Delta Lloyd’s recruitmentcampagne

11 oktober 2007, 07:23

Delta Lloyd's recruitmentcampagneDelta Lloyd Asset Management is een nieuwe wervingscampagne gestart. Op zich niet direct nieuwswaardig, gezien de vele, vele, vele campagnes waarmee we momenteel dood gegooid worden, maar in deze campagne zitten wel een aantal elementen waarvan te leren is. Bij deze dus een evaluatie van bovenaanbeginnen.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Ordina is het geen krampachtige poging tot een viral, maar gewoon een down to earth campagne, die je kan doorsturen, maar dat is niet het primaire doel. Delta Lloyd heeft duidelijk gezien dat je wel heel goed moet zijn om iets viraal te laten gaan en laten we eerlijk zijn: dat zijn de meeste niet. Deze campagne wordt ondersteund met radio, print, flyers en online advertising, dus is gewoon een campagne zoals de meeste zouden moeten zijn.

Het geheel begint met een fimpje. Het eerst wat beter had gemoeten is de snelheid, want het duurt bij mij erg lang om te laden. Nu ben ik zelf iemand die een hekel heeft aan filmpjes, maar in dit geval valt dat mee. Waarom? Ten eerste staat er meteen een ‘skip intro’ onder. Ja, iets uit de tijd van voor de milenium wisseling, maar met een tellertje hoe lang het filmpje nog duurt. Hierbij dus aangegeven: we hebben respect voor de kijker, we geven aan hoe lang het nog duurt en een ontsnappingsmogelijkheid als je gewoon verder wil.

Ook klasse is dat er geen ‘bekende Nederlander’ is gebruik. Niet zoals bij Ordina Daphne Bunskoek of Horace en Ruben bij Staffplanning. Nee, gewoon Alex Otto, hoofd beleggingen. En wat mij opvalt is dat hij ook niet zoals bij Zwitserleven in een ‘fake’ setting ziet (het straalt er van af dat die man niet in zijn natuurlijke habitat zit), maar hij echt is zoals hij is. Nu kunnen jullie misschien vragen: hoe weet je dat? Maar toevallig heb ik de man wel eens mogen ontmoeten en hij komt me in deze filmpjes over zoals hij toen ook overkwam. Het lijkt een natuurlijk fit (hoewel op bepaalde punten in de twee film op de site het soms een tikje overdone is).

Wat ik krachtig vind aan de film is de hele duidelijke positionering van Delta Lloyd Asset Management t.o.v. een paar concurrenten. Gewoon snoei hard afzetten tegen ABN AMRO en ING dat je kleiner bent en een sneller groeipad kan bieden. Dat is iets wat voor de doelgroep van het grootste belang is. Daarmee doen ze twee dingen: ten eerste kiest men ergens voor en ten tweede heeft men goed nagedacht over wat de doelgroep echt wil en aanspreekt (net als de AIVD campagne recentelijk). Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Ordina campagne (sorry, hij is te makkelijk om te gebruiken als het voorbeeld van alles hoe het niet moet): geen duidelijke boodschap en de boodschap die erin zit (volgens de reacties op HRlog) is dat Ordina zich richt op de inhoud. Hoe je dan uitkomt bij Daphne ‘RTL Boulevaard’ Bunskoek is mij een raadsel.

Ook krachtig is dat men zich enkel afzet tegen de grote jongens en de partijen die een vergelijkbare boodschap kunnen hebben (andere kleinere belegginsinstellingen) dus niet noemen. Het is een duidelijke positionering en ook helder gericht op waar de doelgroep vandaan moet komen.

Wat ik wel subliem vind (en daarvoor moet ik echt mijn complimenten geven) is het vacature overzicht. En dan bedoel ik niet het ronddraaien of zo, maar de opbouw. Functienamen, dan een kort profiel en een uitgebreid profiel. Eindelijk een partij die snapt dat je als sollicitant op basis van een functie naam wil kijken of het bij je past en dan pas de hele lap tekst wil lezen. Super! Ook goed is vervolgens het solliciteren: geen lange invoerlijsten, maar gewoon je naam, je mail, evt. een toelichting (brief) en je CV uploaden.

