Eerste échte Nederlandse ouderencommunity?

29 juli 2007, 16:42

Eerste échte Nederlandse ouderencommunity?

Plus Magazine, met een lezersbereik van zo’n 1,4 miljoen nog steeds met recht het grootste magazine van Nederland, heeft een nieuwe site. Nou ja, vanaf nu hebben ze eindelijk een goede site. Het populaire magazine, dat onderdeel is van Bayard Presse, wordt vooral gelezen door ouderen. Maxime de Jenlis, de charismatische topman van Bayard, verkondigde op de Silver Economy 2006 in Kerkrade nog dat print prioriteit één kreeg en dat Bayard vooralsnog geen grote stappen op het web zou gaan maken. Plus neemt driekwart jaar later de leiding en lanceert haar nieuwe Plus Online. Een goed begin. Steeds meer jonge en oude ouderen gebruiken het web.

Op het eerste gezicht lijkt de site een letterlijke vertaling van het magazine. De thema’s komen overeen en vooral de ‘look and feel’ is identiek. Plus lezers zullen zich hierin goed herkennen. Slimme keuze, maar erg spannend en vernieuwend is het verder niet. Niks mis mee was mijn eerste indruk. En een kleine vergelijking met concurrenten Zin, Seniorweb, en Vijftigplusser.nl leert dat de site nog niet boven het maaiveld uitsteekt. De artikelen stralen vooral de benodigde vertrouwelijkheid van Plus Magazine uit, maar verrassen allerminst.

Hyves voor ouderen.

Ik had eigenlijk verwacht en stiekem gehoopt dat het grootste blad dan ook zou gaan streven naar de grootste online ouderencommunity, het eerste online netwerk, de ‘Hyves voor ouderen’. Ze zijn volgens eigen zeggen wel bezig met web 2.0, maar op z’n vroegst in september gaan wij daar iets van zien. Waar Amerika wordt overspoeld met online social networks voor babyboomers, blijven we hier nog erg achter. Denk aan het succesvolle Eons.com, dat miljoenen ouderen aan zich heeft weten te binden. Vijftigplusser.nl doet in ons land een dappere poging, maar heeft niet het potentieel in handen dat Plus tot op heden onbenut liet. 1,4 miljoen lezers kunnen 1,4 miljoen sitebezoekers worden. De site heeft potentie om zich tot online community te ontwikkelen, maar mist nog de web 2.0 toepassingen die het succes zullen vergroten. Waar is bijvoorbeeld iets zo basaal als de mogelijkheid om video’s te uploaden?

Wat de site wel heeft:

– een online fietsrouteplanner (die heb ik nog niet eerder gezien)

– zelf aan te vullen activiteitenkalender

– een online samenwerking met de populaire restaurantsite IENS

– veel mogelijkheden tot opinievorming en discussie

– veel prijsvragen

– persoonlijke functies (profiel aanmaken en artikelen bewaren)

De launch van de site is tot op heden geruisloos verlopen. Behalve een nieuwsbrief waarin geen directe melding van de nieuwe site gemaakt is heb ik qua communicatie niets van Pluszijde vernomen. Ik ben benieuwd wat ze met hun nieuwe site van plan zijn. Er zit voldoende potentie in, maar de spanning mist nog. Misschien een actie op de 50 Plus Beurs in september? Overigens is Plus Online niet de enige nieuwe site van het Plus concern. Ook Plus gezondheid en de Pluswinkel gingen recent live.

Arjan in 't Veld
The Aging Group

Ondernemer in de kansen en uitdagingen van vergrijzing.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Hans

    De kracht van Plus op internet zit volgens mij in een paar dingen:

    – ze hebben uitstekende artikelen (blad staat erom bekend)

    – het is een sterk merk

    – het is (voor zover ik kan zien) de meest complete site voor 50-plussers in ons land

    Wat betreft web 2.0 hoop ik dat ze voorzichtig zijn, want op deze doelgroep moet je niet blind allerlei fancy functies loslaten. Ze moeten namelijk heel duidelijk het voordeel ervan inzien. Maar ik vind de persoonlijke functies in deze site al een hele aardige eerste stap. Benieuwd naar het vervolg in september.


