Het effect van online privacy informatie op koopgedrag

11 september 2007, 08:01

Online winkels kunnen meer geld vragen voor hun producten als ze duidelijk op hun website vermelden dat ze voorzichtig omgaan met privégegevens van de klant. Online shoppers zijn namelijk bereid meer te betalen voor producten van websites die hun privacy garanderen. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport The effect of online privacy information on purchasing behavior (pdf) dat wetenschappers verbonden aan de Amerikaanse Carnegie Mellon University hebben gepubliceerd tijdens WEIS 2007.

Het rapport bevat de resultaten van een onderzoek naar de invloed van privacy policies van online winkels op het koopgedrag van de consument. Via AG Rapportenservice vond ik de volgende samenvatting:

Hoewel de meeste consumenten aangeven zeer bezorgd te zijn over hun privacy, ondernemen ze vaak geen actie. Dit terwijl het toegankelijk maken van privégegevens er juist voor zorgt dat de informatiekloof tussen verkopers en consumenten kleiner wordt. Het onderzoek laat zien dat zodra privégegevens beter zichtbaar worden, consumenten de neiging hebben om te gaan winkelen bij verkopers die meer privacy bieden. Ze blijken zelfs extra te willen betalen om bij dit soort verkopers te kopen. Dit geldt zowel voor privacygevoelige items zoals vibrators, als voor items die minder privacygevoelig zijn.

Privacy policy

De onderzoekers ‘bewapenden’ een groep online shoppers met de zogenaamde Platform for Privacy Preferences (P3P)-tool, die hen op de hoogte stelde van de privacy policy van de sites die ze bezochten. P3P is een systeem dat is ontworpen door de non-profitorganisatie World Wide Web Consortium (W3C). Het instrument maakt het websites gemakkelijk om hun privacy policy naar de gebruiker te communiceren.

Bijna alle professionele websites hebben een privacy policy waarin staat wat het bedrijf doet met de informatie over bezoekers en klanten die het verzamelt. In de meeste gevallen lezen gebruikers deze documenten echter niet, omdat ze ontoegankelijk geschreven zijn, bol staan van legale terminologie en soms moeilijk te vinden zijn.

P3P

P3P is ontworpen om automatische communicatie en onderhandeling over privacy tussen de bezoeker en de site te realiseren. Als privacy policies in de juiste vorm gegoten zijn, kan de browser van de gebruiker automatisch de privacy policy van de desbetreffende site vergelijken met de eigen privacyvoorkeuren. Het systeem stelt de gebruiker vervolgens in normaal Engels op de hoogte van verschillen tussen de privacy policies van de site en de voorkeuren van de gebruiker. De site kan ook de cookie weigeren, het stukje code dat informatie opslaat over de gebruiker.

Hoewel P3P al vijf jaar bestaat, wordt het slechts door 20 procent van de e-commerce websites gebruikt. Het onderzoek laat echter zien dat het implementeren van P3P meer bezoekers naar een site kan trekken en de adoptie kan versnellen.

Creditcardnummer

Verder blijkt uit het onderzoek dat consumenten niet echt bezorgd zijn over vaak voorkomende problemen op het gebied van privacy. Hieronder vallen onder andere het ontvangen van ongewenste e-mail, websites die de producten opslaan die ze hebben bekeken en online winkels die informatie over hen doorsturen.

Consumenten maken zich juist relatief veel zorgen om problemen die minder vaak voorkomen. Hierbij gaat het onder andere om eventuele diefstal van hun creditcardnummer, het openbaar worden van hun zoekgeschiedenis en bedrijven die hun persoonlijke informatie aan andere bedrijven doorverkopen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Martijn

    Als ik de vragen/situaties in die pdf zo zie, dan lijkt het mij erg waarschijnlijk dat de respondenten ietwat gestuurd kunnen zijn in het geven van sociaal wenselijke antwoorden. Een onderzoek dat zo duidelijk uitdraagt dat je voorzichtig moet zijn met je persoonlijke gegevens krijgt zeer waarschijnlijk reacties waarin de respondent heel graag aan wil tonen dat hij niet behoort tot de domme massa.

    De resultaten van dit soort onderzoeken worden beter als je de verantwoordelijkheid bij de respondenten wegneemt. Je moet ze dan ook niet vragen of zij alerter zijn bij internetaankopen wanneer ze geconfronteerd zijn met heel veel spam. Je moet vragen of ze denken dat hun buurman alerter zal zijn.


    11 september 2007 om 13:22
    uhm

    Helemaal eens, ik geloof er ook niks van, tenzij je misschien allerlei dubieuze sexuele hobby’s hebt in combinatie met een “gevoelige” functie in het openbare leven. Wellicht wordt dit onderzoek gebruikt om hun tool te marketen?


    11 september 2007 om 17:56
    Youri Treur

    Privacy zal als selectie criterium een zwaarde weging hebben in bepaalde branches. En natuurlijk is het belangrijk om hier helder over te communiceren met je klant.

    Echter, de aanpak met 276 respondenten in 3 groepen met opdrachten als:

    When participants were asked to purchase both batteries and a

    vibrator…

    en conclusies als..

    …there was almost no difference in the price paid between the group that received no information and the group that received irrelevant information. The group that received the privacy information did show quite a difference from the group with no information, however–participants in group 3 paid $0.59 more for the batteries and $0.62 more for the vibrator.

    Is het moeilijk om hier een weging aan te hangen! 😉


    12 september 2007 om 06:46
    TAcEpYFaZm

    tramadol online tramadol hcl 50 mg high – buy tramadol pay with mastercard


    16 oktober 2013 om 12:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!