Indipenda.nl: scheiding tussen man en vrouw in alle opzichten centraal

19 februari 2008, 09:49

{title} Vorige week, om precies te zijn op Valentijnsdag, is Indipenda.nl live gegaan. Independa.nl wil zich niet profileren als een standaard website als www.echtscheidingswijzer.nl en www.1ouder.nl, maar juist als een inspiratie plaza voor gescheiden vrouwen en vrouwen die zich in een scheiding bevindingen. Deze doelgroep is groot. Alleen in Nederland gaan jaarlijks 11.700 (cijfers CBS) vrouwen tussen de 30 en 50 jaar echtscheiden. Daarnaast gaan er minstens zoveel ongetrouwde stellen uit elkaar. MediaCT (allemaal mannen!) tekende letterlijk voor het ontwerp van de website. Gezien de ervaringsdeskundige opdrachtgevers en de doelgroep geen eenvoudige klus.

Vrouwen doen het online anders dan mannen…….. Zo geven vrouwen binnen Social Networks hun voorkeur aan zaken als vrienden maken op sociale netwerken, chatten, praten over medische onderwerpen en emotionele ervaringen. Mannen praten meer over producten, vakkennis en handige links. Ook de wijze waarop vrouwen naar een website kijken is totaal anders dan mannen.

Met name de sfeer en het gevoel die een website uitstraalt is zeer bepalend voor een vrouw of ze de website goed vindt of niet. Het gebruik van kleur, afbeeldingen en foto’s bepaald ook vaak het klik gedrag. Zo klikt een vrouw vaak op een afbeelding terwijl de man eerder op een tekst link lijkt te klikken. De man kijkt juist meer naar de functionaliteiten en de toegevoegde waarde om te bepalen of een website goed is of niet.

Terug naar Indipenda.nl. Gezien het thema zal het qua emotie wel goed zitten en forums en chatten met deskundige kunnen zorgen voor binding. Via de website kunnen leden hun eigen digitale identiteit maken door het selecteren van een eigen persoon. Het ontwerp dan. MediaCT heeft bij het ontwerp heel duidelijk gekozen voor veel kleur en grafische afbeeldingen. Zelf vind ik dat ze daar heel redelijk in geslaagd zijn. De grafische kwaliteit is prachtig, de menustructuur iets minder duidelijk. Helemaal niks op te merken dan? Toch wel! Ik lees dat binnenkort de Indipendaclub start. Voor € 5,- per maand (staat niet op website maar ik hoor het ze wel roepen op de lokale Friese televisie (even doorschuiven naar 04:00 minuten en grotendeels Nederlandstalig)) kunnen vrouwen hier lid van worden. Jammer dat dit niet al gereed was bij de lancering.

Uiteraard ben ik benieuwd wat jullie vinden van deze website. Uiteraard rekeninghoudend met deze specifieke doelgroep!

Hans van der Mey is freelance copywriter en internetadviseur. Met One Step More adviseert hij bedrijven op het gebied van websites en (online)communicatie≺. Door zijn parate kennis schrijft Hans frequent boeken, vakartikelen en educatieve hoofstukken binnen handboeken. Voorbeelden zijn het Marketingfacts Jaarboek 2008 en 2009, het IAB Digital Marketing Book 2005, artikel in ADFOresult en Het E-Commerce Handboek. Vanaf 2002 heeft Hans gewerkt voor o.a. Achmea, Microsoft, Wanadoo, ING Bank, Lotto, Toto en Krasloten. Momenteel werkt Hans voor ProServe en Zuwe (webteksten) en voert hij voor ACHMEA het externe projectmanagement van een geheel nieuw intranet voor FBTO en Centraal Beheer.

Categorie
Tags

4 Reacties

    G Franse

    Gaarne hoor ik van jullie wanneer independo gestart wordt.


    8 juli 2008 om 11:22
    Linda

    Inmiddels is het lidmaatschap gratis geworden en heb ik de dames live ontmoet tijdens een speeddate met scheidingsdeskundigen in Zwolle.

    Ben erg enthousiast, er gaan helaas nogal wat vrouweninitiatieven ter ziele. Bedankt voor jullie steun Indipenda en MissPennywise!!


    29 januari 2009 om 13:57
    Indipenda

    Hej Linda, dank voor je support. Helaas heb je gelijk vwb het ter ziele gaan van vrouweninitiatieven, zeker op het web, of je moet de Mol heten. Vrouwelijke webuitgevers zouden elkaar veel meer moeten en kunnen steunen. We bestaan 14 februari een jaar en blijven aan de scheidings-weg timmeren! Een grote markt en een dankbare doelgroep waar wij vooral ook kleur aan willen geven en we hebben nog heel veel ideeën in petto. Blijf ons volgen!


    29 januari 2009 om 19:38
    Margot

    Hallo ladies,

    De website is aangepast, hebben jullie hulp nodig bij het optimaliseren van het verdienmodel?

    Graag een reactie hier, blijft een ontzettend goed idee!


    27 november 2013 om 20:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!