    30 juli 2007 om 04:35
    Bart

    pfff leuke website maar die fietsrouteplanner lukt mij al amper om te gebruiken…..je klikt wat op een te klein kaartje en krijgt niet de plek die je wilt en dan worden de resultaten ook nog op een plek neergezet waar je het niet verwacht (bovenin, waar je aandacht niet is. De routebeschrijving is ook vrij raar…..nee sorry, het doet eerder afbreuk aan de site dan dat het een verrijking is. Echt zonde, het idee is goed maar de uitwerking is naadje.


    30 juli 2007 om 05:29
    Hans

    Routeplanner is gemaakt door Holland.com zie ik.


    30 juli 2007 om 06:12
    Thijs van Halteren

    Dat wordt een leuke race tegen de klok want wij gaan half september live met het vriendennetwerk op Vijftigplusser.nl 😉


    30 juli 2007 om 06:33
    Gijsbregt

    Zou leuk zijn als Hyves eens aan zou geven hoe snel de gemiddelde leeftijd van de Hyvers stijgt. Ik merk dat de categorie 35-40 langzaam in begint te stromen. Hoe lang nog tot we in de doelgroep van (50)Plus komen? Schoolbank schijnt nog meer appeal te hebben voor de babyboomers. Misschien wel vanwege het gebrek aan 2.0?


    30 juli 2007 om 11:34
    Buddy Bakhuijsen

    Complimenten voor het Plusmagazine team! Denk dat site er met de heldere thematische aanpak op vooruit is gegaan. De navigatie is, voor zover ik heb kunnen ontdekken, zeer consistent; een must voor elke goede site. Zelfs met de mogelijkheid tot het vergroten van de letters blijft de sitestructuur intact.

    @Hans: Helemaal mee eens. Denk dat ze bij Plusmagazine uitstekend inzien dat Web 2.0 functies rustig bij de doelgroep geintroduceerd dienen te worden. Van de mogelijkheid tot opinievorming bij artikelen wordt door gebruikers al goed gebruik gemaakt zie ik. Dat lijkt mij voor de doelgroep een goede eerste stap.


    30 juli 2007 om 15:46
    arjanintveld

    @Buddy en Hans. Vooral in dat laatste ga ik met jullie mee. Het is erg belangrijk bij deze doelgroep om stap voor stap 2.0 functies te introduceren. Hoewel een groot deel reeds online is blijft het nog vaak bij e-mail en eenvoudig surfen. Video uploaden, een profiel aanmaken en allerhande andere functies worden nog weinig gebruikt. Voorzichtigheid is geboden.


    30 juli 2007 om 16:54
    Erik

    Ik ga niet mee in het oordeel van de auteur dat deze site niet boven het maaiveld uitsteekt. Zeker niet als ik hem vergelijk met de andere genoemde websites. Waarom? Vijftigplusser heeft zwakke content en moet het meer hebben van “gezelligheid”. Gevolg: het niveau blijft tamelijk laag. Seniorweb richt zich op oudere computergebruikers en heeft geen tot weinig algemene informatie. De site lijkt bovendien erg “naar binnen gekeerd”, dus gericht op leden van Seniorweb. Zin is weinig meer dan een “smalle” bladextensie. Verder is de site bij nadere inspectie nogal leeg: de hoeveelheid informatie is zeer beperkt. Vergelijk je de nieuwe Plus site met deze sites, dan valt meteen op dat het niveau van de artikelen bij Plus veel hoger is, dat er een doordachte navigatie is en dat de mogelijkheden tot participeren slim zijn ingezet (al is dat laatste bij Seniorweb ook goed doordacht).


    31 juli 2007 om 05:27
    Erik

    Dan vergeet ik nog te vermelden dat de Plus site zo te zien dagelijks (?) wordt ge-update.


    31 juli 2007 om 05:42
    Mathijs Dordregter

    Wat ik wel mis op de homepage is het voordeel dat ik heb als ik me zou registreren. Op het eerste gezicht ziet het er niet uit dat ze een community op willen zetten. Heeft iemand een idee hoe groot de community al is?


    31 juli 2007 om 07:39
    Johan Bos

    Ik kan ook geen community ontdekken. Ik wacht dus op de eerste echte Nederlandse ouderencommunityontdekker 😉


    1 augustus 2007 om 08:17
    arjanintveld

    @Johan, welke definitie geef jij aan een community? Als ik kijk naar het potentieel van 1,4 miljoen, de huidige functionaliteiten en de mogelijkheden voor uitbreiding daarvan, volgens mij is een community dan een kwestie van ‘laten ontstaan’.


    2 augustus 2007 om 08:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!