CocaCola start met corporate blog

5 februari 2008, 06:12

CocaCola is een corporate blog gestart. Frankly schrijft het hier: ‘Het grootste merk ter wereld is nu ook om. Coca Cola heeft een eigen corporate blog gelanceerd op Coca-ColaConversations.com.’ Op Frankly wordt verwezen naar een achtergrondstuk over dit onderwerp van Dan Greenfield op Bernaise Source (‘Coca-Cola Launches a Corporate Blog’).

‘I’m Phil Mooney, director of the Archives at The Coca-Cola Company for the last 30 years. If you’re not familiar with the term Archives, you could say I’m the Company’s chief historian.’

Phil Mooney is de eerste blogger op CocaColaConversations. Hij schreef zijn first post al op 23 januari (‘Welcome tot my blog’). In die post meldt Mooney over het hoe en waarom: ‘Over the last three decades, I have documented the history of the Company and its impact on commercial, social and cultural history. This blog gives me an opportunity to share some of those stories with you.’

Het is het eerste corporate blog van CocaCola. Maar Mooney verklapt in zijn openingspost dat het zeker niet het laatste zal zijn: ‘This is our first Company blog – but definitely not our last. We’re starting with the Company’s heritage – not just the history, but the love people have for Coke. […] We’ll talk about what’s happening today with Coke – and how it relates to things from our past. And we’ll talk about the new World of Coca-Cola in Atlanta, which just opened last summer.’

Maar, Mooney deinst er ook niet voor terug af en toe wat persoonlijke ontboezemingen op het CocaCola-blog te posten. Die koppelt hij wel direct, heel slim, aan het product: ‘One of the things I do on the weekends is cook out. (My wife Kathy is a great cook, but I have both a gas grill and smoker that get extensive use over the weekend.) Growing up in Massachusetts, there weren’t too many months we could be outside – let alone cook outside – but in Atlanta I can use the grill almost every month of the year. Recipes using Coke as an ingredient are really very popular. I found this one for BBQ sauce.’

Fans van CocaCola kunnen hun hart ophalen aan de schrijfsels van Mooney. Het lijkt mij, dat het bedrijf er op deze manier goed in slaagt het publiek bij het merk te betrekken. Ik vind het namelijk wel aardig, dat het niet een of andere gladde pr-knakker is die het blog vol tikt, maar iemand die al dertig jaar in dienst is bij CocaCola. Iemand die van de hoed en de rand weet. Phil Mooney, de inpandige bedrijfshistoricus en conservator van het grootste merk ter wereld.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Hanzel

    Nou dan zijn ze in ieder geval het niveau van de Fake Blogs ontstegen. Een mooi (lees slecht) voorbeeld was de weblog die ze hadden ten tijde van de Coca-Cola ’Coke Zero’ branding. Op de blog werd echt ‘geneuzel’ gepubliceerd. Deze ‘authentieke manier’ om aan de blogosfeer deel te nemen werd natuurlijk al snel ontmaskerd. Een simpele “who is” bracht aan het licht dat de domeinnaam door The Coca Cola company geregistreerd werd…….. Zouden ze het nu wel kunnen?


    5 februari 2008 om 12:06
    Olivier

    Ik ben totaal niet onder de indruk. Men presenteerd een corporate blog, dan denk ik ze zullen we een zwaar persoon introduceren, nee ze zijn de kelders ingedoken en hebben een stoffige archivaris uit de kast getrokken. Verder is het ook wel een zeer gedateerde blog look. Op web-log zit het al beter in elkaar. Ook de onderwerpen hebben nu niet echt indruk op me gemaakt.


    5 februari 2008 om 15:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!