeker in. Wel merk ik dat ik altijd zin heb in een game nadat je b.v. voetbal hebt gezien of formule 1. Dus het aanbieden van b.v. een miulti player F1 game na de race (of tijdens pauzes of weet ik veel wat) is natuurlijk weer iets anders.


    1 mei 2007 om 13:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!