Farmaceutische industrie wordt sociaal

21 juni 2007, 07:30

De dialoog aangaan met je publiek. Rekenschap afleggen over producten en diensten. De consument die terugpraat, het is wel even wennen. Maar: zo langzamerhand gaat iedere bedrijfstak voor de bijl. Ook de farmaceutische industrie. Twee recente voorbeelden van het gebruik van sociale software in die bedrijfstak.

In gebruik sinds begin juni van dit jaar: het businessblog van Johnson & Johnson: JNJ BTW (Johnson & Johnson By The Way). De tot nu toe enige auteur, Marc Monseau, is werkzaam op de communicatie-afdeling van de farmaceutisch producent. In zijn firstpost zegt Monseau:

‘Everyone else is talking about our company, so why can’t we? There are more than 120,000 people who work for Johnson & Johnson and its operating companies. I’m one of them, and through JNJ BTW, I will try to find a voice that often gets lost in formal communications.’

Natuurlijk moet het op dit businessblog wel gaan over J&J, dat staat ook in de gebruiksvoorwaarden van het weblog: ‘Since this blog is about Johnson & Johnson, comments that don’t directly relate to the company or to topics covered on this blog won’t be posted.’ Een theekransje met een koekje erbij, het zit er hier niet in.

Op 15 juni schrijft Monseau een post getiteld ‘Speculating.’ Zijn bedrijf neemt nog wel eens andere bedrijven over, en dat is voer voor speculatie. Maar Monseau is zeer beslist: ‘When asked about these rumors, I almost always have nothing to say. We just don’t comment on rumors and speculation. Period.’

De vraag is of dit blog in de toekomst ook gebruikt gaat worden om grote fouten of uitglijders (die J&J vast wel eens maakt) weg te poetsen.

Een ander interessant voorbeeld van het ‘sociaal worden’ van de farmaceutische industrie werd zondag opgepakt door John Bell. Geneesmiddelen en voedingfabrikant GlaxoSmithKline is een weblog gestart over een van hun producten, Alli, een afslankmiddel. De auteur van het weblog is de ‘Vice President Weight Control’ van GSK, Steve Burton. Aan het blog hangt ook een productsite, MyAlli, waar een uitgebreid forum te vinden is. Natuurlijk hoopt men bij GSK met ‘a conversation with us about weight loss issues’ dat het publiek op het forum gaat zeggen hoe goed hun pillen wel niet werken. Maar, waar de consument terugpraat, daar komt natuurlijk ook modder naar boven.

‘If anyone is expecting a miracle drug in this product, you are NOT going to get it. The information on this product is so misleading. It says you can lose up to 50% more on this pill than dieting or exercising alone…’

John Bell vindt het een prima ontwikkeling, die dialoog: ‘Allowing this type of open dialogue is a great step for a pharma. I believe it will pay off for them (the drug must be good, too.)’

Inderdaad, het product moet goed zijn. Want als je met een slecht product op de markt komt, dan word je aan de schandpaal genageld.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!