Philips doet interactief met jaarverslag

20 februari 2008, 07:14

{title}

Afgelopen maandag heeft Philips haar nieuwe jaarverslag gepubliceerd op een speciaal daarvoor ingerichte website. Normaal gesproken doen nieuwe jaarverslagen niet heel veel stof opwaaien, maar deze keer zijn er toch wel wat bijzondere dingen te ontdekken.

Financiële bedrijfsinformatie is, let’s face it, nou niet de meest sexy materie. Bedrijven worstelen dan ook vaak met de vraag hoe ze deze informatie op een leuke manier naar aandeelhouders en andere belanghebbenden kunnen communiceren. Vrijwel altijd resulteert dit in uit de kluiten gewassen pdf-bestanden waar op een beeldscherm geen doorkomen aan is.

Philips pakt het duidelijk anders aan. Op de Annual Report-subsite worden we namelijk door niemand anders verwelkomd dan CEO Gerard Kleisterlee zelf.

In een gelikt filmpje zien en horen we hoe Kleisterlee de belangrijkste speerpunten uit 2007 opnoemt en aangeeft welke informatie nog meer op de site gevonden kan worden. Leuk zijn ook de interactieve teksten, animaties en filmpjes die verschijnen tijdens het verhaal. De cleane witte omgeving en de haast filmische achtergrondmuziek zorgen voor een dynamisch geheel. The Matrix is er niets bij. Minpuntje; het Engels van Kleisterlee klinkt toch wel erg ‘Peter R.’

Voor degenen die na het filmpje van Kleisterlee nog meer informatie willen over de activiteiten van Philips in 2007 is een uitgebreid menu beschikbaar waarin specifiekere informatie gevonden kan worden. De site bevat tevens een uitgebreid downloadoverzicht van alle onderdelen uit het jaarverslag. Pluspunt is dat de verschillende onderdelen van het jaarverslag ook afzonderlijk te downloaden zijn. Minpuntje is dat er verder op dit gedeelte van de site weinig interactiefs te bespeuren valt. Het wordt gelijk weer behoorlijk saai eigenlijk. Misschien is dat onontkoombaar als je dieper dit soort materie induikt.

In mijn beleving heeft Philips met deze site een stap in de goede richting gezet. De persoonlijke boodschap van Kleisterlee in de vorm van een video met interactieve elementen is vernieuwend voor de publicatie van jaarverslagen. De rest van de site is minder spannend en had nog wel wat aankleding en interactie kunnen hebben. Ben benieuwd hoeveel bedrijven gaan volgen met interactieve jaarverslagen.

Eén van de drie oprichters van Onstuimig interactieve communicatie, online ontwerpbureau uit Amersfoort. Houdt zich bezig met ontwerp en interactie. Ook gek op woorden, trouwens.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Jay de Groot

    Laurens,

    Ik heb na het lezen van je stuk de site eens goed bekeken. Maar ik zie de toegevoegde waarde nog niet? Voor wie moet die site nu zijn? Als het aandeelshouders en (financiele) pers is. Dan is de video toch echt te mager qua informatie. Dan ziet het geheel er vooral uit als een leuke gadget die niet echt functioneel is. Jaarverslagen zijn nou eenmaal ‘saai’ omdat het over (veel) geld gaat. En met de transpirantie code en XBRL als de webvariant op Sarbaines – Oxley en IFRS moet dat een stukje beter worden. Maar zoasl op de site ook te zien is. Is dat niet op te pimpen. Dus, met alle respect. Ik snap niet zo goed waar je nu over aan het schrijven bent?? Want die cijfers staan gewoon allemaal weer in de ouderwetse format weergegeven.

    Want ik wordt niet echt blij van Kleisterlee die zijn best doet leuk over te komen. Maar eigenlijk niet echt iets aan het vertellen is…

    Sorry.


    20 februari 2008 om 09:43
    lrvk

    @Jay: Waarover ik schrijf? Lijkt me duidelijk: over een online jaarverslag-presentatie die opvalt. Cool filmpje, goede laagdrempelige introductie.

    Da’s het vermelden waard, vooral als het een partij als Philips is, de CEO daarin wordt opgevoerd en er behoorlijk wat aandacht aan is besteed.

    Je doet een beetje of Philips (of ik) de suggestie wekt dat dit ’t jaarverslag zou vervangen. Volgens mij doet niemand dat. Jaarverslagen blijven dikke boeken met cijfers. Dat moet. Maar daar gaat het hier helemaal niet over.


    20 februari 2008 om 10:00
    canol

    mooie online presentatie inderdaad. Vond zijn engels opzich meevallen 🙂


    20 februari 2008 om 10:24
    Jay de Groot

    @Laurens

    Je schrijft dat deze webpresence voor belanghebbenden zou zijn. En ik kan me geen venture capitalist, financial analist of wat dan ook voorstellen die naar dat filmpje gaat zitten te kijken. Als je ze kent dan hoor ik het graag. Ik heb te veel het gevoel alsof Onstuimig de site ook heeft gemaakt. Waarom kom je anders met een dergelijk artikel?

    En naar het filmpje van Kleisterlee zijn de drie andere ‘hoofdstukken’ gewoon goedkoop gemaakt. Alsof er geen budget meer was om dat in de zelfde stijl te doen. Blijkbaar ergens een folder gevonden die Philips al gebruikt en daar wat screenshots van gemaakt.

    En zoals Jeroen ook aangeeft in de reacties. Het geheel is eigenlijk niet interactief.


    20 februari 2008 om 11:41
    lrvk

    @Jay: Onstuimig heeft met deze site niets te maken, anders hadden we het er wel bij verteld. We kopen wel zo nu en dan een gloeilamp, voor de goede orde.

    Wat je volgens mij over het hoofd ziet, is dat het praktisch nut hier maar ten dele een rol speelt. Je zoekt naar iets dat hier helemaal niet hoeft te zijn. Mensen zijn gevoelig voor mooie dingen, of ze willen of niet. Ik geloof er in dat dat functie-overstijgend is.

    Je beoordeelt een glossy toch ook niet alleen op het informatief gehalte van de artikelen?


    20 februari 2008 om 13:33
    Jay de Groot

    @Laurens

    Ik ben blij om te horen dat Onstuimig het niet gemaakt heeft. Ik verwacht van jullie ook mooiere dingen. 😉 .. Neemt niet weg dat het het met elkaar eens zullen worden. Ik kan namelijk niet veel met je vergelijking van een glossy.

    De belanghebbenden in dit geval zijn meer van de inhoud als je mij vraagt.


    20 februari 2008 om 14:31
    chi666

    @Laurens, een gloeilamp? valt me nu tegen, alleen spaarlampen toch nog?

    @Jay: ik denk dat je iets heel erg onderschat. Natuurlijk, het zijn niet de grote financiële mensen die dit bekijken. Maar investor relations gaat ook naar die honderdduizenden particuliere beleggers, die vinden dit wel geweldig.

    En vergeet niet al die potentiële sollicitanten. Philips is de populairste werkgever (tot je er werkt, want ze zijn niet de beste…). En weet je wat de allergrootste beïnvloeder is van de employer brand? Precies: de CEO.

    Er zijn meerdere doelgroepen, buiten de professionele beleggers, voor deze informatie.


    20 februari 2008 om 19:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!