iPhone: winkelbevoorrading als marketinginstrument

6 juli 2007, 05:54

Apple’s marketers zijn minstens zo innovatief als haar R&D-ers en designers. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar hoe prachtig ze de winkelbevoorrading als marketinginstrument inzetten: Bij de lancering van de iPhone werden de winkels lekker opzichtig met UPS bevoorraad, en werd een online applicatie onthuld waarmee de actuele voorraad gechecked kon worden. Die applicatie wordt vervolgens natuurlijk gebruikt door diverse weblogs om de verkoophype in de gaten te houden (iPhone sells out faster than an 80’s rock star), en door Apple’s marketingafdeling dan weer handig ingezet om flink wat Amerikanen ook dit weekend weer richting de AT&T en Apple winkels te krijgen: pas op het moment dat de voorraad zo goed als op is, wordt deze weer aangevuld. Op vrijdag. Met andere woorden: wees er snel bij dit weekend, want voor je ‘t weet zijn ze wéér haast overal uitverkocht…

Hoe goed deze marketing werkt wist AT&T’s Mark Siegel mooi samen te vatten: In its first weekend we sold more iPhones than in the first month of any other wireless phone AT&T ever offered.”

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

2 Reacties

    Eric Klaassen

    Voor zover de 4 P’s nog relevant zijn in marketingstrategie is dit een mooi voorbeeld van Plaats (distributie) die op een slimme manier wordt toegepast. Petje af trouwens voor de marketingafdeling van Apple, daar hebben ze het begrip customer value goed begrepen.


    6 juli 2007 om 07:19
    Raimo

    De grote vraag is hoeveel heeft Apple geforecast naar haar leveranciers van dit device. Zijn alle onderdelen al “besteld”? Daar zit de echte bottleneck. Gevoelsmatig gaan we straks 3 maanden in van bijna geen beschikbaarheid. Zou interessant zijn om die fabriek in China op te zoeken en om te kijken wat daar gebeurt.


    7 juli 2007 om 09:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!