Flinke saneringen bij KPN Media verwacht

8 oktober 2007, 03:53

Peter Olsthoorn verwacht vandaag bijltjesdag voor KPN Media en de vele onderdelen. Vanmiddag vernemen de betrokkenen welke maatregelen de saneringsronde voor hun activiteiten tot nu toe oplevert. Het telecombedrijf verandert dan voor de zoveelste keer van strategie met ‘content’. Olsthoorn baseert zich op een aantal signalen die KPN zelf heeft afgegeven de afgelopen periode en schrijft op Emerce het volgende:

(…) Tenminste twee zaken leiden tot de plotselinge sanering van KPN Media. Ten eerste de nieuwe eis dat alle activiteiten van KPN moeten bijdragen aan de winst; direct met eigen winst of indirect met vermeerdering van winst voor onderdelen zoals het aanbieden van toegang tot digitale tv en internet. Ten tweede de overname van Getronics. Die verzwaart de kern van telecomdiensten naar ict-diensten aanzienlijk. Om een voorbeeld te geven: met PinkRoccade is KPN dan de belangrijkste ict-dienstverlener voor PCM, maar wil zich niet met die content zelf bezighouden. (…)

Ben benieuwd wat de saneringen bij KPN Media betekenen voor initiatieven als DAG, MediaMall, Mine en Planet.nl.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    Gijsbregt

    Met de opmerking van Coopmans op het omroepcongres dat KPN terug ging naar distributie, werd al duidelijk dat KPN media zou verdwijnen. De rebranding van Mine (contentplatform) naar interactieve TV (distributiepropositie) was daar een heldere voorloper van. KPN moet een afdeling die in ruim 2 jaar tijd is opgebouwd (met vele miljoenen euro’s en vooral vele betrokken mensen) weer gaan saneren. Zolang ze elk jaar nog miljarden onder de streep overhouden, zal dit de aandeelhouders niet boeien. Overigens is de (gedwongen) exodus bij KPN media al lang begonnen.

    Benieuwd wanneer de pendule weer de andere kant uit gaat. Mobile content anyone?


    8 oktober 2007 om 04:43
    Gijsbregt

    Overigens is de overstap van Peter van Planet naar Emerce het levende bewijs van de aftakeling van KPN’s eigen content.


    8 oktober 2007 om 04:51
    Hans van der Laan

    Bij KPN leren zij het ook nooit. Herinnert iedereen zich KPN Multimedia nog? Strategievorming blijft een zwak punt van dit voormalig staatsbedrijf. Ik heb chef Innnovatie & Strategie van KPN, de heer Amos Kater, vele malen hierop gewezen maar mijn adviezen waren aan dovemansoren gericht. Nu zijn er weer vele mensen de dupe van de warrige strategie (“niet in content”, “wel in content”, “toch maar niet in content”) van KPN.


    8 oktober 2007 om 10:00
    hans.busio

    Als medewerker van de labels Planet en Het Net heb ik mogen ondervinden hoe lastig het is om exploitabel met online media bezig te zijn. Dit tientjes-werk viel echter in het niet bij alle miljoenen-initiatieven die het ‘Haagse’ kpn telkens weer probeerde te ontplooien. Enige voeling met de praktijk ontbrak daarbij totaal en werd ook niet opgezocht. Liever de oren laten hangen naar de zoveelste consultant i.p.v. praten met je eigen collega’s die er al dagelijks mee bezig zijn.


    8 oktober 2007 om 10:21
    media

    Iemand al wat meer nieuws over de reorganisatie bij KPN? Zie ook in de (reacties) op Emerce nog geen update staan.


    8 oktober 2007 om 13:51
    mgvandenbroek

    Volgens Emerce zou KPN in dit kader de deelname in het gratis dagblad Dag willen stopzetten. Ook zou KPN zich willen terugtrekken uit MediaMail, dat zich bezighoudt met interactieve IP-videodistributie en een rol speelt in ‘Mine’. Tenslotte noemt Emmerce ook de mogelijke verkoop van Planet.nl., nadat eerder de zelfstandige redactie hiervan al werd uitgekleed toen Dag het nieuws ging leveren.

    Een woordvoerder van KPN verklaarde maandag tegenover Betten de term ‘saneringen’ vreemd te vinden. Wel bevestigt hij dat de nieuwe directeur Televisie vandaag zijn plannen bekend gaat maken: ‘Er zit een nieuwe baas bij TV en die gaat vandaag zijn plannen bekend maken naar aanleiding van zijn komst. Het is logisch dat als er een nieuwe man aantreedt, hij het hele landschap bekijkt.’

