Joris van Heukelom (CEO ilse media) over zijn tijd bij KPN

24 januari 2008, 09:23


Joris van Heukelom CEO Ilse blikt terug op KPN tijd from vincente on Vimeo.

Joris van Heukelom startte vanuit DAG en ZIE.nl en begint maandag bij Ilse Media als de nieuwe CEO. Hij keek nog even terug naar KPN waar hij bijna 2 jaar werktte en reflecteert over het huwelijk tussen telecom en media waar nergens ter wereld een succesvoorbeeld van te vinden is.

Volgende week gaan we bij hem op de koffie tijdens zijn eerste werkweek bij ilse media.

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

20 Reacties

    Henk

    Master of new media????? Misschien ligt het aan mij maar wat heeft Joris van Heukelom gedaan buiten 4 baantjes binnen twee jaar gedaan? Als spreekbuis van MTV deed hij het wel goed maar dan zit je toch meer in een pers voorlichters functie. Bij BNN was hij onzichtbaar, en bij Dag kun je volgens mij toch wel van een flop spreken. Hebben we het niet eens over de ontzettend ouderwetse website van Dag waar geen bezoeker op kwam. Ben erg benieuwd hoe deze man dan toch die naam heeft gekregen.

    Heukelom is een leuk persoon om te zien maar vernieuwend is toch wel even een ander kaliber.

    Of mag dit soort dingen nooit gezegd worden?

    Alleen even om de discussie open te gooien; )


    24 januari 2008 om 09:46
    vincente

    @henk wat doe je zelf voor de kost. Je moet zelf wel een kanjer zijn om zo’n rake kritiek te geven. Maar inhoudelijk, want dat doen we hier bij marketingfacts. Ik ken Joris van MTV waar hij 400.00 geregistreerde gebruikers bij elkaar sprokkelde en de onderkant van het scherm tot een persoonlijk communicatie kanaal omtoverde. Dat vond ik zeer innovatief.

    Bij KPN is het meest zichtbare initiatief http://www.dag.nl en dat was een dapper huwelijk tussen pcm en kpn dat vooralsnog nog steeds stand houdt. Daarbij was http://www.zie.nl, de epg van de toekomst ook zijn idee en er zijn nog veel andere ideeen die niet gestart zijn of die nooit bekend werden.

    Hij is als spreker geweldig en weet gewoon veel van de nieuwe media materie af dus qua innovativiteit en kennis is het geen punt.

    Zijn uitdaging is om nu directeur te zijn van een groep binnen een oud concern met geweldige titels en een geweldige positie in de markt en om de marktgroei bij te houden. Ideen realiseren is nog iets anders dan een bedrijf leiden. Ben benieuwd hoe het hem vergaat en ga hem regelmatig interviewen.


    24 januari 2008 om 10:10
    Henk

    @Vincent,

    begrijp me niet verkeerd, wil enkel een paar vraagstukken plaatsen bij van Heukelom. Dat is niet vreemd daar er ook veel over die dingen word gesproken.

    Dag is trouwens niet via heukelom gegaan en PCM.


    24 januari 2008 om 10:33
    media

    Interessante discussie waarbij ik ook wel benieuwd ben naar de mening van Joris zelf.

    Ik ben het overigens eens met Vincent dat Joris erg succesvol is geweest bij MTV en dat hij een aantal gedurfe initiatieven (mede) heeft opgestart met DAG en Zie.nl. Erg succesvol waren deze laatste twee echter (nog) niet. Ben dus ook benieuwd naar zijn visie op de integratie van print en digitaal wat toch zijn belangrijkste uitdaging zal zijn binnen ilse media/Sanoma.


    24 januari 2008 om 10:37
    media

    @Vincente: wellicht een aardig idee om vragen van de lezers van Marketingfacts mee te nemen in je vervolginterview?


    24 januari 2008 om 10:43
    Lex

    Het gaat er in eerste instantie natuurlijk om dat Joris de organisatie kan aansturen en een strategie kan uitstippelen, dat DAG.nl en Zie.nl (nog) geen succes zijn heeft daar niets mee te maken.

    Good luck!


    24 januari 2008 om 12:35
    vincente

    @lex een bestaande succesvolle organisatie aansturen binnen een traditionele uitgever vraagt tact, organisatie vermogen en geduld om de zaak mee te laten groeien met de markt. De komende jaren zal dat flink wat werk en inspiratie en een beetje geluk vragen. We zullen zien of joris een waardig opvolger van paul molenaar zal worden. Een man die zich trouwens in de afgelopen 6 jaar geweldig heeft ontwikkeld.


