IAB: Online advertising in Europa

15 mei 2007, 06:47

In de aanloop naar het IAB Europe Congres op 4-5 juni te Brussel, heeft IAB Europe een eerste tip van de sluier opgelicht over de online reclamebestedingen in Europa. De eerste cijfers komen uit de UK, Frankrijk, Spanje en Italië, en tonen dat die vier grote Europese markten goed waren voor een totale online reclamebesteding van meer dan 5 miljard euro in 2006. Dit is al meer dan de totale Europese online ad spend in 2005.

Met 49% neemt paid search daarin veruit het grootste aandeel voor haar rekening gevolgd door display ads (30%), classified ads (20%) en e-mail (1,5%). De UK is bij de vier de duidelijke koploper met 3,1 miljard euro. Frankrijk volgt met 1,15 miljard, Italië scoort 480 miljoen euro en Spanje 311 miljoen.

Vanuit IAB Nederland heb ik ook de cijfers over 2006 aangeleverd waarbij ik ook op basis van cijfers uit UK een schatting heb gemaakt over het totaal.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Robin Wauters

    Klein foutje in artikel: het congres is op 4-5 juni


    15 mei 2007 om 07:34
    media

    Je hebt helemaal gelijk; inmiddels aangepast. Thx!


    15 mei 2007 om 08:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!