Een overkoepelend initiatief voor de game industrie?

2 maart 2008, 10:46

Afgelopen vrijdag kwamen een aantal Nederlandse game(-gerelateerde) bedrijven en organisaties bij elkaar om te praten over professionalisering en groei van de sector, internationale promotie van de gamessector en opleidingen en trainingen voor werknemers in de sector. Nu de sector naar verluidt groter is dan de filmbranche is het wellicht tijd iets aan de organisatiegraad te doen.

Duidelijk werd dat veel bedrijven en organisaties ‘iets’ ondernemen in- of voor de sector of (menen) de sector te vertegenwoordigen, maar dat niemand het overzicht heeft wie wat waarom doet. Een heldere definitie en afbakening van wie er nu wel en niet bij de gamessector horen bleek een eerste punt van discussie.

Open vraag van een aantal aanwezige partijen is nu: Is het tijd voor een overkoepeld initiatief in de gamessector, waardoor in ieder geval het bespelen van de politiek en de aanwezigheid op het internationale speelveld (no pun intended) serieuzer ter hand kunnen worden genomen en er een beter in- en overzicht ontstaat van alle initiatieven? Of is de industrie nog niet volwassen genoeg, te divers, zijn er al voldoende initiatieven en moet er vooral niets worden gecentraliseerd en overkoepeld?

Om jullie een indruk te geven van dingen die er allemaal al zijn:

Op dit moment vertegenwoordigt Bgin de game developers in de Benelux.

Richten de vernieuwde Nederlandse Game Dagen (NLGD) zich vooral op hun Festival of Games.

Geeft de Dutch Game Factory de opkomende industrie in de Noordvleugel een impuls met een subsidie vanuit het Pieken in de Delta programma van € 593.000 en co-financiering van de gemeente Utrecht, de provincie Utrecht en de gemeente Amersfoort.

Willen zowel de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie (NVPI), als de brancheorganisatie voor communicatietechnieken (CMBO)zich ook wel over de game industrie ontfermen.

Is er een niet al te dik gevulde database op Gamesindustrie.nl.

Stelt Dutch Game Garden de groei van de industrie centraal en willen ze starters helpen.

Stort Newzoo zich vooral op de kansen die adverteren in en rondom games biedt.

Zijn Virtueel Platform en het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Mediaproducties aan het kijken hoe meer kunst en cultuur een plaats kunnen krijgen in de virtuele en game werelden.

Organiseert de Economische Voorlichtingsdienst (EVD) de aanwezigheid van de sector op internationale beurzen in bijvoorbeeld een Holland Paviljoen.

Ondersteunt Syntens individuele ondernemers in de sector die willen innoveren.

Heeft het Game Research for Training en Entertainment- programma (GATE) 10 miljoen subsidie gekregen.

Wil Control het magazine zijn voor idereen die werkzaam is in de game industrie.

En bestaat er ook zoiets als een e-sportbond voor gamers.

De bijeenkomst van afgelopen vrijdag werd georganiseerd door Syntens, Stichting Nederland Kennisland en Creative Cities Amsterdam Area. Zij zullen met de uitkomsten van vrijdag ook het hunne gaan doen, we gaan nog horen wat dat gaat zijn. Syntens organiseerde al in 2004 een eerste bijeenkomst met bedrijven uit de branche, als je bij het verslag van deze bijeenkomst even doorscrollt kun je zien wat de deelnemers toen meenden dat de branche nodig had. Een van die zaken was een Nederlands ‘chapter’ van een internationale branche organisatie op te richten….

Overigens heeft Reinout te Brake van Spill Group een online casual gaming groep aangemaakt op LinkedIn, partijen die in dit specifieke stukje van de game industrie zijn geinteresseerd kunnen lid worden van de groep.

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

2 Reacties

    Maarten Brands

    Wel even goed om te melden is dat Stichting Dutch Game Factory en Dutch Game Garden dezelfde zijn. Dutch Game Garden is de nieuwe naam van het geheel en te vinden op http://www.dutchgamegarden.nl

    Vriendelijke groet,

    Maarten Brands

    Dutch Game Garden


    3 maart 2008 om 09:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!