Banners werken wel ondanks minimale aandacht

21 mei 2007, 05:16

Banners werken wel ondanks minimale aandachtBijna geen enkele consument kijkt er bewust naar, maar toch werken banners wel. De herhaalde blootstelling aan de online reclames stemt de klant gunstiger ten opzichte van die producten. Althans, dit blijkt uit een recent Amerikaans onderzoek waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in het artikel ‘An Examination of Different Explanations for the Mere Exposure Effect’ (pdf) (via: tweakers).

Onderzoekers lieten drie groepen studenten een tekst lezen waarin enkele banners een fictief product aanprezen. De groepen kregen de advertenties resp. 0, 5 of 20 keer te zien. Toen de studenten gevraagd werd naar hun negatieve gevoelens, was er geen verschil merkbaar tussen de groepen. Pas toen ze naar hun positieve gevoelens werd gevraagd, was er een bijna lineair verband zichtbaar tussen het aantal advertenties in de tekst en de positieve gevoelens voor het merk. Volgens de onderzoekers hebben advertenties vooral zin bij impulsaankopen. Als consumenten zelf op zoek gaan naar informatie heeft online reclame maken nauwelijks zin. Alle positieve eigenschappen van een product vallen in het niet als er ook maar één negatief aspect opvalt.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    serge.fenenko@novocortex.com

    Ik dacht dat je niet meer geloofde in banners:-)

    Ja, banners en andere vormen van display advertising werken wel. De meeste mensen klikken niet meer op de banners, maar onthouden vaak je URL en bezoeken je site later. Dat zie je meestal aan de stijging van direct bezoek van je site.

    Niet gelijk doorklikken maar later de URL intypen word ook als reden gebruikt om Cost-per-Millenium te rechtvaardigen ten koste van Cost-per-Click.


    21 mei 2007 om 13:02
    coen

    dat is weer goed nieuws! 😉


    21 mei 2007 om 13:31
    Jeroen Derwort

    Het zal wel ongeveer hetzelfde werken als met reclame op televisie. Alle content wordt ermee overspoeld en daardoor gaat de waarde naar beneden.

    Maar die waarde bereikt geen nulpunt, dus het blijft effect hebben en de prijs past zich daarop aan.

    Adverteerders blijven banners mooi vinden ondanks dat iedereen weet dat tekstlinks en geïntegreerde content veel beter scoren. Voor hen is dit goed nieuws. En natuurlijk ook voor luie webmasters die een een paar bannertjes in rotatie hebben staan (zoals ik).


    21 mei 2007 om 14:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!