KPN en DAG lanceren sociale TV gids Zie.nl

17 oktober 2007, 04:12

KPN en DAG lanceren sociale TV gids Zie.nlMartin Kloos schreef gisteren op BlueAce dat KPN in samenwerking met gratis kant DAG binnenkort een nieuwe dienst lanceert: Zie.nl.

Zie.nl is een nieuwe interactieve TV- en webvideogids waarmee je op een unieke wijze televisieprogramma’s en webfilmpjes kan bekijken, door programmagidsen kan bladeren en kijkersprofielen van anderen kunt bekijken. En niet alleen van huis-tuin-en-keuken gebruikers, maar ook die van bekende Nederlanders. Daarnaast biedt Zie.nl niet alleen 175 televisiezenders, maar ook de meest opvallende filmpjes van het web, waaronder Youtube en Google Video. Daarmee is het de ‘eerste’ dienst die traditionele televisie en webtelevisie met elkaar combineert.

Via inlognaam “betatest482” en password “preview4s85” heb ik net snel even de nieuwe dienst bekeken. Het ziet er prima uit maar ik heb nog onvoldoende tijd gehad om het echt inhoudelijk te beoordelen. Gisteravond kwamen de eerste reacties al op Twitter. Ton Wesseling is niet echt onder de indruk en had gehoopt op een dienst waar alle online video is te bekijken, te beoordelen, te taggen, etc. Een eerste stap naar echte social tv dus.

Wat ik me wel afvroeg is hoe dit nieuwe iniatief zich nu verhoudt ten opzichte van PCZapper.TV waar KPN eerder een belang in heeft genomen. PCZapper is ook een gids met sociale aspiraties dat tv en webtv bij elkaar brengt. Iemand?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

17 Reacties

    richard lagrand

    Interessant concept. Het lijkt op de ‘lerende’ interface van pandora.com (geen dank aan de amerikaanse buma stemra waardoor dit mooie initiatief overigens de kiem gesmoord is), de muziekzender die je voorkeursprofiel bijwerkte op basis van je waardering.

    Het lijkt er echter op dat de interface mooi lijkt, maar de onderliggende berekeningen voor het profiel nog niet lekker werken. Ik heb 3 religieuze zenders weggeklikt en nog krijg ik de EO gids voorgeschoteld.

    @Ton; inderdaad jammer dat nog weinig content in zit vergeleken met PCZapper.

    Mijn mening; die kijkwolk is een superidee, maar verbeter hem en huur de jongens van Pandora in (toch niets te doen) en plak het op PCZapper die veel meer content al in zich heeft. Die combinatie lijkt me super.


    17 oktober 2007 om 04:58
    Jeroen Jonker Roelants

    Krijg bij het bekijken van het videootje ‘Hoe werkt Zie’ sterk het idee dat KPN en DAG vooral op jonge, web-savvy kijkers mikken. ‘Door middel van de Thumbs up en de Thumbs down kun je je eigen pagina tweaken’. Ik zie het m’n moeder nog niet zo snel doen ;). Maar het ziet er wel fris uit. Ben het eens dat er weinig social TV in zit, maar het is nog in beta zullen we maar zeggen. Mooie URL trouwens.

    Wat betreft PCZapper en KPN: is er een startup waar KPN geen belang in heeft genomen, recentelijk? Past helemaal in de KPN-strategie: laat 1000 bloemen bloeien.


    17 oktober 2007 om 05:08
    Bart

    ik vind het mooi uitgedacht. Kijkwolk is natuurlijk leuk, je eigen kijkwolk is nog mooier. Ook reacties en waarderingen zijn onsmisbaar. tvgids.nl krijgt er een leuke concurrent bij.


    17 oktober 2007 om 05:13
    martinm

    Heb het ook even bekeken maar los van de layout mis ik the WOW. Als fan van o.a. House wil ik zien wat dan nog meer leuke tv voor me is. Maar als ik op House ga zoeken gaat het al mis. het eerste resultaat is een MTV Hits programma.

    Nieuwe poging. Heroes dan maar?

    Helaas… weer staat de tv serie Heroes niet op de eerste plaats in het zoekresultaten overzicht. Zucht…

    Laatste poging. Formule1!

    geen resultaten gevonden. Blijkbaar moet ik echt “formule 1” schrijven. Beetje jammer dat het eerste resultaat hier weer verwijst naar een duitstalige zender.

    De overige resultaten maken het er niet beter op. Ik kan kiezen uit:

    RTL GP: Formule 1 – It…

    RTL GP: Formule 1 – Ch…

    RTL GP: Formule 1 – Ja…

    RTL GP: Formule 1 – Br…

    kortom veel te soon open voor betatesters?


    17 oktober 2007 om 06:22
    wesseling

    Lijkt er overigens op dat KPN een blik bekende Nederlanders heeft opengetrokken om te participeren op de website. Ik ben benieuwd om samen met een flinke campagne dat de normale gebruiker kan bewegen om de applicatie te gaan gebruiken en of ze dan ook blijven hangen?


    17 oktober 2007 om 06:37
    Phileas

    Ik vind dit een fantastisch initiatief, ookal moet het nog gefinetuned worden als ik op de eerste reacties af mag gaan.

    Tv-kanalen en omroepen zijn uit, de persoonlijke mediagids is in (of wordt dat op de korte termijn). Een nice to have nu en straks beslist onmisbaar. Hoe gaan we straks anders kiezen uit 25.000 tv-kanalen, of 270.000 radiostreams (ik noem maar een getal)? Kortom ik ben enthousiast 🙂


    17 oktober 2007 om 07:13
    schief

    Leuke applicatie om mee te spelen, die header! Echt testen is er nog niet bij geweest, maar wat me meteen opviel was de uitlijning en de breedte van het geheel. Vooral dat laatste; hij is net te groot voor 800×600, maar heeft best veel ruimte over op 1024×768. Apart.


