Ontwikkelaars en spelers samen op social network uQudos

22 februari 2008, 07:45

{title}Online gameplatform uQudos (spreek uit Joe-kjoe-dos) gaat vanaf volgende maand gameontwikkelaars in de gelegenheid stellen via dit sociale netwerk geld te verdienen. Dat meldde het Nederlandse bedrijf gisteren in een persbericht. Daarmee loopt het bedrijf op de muziek vooruit, want nu gebeurt er nog niks op de site.

Met de lancering van het platform hoopt uQudos in te spelen op de snelle toename van user generated games, door thuisontwikkelaars en semi-professionele gamestudio’s. Uit het persbericht: ‘Duizenden flashgames en hun ontwikkelaars zoeken een platform om gezien, gehoord en gespeeld te worden. uQudos stelt die ontwikkelaars in staat hun zelf gecreëerde games eenvoudig te uploaden. Naarmate de games van een developer vaker gespeeld en beter gewaardeerd worden, stijgen zijn populariteit en inkomsten.’

Gebruikers kunnen hun favoriete games opslaan in hun profiel, maar er ook tegelijkertijd een rating aan geven of een review over schrijven. Volgens uQudos gaat het aanbod zich onderscheiden van de bestaande, meer ‘casual’ gamesites. Initiatiefnemer René van der Woerdt: ´Er zijn vandaag de dag vele jongeren die, al dan niet in teamverband, innovatieve en zeer creatieve flashgames maken. […] Onze missie is creativiteit te stimuleren, een platform te geven én te belonen.´

Social networking als belangrijk element. Volgens uQudos is de site hiermee een voorloper in een nieuwe generatie gameplatforms. Gameontwikelaars delen mee in de advertentie-inkomsten. De meest getalenteerde gameproducenten kunnen extra geld verdienen met de maandelijkse Upload-wedstrijd en gesponsorde Game Development Contests.

Ik ben zeer benieuwd naar de lancering. Denk, dat het concept in ieder geval niet slecht bedacht is en wel goede kans van slagen heeft. Wat zeggen de gamespecialisten ervan? Is de concurrentie echt ´casual´of eerder moordend?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Peter Davelaar

    Leuk concept inderdaad dit. Denk dat het een sterke combi is om de game developer & gamers erbij te betrekken doormiddel van de social network functie. Het concept is echter niet nieuw, er zijn al meerdere partijen die dit aanbieden alleen volgens mij niet die dit alles combineren (correct me if im wrong).

    Ik vraag me echter af hoe ze om gaan met de grotere gameproviders als bijv een adsngames. Kunnen die (of hun resellers) daar ook games uploaden? Daar zitten al wel in-game ads in verwerkt en is wellicht belangenverstrengeling voor uqudos.

    Het verdienmodel zal denkik middels around-game advertising plaatsvinden. Ze plaatsen banners rondom de games en de ontwikkelaar die de game heeft geupload krijgt een percentage van dat geld. Ik kan hier echter nog niets over terugvinden op de website maar dat lijkt mij een logisch model.

    Concurrentie casual of moordend? Time will tell, er is volgens mij nog ruimte genoeg voor dit soort iniatieven.


    22 februari 2008 om 08:59
    Chris Stapper

    Als RPG gamer ben ik niet zo van de flash games, maar het idee om op deze manier aandacht te genereren voor de goede ontwikkelaars en zo kansen te scheppen voor die ontwikkelaars om verder te komen is heel interessant.

    uQudos zelf zou best wel eens kunnen groeien als het allemaal werkt. Snel nieuwe content, nieuwe spellen om te proberen. Ze zouden ook even kunnen kijken naar andere sites die dit ook doen. Neopets vind ik een sterk voorbeeld – goed, niet bepaald een volwassen site, maar wel erg populair. En waarom? Volgens mij omdat elk los spelletje dat je speelt weer in het grote geheel past, je high score wordt bijgehouden en je krijgt punten om items van te kopen. Iets waar miljoenen (?) mensen elke dag voor terugkomen, dus het werkt.


    22 februari 2008 om 09:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!