    24 januari 2008 om 13:33
    vincente

    Interressant er zijn 1000 mensen die dit artikel hebben gelezen, 461 die doorgeclicked hebben maar 300 mensen die het filmpje hebben gestart. Lezen is toch populairder dan video.


    24 januari 2008 om 15:34
    loket

    Ik begrijp dat wel Vincent. Video is in dit soort gevallen een te trage drager voor de boodschap in combinatie met de doelgroep. Factor tijd speelt m.i. parten hier.


    24 januari 2008 om 16:00
    media

    @Vincent: weet jij hoe betrouwbaar de kijkcijfers van Vimeo zijn? YouTube heeft bijvoorbeeld een flinke vertraging met doorgeven van de statistieken (vaak pas dag later). Verder moet je bij blogpostings zoals deze realiseren dat er ook mensen zijn die vaker terugkomen om de nieuwe reacties te lezen. Deze mensen hebben de video al gezien. Kortom, het verbaasd mij ook niet dat het aantal op 300 ligt.


    24 januari 2008 om 16:15
    hanrusman

    Wel een vrij agressieve interviewstijl. Jammer ook dat het vrij kort duurde, maar daar komt volgende week dus verandering in? Verder vind ik DAG en Zie leuke initiatieven, die helaas niet super goed zijn uitgevoerd tot nog toe. Maar in ieder geval staat het initiatief er, en hopelijk kunnen ze nog verder doorgroeien.


    24 januari 2008 om 16:33
    venturo

    Vincent, leuk interview maar eh.. ‘master of media’? Dan lijkt Ilse mij een mooie scriptie voor Joris. 🙂


    25 januari 2008 om 22:24
    Noturban

    Wat valt iedereen over die compliment, hij heeft het in mijn ogen volledig verdient. Het positioneren van TMF als digibrand bij overname MTV is iets waar ze nu nog van nagenieten. Traditionele media (tv) convergeren met internet is een beetje de rode draad van zn carriere. Ik ben net als Marco ook benieuwd hoe hij staat tegen over convergentie van print & digi en wat zijn learnings zijn vanuit DAG


    27 januari 2008 om 09:06
    henk

    Reacties komen en verdwijnen?! Cencuur op negatieve reacties? Of ben ik gek aan het worden?


    27 januari 2008 om 11:13
    media

    @Henk: negatieve reacties die anoniem worden geplaats worden iha zonder discussie verwijderd. Zie ook de disclaimer onder aan deze pagina. Het voegt namelijk helemaal niets toe aan de discussie.


    27 januari 2008 om 11:43
    venturo

    Marco ik zie wel eens schokkender dingen over niet Ilse personen of onderwerpen.


    27 januari 2008 om 12:51
    media

    @Albert: als het anoniem, negatief en niet inhoudelijk is mag je me altijd informeren en dan verwijder ik het!


    27 januari 2008 om 14:48
    peter

    In de disclaimer staat

    “Anonieme reacties die alleen bedoeld zijn om auteur of betrokken personen of bedrijven in negatief daglicht te stellen, worden zonder discussie verwijderd.”

    Dat was bij mijn reactie zeker niet het geval. Ik zei slechts dat ik de video niet interessant vond.

    Dat vond ik met bovenstaan interview omdat het weinig meer biedt dan weer de tekst zou zijn uitgeschreven. Het interview met Marque Joosten vond ik wel een stuk interessanter.

    Nog al overdreven om bans uit te delen als een reactie je niet aanstaat. Met mijn reactie stelde ik noemand in een negatief daglicht namelijk. geen wonder dat mensen anoniem reageren als je zo om dat soort futiliteiten gelijk een ban uitdeelt.


    27 januari 2008 om 19:21
    media

    @Peter: wat voegt een anonieme reactie ‘ik vind dit niet interessant’ nu toe aan de discussie? (1) de auteur of betrokkene kan persoon niet benaderen omdat hij/zij anoniem reageert en (2) het is niet onderbouwd dus ook daar kan de auteur of betrokkene niets mee. Kortom, anoniem is prima, maar dan graag onderbouwd!


    27 januari 2008 om 20:05
    Piet

    Beetje raar stukje in het begin. Heukelom kijkt in de camera, gaat snel omlaag met hoofd, vraag van interviewer en dan zegt hij:’ Ik was net de krant aan het lezen…’ Slecht gemaakt of slecht in scene gezet?!


    31 januari 2008 om 15:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!