Reed Elsevier zet Reed Business in de verkoop

23 februari 2008, 09:56

Voorlopige jaarcijfers Reed Elsevier over 2007

Donderdag maakte Reed Elsevier de (voorlopige) jaarcijfers over 2007 (pdf) bekend. Ondanks het feit dat in de financiële wereld al langer werd gespeculeerd over de verkoop van Reed Business, was het toch onverwacht dat CEO Crispin Davis bekend maakte dat Reed Elsevier het voornemen heeft om Reed Business te desinvesteren (in de verkoop zetten). Reed Elsevier wil zijn strategie eenduidiger maken en meer focussen op business solutions en abonnementgebaseerde omzet. Reed Business, dat grotendeels afhankelijk is van advertentie-inkomsten, past minder goed binnen deze strategie.

In de pers veel aandacht voor deze aankondiging. Een greep uit de berichtgeving: Elsevier.nl, De Volkskrant, FEM Business, Zibb.nl, De Financiële Telegraaf, RTL Z, NRC en ANP. Opvallend is dat er nog geen reactie is te vinden op ReedBlog, de weblog van Reed Business.

Reed Business is uitgever van Elsevier, FEM Business, Misset Horeca, Boerderij, Zibb, Totaljobs en tientallen andere b2b merken. In Nederland werken ongeveer 1.500 mensen verdeeld over locaties in o.a. Amsterdam, Doetinchem en Maarssen. Grote vraag is natuurlijk wie Reed Business (waarde geschat op een kleine 3 miljard) gaat kopen. Als ik de experts mag geloven dan zijn er weinig kandidaten (Britse investeringsmaatschappij Apax heeft mogelijk interesse) die dat willen of kunnen betalen. Het meest voor de hand ligt dat de uitgever wordt opgedeeld en in kleine pakketten wordt verkocht.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jeroen Jonker Roelants

    Een management buy out (ism met een investeringsmaatschappij) lijkt me een goeie optie. Reed Business was als onderdeel van Reed Elsevier een vreemde eend in de bijt (meer nice-to-know dan need-to-know content, advertentiemodel, conjunctuurgevoelig). Een constructie vergelijkbaar met wat 3i en het management vorig jaar met VNU Media hebben gedaan, zou een prachtig zelfstandig mediabedrijf kunnen opleveren.


    25 februari 2008 om 07:23
    MvO

    Waarom wordt er geen parallel getrokken met de dramatische ontwikkelingen bij VNU? De beurskoers van Reed was al vele jaren veel te stabiel en de kans dat een activitische aandeelhouder zou opstaan -sooner or later- enorm groot. Bijna onvermijdelijk zelfs. En die zou Reed hebben gedwongen om … te splitsen.

    En dan een groot verschil: Rob van den Bergh van VNU weigerde dat, Reed Elsevier-topman Crispin Davis had daarvan geleerd, zag de bui hangen en verkocht snel (en werd op papier en passant dik 2 miljoen euro rijker).


    26 februari 2008 om 14:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!