Toading: 71 procent bedrijven ziet ROI kelderen

28 januari 2008, 22:27

{title}Onderzoek van het Amsterdamse zoekmachinebureau Toading wijst uit dat een grote meerderheid van de bedrijven die de laatste twee jaar pay-per-click advertisting gebruikten hun ROI (Return On Investment) hebben zien kelderen. 71 procent ziet een daling, 21 procent van de bedrijven heeft het over ‘a major drop in performance’. Dat schreef Toading in een persbericht van 23 januari, het onderzoek werd uitgevoerd door Pulstracker. Het onderzoek vond plaats onder 100 bedrijven in verschillende industrieën door heel Europa (Hier op Admanager, met volledig persbericht).

De belangrijkste oorzaak voor de ROI-afname is volgens de geraadpleegde bedrijven de toegenomen concurrentie in de eigen sector. De toename van pay-per-click adverteerders heeft het bieden op keywords doen stijgen, zegt 63 procent.

Bijna een kwart (24 procent) van de bedrijven gaf aan niet in staat te zijn (ook financieel) om expertise van buitenaf in te schakelen om hun performance te fine-tunen. 52 procent ziet het biedingsproces als de grootste ‘praktische horde’ die genomen moet worden. Uit het persbericht: ’26 procent said that balancing the need for outside expertise and consultancy with the corresponding cost and impact on ROI was causing problems for them.’

Mathijs van Abbe is oprichter en CEO van Toading. In het persbericht analyseert Van Abbe: ‘Keyword bidding in particular crops up as a frustration for advertisers. This is a sign that, as markets become more crowded, advertisers need to be more precise about their offerings, including pricing information. Not only is this helpful for potential customers, but it can dramatically improve conversion rates, and doesn’t have to be the complicated process many fear it to be.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Lex

    Dat lijkt me een logisch gevolg van de toename in het aantal adverteerders, het CPC neemt toe.

    Het probleem is ook dat je steeds meer last krijgt van indirecte concurrenten, omdat partijen als marktplaats erg breed adverteren heb je daar als niche site ook nog eens last van naast de directe concurrentie.


    29 januari 2008 om 08:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!