    17 oktober 2007 om 10:17
    schief

    Na doorklik een skyscraper ernaast, dat zal de reden zijn 😉


    17 oktober 2007 om 10:20
    Raimo

    Ik snap het niet.. Ik snap het echt niet..

    Ongelovelijk irritante site. Ik heb geen idee wat ik er doe en waar ik op moet klikken.

    Wat is de functie nu. Zeer geforceerde manier van Social TV en niet gestoeld op werkelijke behoeften maar op een verplicht nummertje van “bovenaf” gedirigeerd(we moeten iets met Social of web 2,0 en TV).

    Ik snap niet dat KPN en DAG zich laten afleiden om dit soort dingen op te zetten en aan de andere kant geen resources hebben om werkelijk waarde toe te voegen aan hun kernfunctie. Laat dit toch los aan de professionals. Enable dit soort platformen en probeer ze niet zelf te maken.


    17 oktober 2007 om 11:07
    DC Crowley

    Sorry ik ben er ook niet onder de indruk. Het ziet er aardig uit en het idee heeft absoluut potentie…’Maar’ je kunt niet veel tv bekijken. Het is louter een gids. Als zie.nl zou werken met uitzendinggemist zou dat in elke geval echt leuk zijn.

    Ik begrijp KPN helemaal niet meer. Zijn jullie ‘in of uit’ met online media en DAG.


    17 oktober 2007 om 11:18
    Bas

    totaal onoverzichtelijk en niet duidelijk wat je nu precies moet doen. De kracht bijv. een tvgids.nl is juist de kinderlijke eenvoudigheid. Ik ga dit zeker niet gebruiken in de huidge opzet.


    17 oktober 2007 om 12:24
    Raul

    Ik heb de site ook even bekeken. Het is duidelijk nog in beta vorm, maar het is een sterk concept wat door gebruik alleen maar intelligenter zal worden. Ik juich dit soort nieuwe initiatieven juist toe. Het is zo makkelijk om het gelijk af te kraken. Ze durven, dat zouden er meer moeten doen.


    17 oktober 2007 om 13:46
    Jan van der Sluis

    Doet me denken aan Aquabrowser: mooie, aantrekkelijke interface…… totdat een gemiddelde Nederlander ermee moet werken ;-(. Benieuwd hoe het deze zal vergaan. En of ik nu echt ben geinteresseerd in het kijkgedrag van ‘bekende Nederlanders’?????


    17 oktober 2007 om 18:59
    media

    Terwijl online de discussie al is gevoerd, ontving ik vanochtend het persbericht:

    (…) Amsterdam, 18 oktober 2007 – DAG Media introduceert zie.nl, een persoonlijke online TV- en webvideogids. Naast informatie over ruim 175 digitale en analoge tv-zenders besteedt zie.nl aandacht aan webvideo’s van onder meer YouTube en Google.

    “Het aanbod van video via digitale kanalen en het internet stijgt explosief. Ook wordt het verschil tussen video op tv en web steeds kleiner. Mensen zien door de bomen het bos niet meer. Zie.nl gaat hen proberen te helpen en we doen dat op een innovatieve manier die nog verder ontwikkeld wordt. Het is een nieuw platform dat is ontstaan uit DAG, en zo willen we er meer lanceren”, zegt Edwin Tromp, algemeen directeur van DAG.

    Persoonlijk gids

    Zie.nl biedt bezoekers de mogelijkheid een persoonlijke videogids te bouwen. Dit wordt gerealiseerd door de zogenaamde kijkwolk, die prominent op de persoonlijke homepage staat. In deze kijkwolk ‘zweven’ tv-tips en videolinks. Door in te loggen en feedback te geven op programma’s, wordt het persoonlijke profiel van bezoekers verfijnd en de kijkwolk daardoor steeds beter op hun smaak afgestemd. De gids biedt verder de mogelijkheid het kijkgedrag van BN-ers te bekijken.

    Zie.nl zal in eerste instantie als gesloten bètaversie live gaan. Over enkele weken gaat de site open en wordt een aantal maanden uitgetrokken om de tv-gids maximaal naar de behoefte van de gebruikers te verfijnen. In de toekomst kunnen bezoekers zich ook aanmelden voor fangroepen.

    Naast de online versie komt zie.nl ook iedere werkdag aan bod in de papieren krant van DAG. De redactie behandelt nieuwe zenders, programma’s en webvideotips en een bekende televisiemaker vertelt welke programma’s hij zelf graag ziet. (…)


    18 oktober 2007 om 07:07
    richard lagrand

    Het ziet er mooi uit. Leuk initiatief, maar je verdwaalt een beetje in de site en er geen duidelijkheid wat het nou echt meer biedt ten opzichte van PCzapper of omroep.nl. Het is nu een beetje noch vlees, noch vis voor mijn gevoel.

    Als de intuitieve kijkwolk meer uitgebouwd zou worden en voor jou je persoonlijke tv gids zou genereren met een programmering die op mij is toegespits, geprint, gemaild kan worden zie ik daar meer in dan de bak aan functionaliteit die er nu in zit maar feitelijk niet heel veel meer biedt.

    Maar hé, een nieuw initiatief en dat juich ik toe. Goed geprobeerd maar nog wel weer even terug naar de kern van de kijkwolk en vergeet de poespas eromheen.


    15 november 2007 om 08:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!