Google komt met Bidmanagement Tool in AdWords

13 september 2007, 07:37

Google komt met Bidmanagement Tool in AdWords

Sinds gisteren worden Nederlandse AdWords accounts uitgenodigd om de Google Conversion Optimizer te gebruiken. De Conversion Optimizer is in feite een nieuwe bidmanager die volledig geïntegreerd is in AdWords. Adverteerders kunnen een CPA-doelwaarde opgeven, waarna de Conversion Optimizer zal proberen om het optimum te vinden tussen de klikkosten en het aantal conversies.

De komende tijd zal Traffic4u de tool intensief testen. Ik ben erg benieuwd of de Conversion Optimizer kan concurreren met bestaande pakketten als bijvoorbeeld DART Search (wellicht ook van Google als de overname van DoubleClick definitief goedgekeurd wordt) en Bidbuddy. Binnenkort meer over bidmanagers en de voor- en nadelen.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

7 Reacties

    SEO Handleiding

    Is inderdaad goede zet voor de kleine ondernemer. Ben erg benieuwd naar de ervaringen met deze nieuwe functie. Ga je een vervolgpost hierover plaatsen David?


    13 september 2007 om 18:47
    Peter van Nijnatten

    Zelf ben ik ook bezig met een aantal tests voor deze functionalteit. Persoonlijk sta ik vrij sceptisch tegenover de meerwaarde van dit soort zaken. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de ervaringen van anderen.


    13 september 2007 om 20:18
    Nico

    Ben benieuwd hoe kleinere accounts van buidmanagement gaan profiteren. Je zult op accountviveau een bepaald volume aan clicks en conversies nodig hebben om een valide uitspraak te kunnen doen.

    Tenzij… Google geaggregeerde data over branches heen gebruikt om op accountniveau te kunnen extrapoleren, iets waarvan ik denk dat ze dat doen, gaan doen of zouden moeten doen.

    Tijd voor een aluminium hoedje of gebruikt Google haar data op dit niveau? Wat denken jullie?


    14 september 2007 om 06:37
    trafficb

    @Nico,

    Google gaat de data zeker niet aggregeren omdat conversie een sitespecifiek gegeven is. Keyword A kan op site X goed converteren en op site Y juist weer niet.

    Maar je hebt gelijk: je zal net als bij Google’s Website Optimizer voldoende traffic moeten hebben op keywordniveau om valide uitspraken te kunnen doen. Hoe minder traffic je krijgt, des te langer de leercurve die Google nodig zal hebben alvorens bids bijgestuurd kunnen worden. Wel zouden bepaalde keywords automatisch gepauzeerd kunnen worden als de totale klik kosten (nagenoeg) gelijk zijn aan de max. CPA wanneer er geen conversies zijn geweest.


    14 september 2007 om 06:52
    Nico

    @Wolter

    Ik denk dat je met een factor/ regressiemodel op accountniveau een heel eind komt. Er ligt zo ontzettend veel data om geanalyseerd te worden… In ieder geval kun je binnen een bepaald interval uitspraken doen. Er zijn clusters van keywords binnen branches die ongeveer hetzelfde reageren… Niet even sterk, maar wel dezelfde richting.

    In ieder geval; had ik die data maar 🙂


    14 september 2007 om 07:14
    trafficb

    Eens, maar je zal maar net een site hebben die de uitzondering op de regel vormt en dus buiten je model valt.

    Anyhow, die data zouden wij idd ook wel willen hebben 🙂


    14 september 2007 om 07:29
    David van Dam

    Ik kom binnenkort met een uitgebreide analyse en vergelijking van de verschillende bidmanagers op markt, waarbij ik ook dieper zal ingaan op de nieuwe tool van Google. Maar ik ga vanmiddag eerst 2 weken op vakantie naar Canada. Dus nog even geduld… 😛

    Ben het met jullie eens dat de Conversion Optimizer een goede ontwikkeling is voor kleinere adverteerders, maar ik ben wel erg benieuwd naar de resultaten. Over het algemeen is er toch eerst veel data nodig voordat een bidmanager echt goed aan de slag kan gaan.


    14 september 2007 om 07:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!