Omzet thuiswinkelbranche stijgt naar 3,7 miljard euro

9 mei 2007, 16:08

Nederlandse consumenten gaven in 2006 3,69 miljard euro uit aan producten en diensten die ze kochten via internet, catalogi, telefoon of de post. De thuiswinkelmarkt voor alle verkoopkanalen “op afstand” heeft daarmee een omzetgroei van 13,2 % behaald ten opzichte van 2005. Dit blijkt uit de “Thuiswinkel Markt Monitor 2006-2”, het halfjaarlijkse onderzoek van Blauw Research naar consumentenbestedingen via internet en andere kanalen in samenwerking met de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org.

Internetondernemers zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de stijging; in totaal is er in 2006 voor 2,82 miljard euro omgezet door webondernemers. Dat is 28 % meer dan in 2005, toen de omzet 2,21 miljard euro telde. In de overige kanalen (catalogi, telefoon, post) daalde de omzet van 1,04 miljard euro in 2005 naar 0,87 miljard euro in 2006, een afname van 17%.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “Dat de omzet van online bedrijven toeneemt, komt onder meer doordat Nederland een steeds grotere online populatie telt. In 2006 ging het om 64% van de bevolking, tegenover 61,4 % in 2005. Bovendien gaan online kopers gaan steeds vaker online bestellen, al dan niet met de catalogus op schoot. Dat zien we ook terug in het gemiddelde bestede bedrag per online koper, dat in 2006 verder is gestegen van 433 naar 441 per online koper.”

Tussen 2003 en 2005 nam de omzet van de detailhandel af ten opzichte van voorgaande jaren. Die stagnatie is voorbij: in de retail steeg de omzet vorig jaar naar 83,1 miljard euro (bron: CBS), dat is 5,3 % meer dan in 2005. Van die 83,1 miljard, is 3,7 miljard euro door de thuiswinkelbranche omgezet. Dat betekent dat de verkoop op afstand 4,43 % van de totale detailhandelomzet voor haar rekening neemt. In 2005 was dit 4,12 %.

In de detailhandel is in de non-foodsector ruim 48 miljard euro omgezet, waarvan 2,09 miljard euro middels de thuiswinkels. Het leeuwendeel daarvan wordt via internet uitgegeven; 1,23 miljard euro. Dat houdt in dat inmiddels 2,54 % (in 2005 was dat 2,2 %) van de non-food-omzet via het internet is gerealiseerd. De andere verkoopkanalen deden het minder goed dan de voorgaande jaren. Ze behaalden gezamenlijk een non-food-omzet van

866 miljoen euro, dat is 1,79 % van de genoemde 48 miljard. In 2005 was dat nog ruim 1,04 miljard, 2,3 % van het totaal.

De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de circa 500 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumentenonderzoek (n=2000). Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt al sinds 1998 op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

Bron: Thuiswinkel.org

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!