Nederland nog niet klaar voor viral marketing?

3 november 2007, 07:28

Enkele weken geleden lanceerde het Amsterdamse digital branding agency LaComunidad, op Marketingfacts verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday, de ViralTracker2.0 en ViralBlog. Eerder lanceerde LaComunidad al Viral Revolucion, een totaalpakket waarbij merken viral commercials kunnen afnemen, inclusief social media optimalisatie (SMO), seeding van de viral commercials en de wereldwijde tracking ervan.

Afgelopen week vroeg ik Paul van Veenendaal en Igor Beuker van LaComunidad naar de beweegredenen om een internationale weblog te starten.

Waarom Viralblog?

Met ViralBlog kunnen we bij een internationaal publiek viral thought leadership, executed worldwide claimen. En aangezien we de ambitie hebben om GoViral‘s internationale nummer 1 positie over te nemen binnen 2 jaar, is ViralBlog een must have. Een eigen medium of platform zeg maar.

Wat vinden jullie van het niveau van virals in Nederland?

Vaak nog te zoetsappig en niet viraal. Uitzondering is natuurlijk Yo Oma van Sara Lee/DE en Friesche Vlag Melkcups. In de UK en US besteedt men echt tijd en geld aan viral commercials, met zeer bekende sterren erin. Hier regeert het poldermodel: liefst de hele wereld bereiken met de viral commercial; maar ‘t mag niks kosten en ‘t moet niet te spraakmakend zijn. Die merken kunnen beter gewoon bij TV’s en GRP’s blijven. Ze zijn veroordeeld tot aandacht kopen, aandacht krijgen zullen ze niet.

Welke internationale bureaus inspireren jullie?

Bureaus die voorop durven te lopen, die niches durven claimen, die durven te investeren in technologie en software. En bureaus die bakens verzetten, zoals creative hotshop Crispin Porter + Bogusky uit Miami.

Hoe gaat het eigenlijk met Viral Friday?

In Nederland slaat het Viral Friday format erg goed aan. Het aantal kijkers en het aantal reacties stijgt nog flink. Het is zeer tijdrovend, maar waanzinnig leuk om te doen.

Ook met Viral Friday internationale inspiraties?

Ja, want Nederland is erg klein voor virals. Je benut ook maar een heel klein deel van het internet. 90% van onze ViralTracker klanten komt uit het buitenland, dus we hebben deze maand Viral Friday ook geïntroduceerd aan het internationale publiek op ViralBlog. Ook hier lijkt het een hit te worden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    serge.fenenko@novocortex.com

    @Sytse

    Virals die naar de Russische site Jonglers.ru verwijzen zijn gemaakt voor Samsung door Cheil Communications Russia.

    Met deze virals wil Samsung zijn nieuwe mobieltje lanceren, waar twee SIM-kaarten in kunnen – Samsung Duos.


    5 november 2007 om 08:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!