Is dan alles super, nou nee, ik zou Bas niet zijn als ik geen kritiek kon leveren. Het geheel is wat zwaar. Zelf zit ik met een halfbakken grafische kaart en al met al heeft mijn PC regelmatig moeite met de site. Zeker als je je richt op studenten kan dat een probleem zijn. Ook als je eenmaal wil solliciteren is de kleurstelling niet goed gekozen. De tekst is allemaal erg lichtgrijs en daarmee lijkt het of de velden niet in te vullen zijn.

Al met al moet ik mijn complimenten geven voor de goed uitgevoerde campagne. Met respect voor de sollicitant, duidelijk gericht op de doelgroep met een duidelijke positionering, oprecht en echt met simpele sollicitatiemogelijkheden en vooral niet te pretentieus.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

8 Reacties

    Elja

    Ik was best nieuwsgierig geworden van je verhaal, maar het laden van de site duurde me echt te lang (en ik zit hier met een snelle computer op een vlotte (2 mbit sdsl) internetverbinding).

    Ben afgehaakt halvewege het eerste laad-scherm.


    11 oktober 2007 om 09:06
    David van Egmond

    Super gaaf! Het ziet er erg gelikt uit allemaal. Ik zou bijna gaan solliciteren! 😉

    En ik heb geen probleem met het laden.


    11 oktober 2007 om 10:02
    Hanzel

    Klopt het dat een kandidaat pas iets leest over het winnen van een helikoptervlucht na het aanklikken van ‘solliciteren’. Zo ja, dan vind ik het vreemd dat je rechtsonder al wel de actievoorwaarden kunt lezen. Verder zou ik een Engelse versie toepassen. Financiële talenten zijn schaars. Met de functietitels is daarmee al een voorzichtige start gemaakt zie ik 😉


    11 oktober 2007 om 13:35
    Desmond

    Schaamteloze zelfpromotie maar ook gewoon een beetje trots. De site gemaakt door USSR.


    11 oktober 2007 om 14:56
    chi666

    @Hans: huh? Helikoptervlucht? Nou, dat is dan erg goed verstopt, niets van gezien.

    @Desmond: tja, dat je dan op deze manier aan zelfpromotie moet doen valt me erg tegen. Had liever gehoord waarom het inladen van die film zo lang duurt (en niet veel sneller kan, wat volgens mij wel kan) of waarom gekozen is om niet bij het inladen van de film al een skip intro te geven.


    11 oktober 2007 om 19:12
    Erik Boomsma

    Duurde bij mij ook echt lang voordat het filmpje geladen was! Jammer dat het zo moet. Opzich leuk bedacht om het werven een keer anders aan te pakken. Zag laatst op http://www.tomtomchallenge.com ook echt een super leuke aanpak om werknemers te werven, heel orgineel!!! Leuke samengestelde filmpjes..


    16 oktober 2007 om 07:29
    Inge Dinterman

    Heb even gekeken naar de site en de filmpjes op http://www.tomtomchallenge.com en het is inderdaad een leuke manier van werven. Zou er zo aan mee willen doen. Ik vind het vooral leuk dat je naar Londen gaat en daar mag strijden om een baan bij TomTom, op die manier weet je echt dat je bij het bedrijft past.


    16 oktober 2007 om 07:53
    Viktor

    Ik vind ‘m niet zo sterk, waarschijnlijk ook omdat ik niet in de doelgroep viel. Wel een mooie (waarschijnlijk dure) spot, maar kan me nu al niet meer herinneren wat die helicopterman me te vertellen had. Dan blijft de boodschap van Reed en Ordina wel weer grappig, waarbij de laatstgenoemde net wat fancier eruitziet. En doe ‘ns lief over Daphne!


    16 oktober 2007 om 10:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!