    In dit kader wijst hij op DAG, waarvoor KPN ook nadrukkelijk niet de inhoud levert. ‘KPN heeft altijd gezegd geen krantenmaker te willen worden’, aldus de zegsman.

    De woordvoerder van KPN meldt verder dat een verkoop van Planet.nl niet aan de orde is. ‘Waarom zouden we dat doen, het is de grootste internetprovider van Nederland’. Wel geeft hij aan dat het afbouwen van de zelfstandige reactie past in het beleid dat KPN niet ‘in content wil zitten’.


    8 oktober 2007 om 14:39
    Bas

    overigens zeer toepasselijk die banner bovenaan de pagina KOP: “Flinke saneringen bij KPN Media verwacht” BANNER: “Werken waar het gebeurt.. LOL”

    @matthijs, Marco doelde volgens mij meer op nadere meededelingen die vandaag vanuit KPN zouden komen.


    8 oktober 2007 om 14:51
    media

    @matthijs: dank voor de update!

    @bas: zag ‘m ook voorbijkomen; grappige samenloop van omstandigheden!


    8 oktober 2007 om 15:11
    mgvandenbroek

    @Bas: Dat zal. Maar als ik lees dat KPN zijn centjes terugtrekt uit DAG, dan slaat mijn muis vanzelf aan het copy-pasten. Kan er niets aan doen. Heel raar…


    8 oktober 2007 om 15:41
    gabriel

    212amsterdam heeft wel een heel actuele spreker morgen 9 oktober.

    Harry Odenhoven, Director Online Services Unit Vodafone. Hij zal spreken over de online strategie van Vodafone.

    Het is gratis als je (gratis) geregistreerd bent bij 212amsterdam.nl


    8 oktober 2007 om 16:07
    Raimo

    Tja what can I say. Ik denk dat er veel gezegd is. Ik vind het alleen shocking.. ik herhaal shocking hoe KPN tracht waarde te creëeren voor haar klanten door diensten te ontwikkelen die anderen veel beter kunnen. Ik heb één kleine tip voor KPN(voor de rest moeten ze betalen): Probeer niet de domineren maar probeer te dirigeren. Werk samen!


    8 oktober 2007 om 16:34
    uhm

    weer een nederlands bedrijf aan het kwakkelen. Zo zonde, terwijl ze zoveel geld hebben om mooie dingen mee te doen en voortdurend de foute beslissigen nemen. Tenenkrommend.


    8 oktober 2007 om 16:40
    venturo

    Alle genoemde merknamen staan te koop Marco. De Dag gaat naar PCM (waarna ook Joris van Heukelom zal vertrekken), Mine wordt mogelijk gebruikt voor een serie IPTV ondersteunende boxjes in de retail en Mediamall is feitenlijk al failliet. Zonder de afhakende Rabobank en het sluiten van het Mineplatform is het over en sluiten voor Mediamall. Het meest opvallende is het gerucht dat KPN afstand wil doen van Planet, en XS4all. De focus ligt nadrukkelijk op ethertelevisie en dan met name op het potente DVB-H.


    8 oktober 2007 om 19:19
    media

    @albert: is dit wat je denkt of is dit wat je zeker weet? Het zou me eerlijk gezegd verbazen als ze afstand nemen van planet en xs4all.


    8 oktober 2007 om 19:28
    venturo

    Nee Marco, het is voor naar ik verwacht een aardig bedrag over te nemen, neem verder aan dat ze het wel willen faciliteren dus je koopt merknaam, goodwill en substantieel marktaandeel.


    8 oktober 2007 om 19:30
    DC Crowley

    Even reageeren op de liever ‘dirigeren dan domineren’ invalshoek. Zelfs dirigeren werkt niet meer. Het gaat veel meer naar ‘community above choreography’. Als je mee wil doen is dat super. Maar niet meer dan dat. Bijv. op kyte.tv kan ik een video posten. Daar kan iedereen op reageeren, ook met hun eigen video. De nieuwe formula’s (yuk) zijn hoe kunnen we een groep mensen zo ver krijgen dat ze zelf mee willen doen en content zelf willen genereeren. ‘Nu jij’ en GeenStijl moeten het ook hebben van uitgebreide bezoekers reacties. Ik zie dat het meer dan een ‘one liner’ reactie gaat worden, maar het gaat naar interactie, communicatie, een-een, een-meer, meer-meer relaties en user generated content.

    Talpa en nu KPN, de oude ‘business model’ is dood! hurrah!


    9 oktober 2007 om 02:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!