3FM Serious Request met mobiele verslaggevers

19 december 2007, 15:23

Ook dit jaar is radiozender 3FM weer begonnen aan 3FM Serious Request. Het glazen huis staat in Den Haag: DJ’s Gerard Ekdom, Rob Stenders en Michiel Veenstra zitten de komende zes dagen opgesloten. Niemand minder dan Z.K.H. Willem Alexander kwam ze vanmorgen om 09.00 persoonlijk opsluiten. Door platen aan te vragen kunnen luisteraars geld doneren voor het goede doel. Dat is dit jaar ‘Schoon drinkwater wereldwijd.’

Om de actie heen worden verschillende lokale acties georganiseerd, waar live verslag van wordt gedaan door acht verslaggevers. Uit het persbericht van Vodafone: ‘Vodafone verzorgt hierbij mobiele internetverbindingen, zodat alle bijdragen snel en gemakkelijk naar het Glazen Huis verstuurd kunnen worden.’ Want Vodafone wil graag ‘op een maatschappelijk verantwoorde manier zijn producten en diensten inzetten om zo te kunnen bijdragen aan een betere samenleving.’ Mooie kerstgedachte, niet?

Het is de bedoeling, dat de verslaggevers live filmpjes gaan maken voor op internet, en ook live in de uitzending komen. De acties zijn hier te vinden op de site van Serious Request waar je ‘zelf in actie kunt komen’.

Twee jaar geleden, op de kop af, had 3FM ‘een aardige MSN-primeur,’ schreef Richard Osinga. MSN-gebruikers konden de live webcam van het glazen huis van 3FM als ‘MSN-activity’ volgen. Joost Bon van MSN Nederland zei op die dag: ‘Vermoedelijk is het de eerste keer ter wereld dat live streams samen in Messenger bekeken kunnen worden.’ De techniek staat, nog steeds, voor niets… 😉

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

11 Reacties

    fl.

    maybe old news. Maar alle muziek die gedraaid wordt op 3fm is weer gekozen door de luisteraar. Geeft een mooi inzicht in de kwaliteit van UGC-content. Vind zoiezo dat de muziek op de Nedelandse radio vaak veel beter kan


    20 december 2007 om 05:59
    mgvandenbroek

    @fl.: Maken en schrijven de luisteraars ook zelf de liedjes, dan? 😉 Lijkt me niet…


    20 december 2007 om 06:17
    fl.

    @mattijs nee dat niet (of course) maar ze stellen wel het programma samen. Ze kopen zelfs zendtijd.

    Ik vind het een mooi inzicht geven in wat ze willen horen (pull)


    20 december 2007 om 07:11
    mgvandenbroek

    @fl.: Vind het geen UGC. Geeft idd inzicht in wat ze willen horen, true. Maar dat is het wel.


    20 december 2007 om 07:50
    fl.

    @matthijs strikt genomen idd niet.. maar wel interessant toch?


    20 december 2007 om 08:15
    mgvandenbroek

    @Anja: In plaats van verhelderend vind ik dat stukje zuur en zonder oplossingen… Hoeveel hadden ze vorige jaar ook weer opgehaald, 3 miljoen ofzo?


    20 december 2007 om 09:51
    anja

    Misschien is deze quote van Jan Jaap van de Wal nog duidelijker. Ondermeer over Ruud Gullit die een miljoen euro(!) per jaar verdient als ambassadeur voor de Postcodeloterij. Weet je meteen waar je goedbedoelde bijdrage naartoe gaat. Die wordt verbrast in de PC Hooft:

    “ik heb geconstateerd dat er reizen voor hem worden georganiseerd omdat hij nu eenmaal een contract heeft. Het is dus niet: we gaan helpen en we zetten Ruud in, maar: we hebben Ruud, waar zullen we nu eens heen gaan? Iets soortgelijks geldt voor Caroline Tensen die, op kosten van de Postcodeloterij, in een goed hotel logeert en dan de volgende dag gaat huilen met een negerkindje op haar arm. Dan gaat het dus niet meer over dat kindje. Dan gaat het over Caroline Tensen.”

    Zo is het ook met Serious Request. Het gaat niet over mensen in de derde wereld zonder schoon drinkwater, het gaat over drie miljonair-dj’s die o zo tevreden met zichzelf zijn. Bah!

    O ja, fijn dat ze aan het eind van de week – pak hem beet – drie miljoen euro hebben opgehaald. Is dat veel? Dat zijn de Nederlandse kosten voor drie dagen vechten in Afghanistan. Het is maar net waar je prioriteiten liggen.

    Water voor de arme mensen in de derde wereld, jaja. Maar zo gauw iemand zonder water uit de derde wereld naar Nederland komt, is het opeens een gelukszoeker (lees: economisch vluchteling). Bah, het is allemaal zo hypocriet.


    20 december 2007 om 10:22
    Gijs

    Sjee, slecht geslapen anja?

    Volgens jouw theorie kunnen mensen met een bekende kop of stem en waar ze goed voor betaald worden niet ingezet worden om goede doelen te promoten.

    Zet die azijnzure gedachte eens van je af en wees blij dat er een paar mensen zijn die zoveel mensen bewust maken van wereldproblemen en dat zij aangespoord worden om hier en geld voor te geven.

    Als jij betere plannen hebt hoor ik het graag, if not, hou dan deze pessimistische kritiek voor je en lees je eerst een beetje beter in de doelen en werkwijze van serious request in voordat je weer commentaar dat je ooit een ander in een caberetshow hebt horen vertellen hier ongenuanceerd te posten.


    21 december 2007 om 09:21
    Anja

    Ik slaap inderdaad slecht wanneer ik in een serieus artikel in dagblad Trouw lees, dat Ruud Gullit 1 miljoen euro per jaar krijgt om voor een goed doel ambassadeur te spelen. Een balletje trappen met aids-kinderen in Zuid-Afrika. Goh, wat is die man toch betrokken.

    Jij noemt het pessimistisch, ik noem het realistisch.

    Het enige argument wat ik jou hoor gebruiken is: wat doe je zelf. Als je het wilt weten: Voor Serious Request in ieder geval niets. Ik doneer mijn geld liever aan kleinschalige goede doelen waar ze ‘1 euro in is 1 euro uit’ aanhangen. Die zijn er voldoende. Gelukkig maar.

    Dat hele Serious Request is één grote nationale aflaat. Fijne kerst!


    21 december 2007 om 12:13
    Tobias

    Mobiele verslaggevers vind ik wel een grappige term. Ik heb nog nooit verslaggevers gezien die niet mobiel waren 😉


    22 december 2007 om 15:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!