Reed business biedt de beste digitale sollicitatie-ervaring

12 maart 2008, 19:50

{title}Reed Business heeft gisteren op het Digitaal-Werven event de prijs in ontvangst genomen voor de beste digitale sollicitatie-ervaring van 2007 voor hun site: werkenbijreedbusiness.nl. Een eervolle vermelding was er voor advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek voor werkenbijdebrauw.nl. Deze zijn gekozen uit de 9 genomineerden, welke hier eerder uitgebreid (met sterke en zwakke punten) zijn beschreven.

Op Frankwatching is al uitgebreid verslag gedaan van het event, met alle presentaties erbij en het officiële persbericht hoef ik natuurlijk ook niet te herhalen. Ik zal hier dus enkel de belangrijkste punten geven van een goede digitale sollicitatie-ervaring (zoals hier al eerder besproken) en iets meer in gaan op de beslissing van de jury.

Als eerste de punten zoals die naar voren zijn gekomen in het event. Je klant kan een potentiële sollicitant zijn en omgekeerd. Zoals Keith Robinson in zijn presentatie aangaf: 24% van de kandidaten besluit niet op een aanbod in te gaan na een slechte sollicitatie-ervaring. Toevallig sprak ik vandaag nog in een serie interviews die ik nu voor een klant doe één dame die aangaf dat ze meerdere banen had afgewezen vanwege het vervelende gevoel dat ze aan een gesprek over hield. Het spelen van spelletjes met sollicitanten. Deze baan had ze genomen vanwege het positieve gesprek. Daarnaast is 36% van de personen met een slechte sollicitatie-ervaring niet meer genegen producten van dat bedrijf te kopen. Ouch, dat raakt marketeers toch ook in hun core business!

Maar we vergeten wel eens: de kandidaat bestaat niet. Zo geeft Marc Drees prachtig weer in zijn vergelijking met wat hem (een baby boomer) en zijn dochter (generatie Y) gelukkig maakt bij sollicitatie sites. Eén van die verschillen is het gebruik van webforms t.o.v. e-mail. Bijzonder is dat op dezelfde dag Reed Business recruitment uitkomt met een onderzoek dat een kwart van de sollicitanten daadwerkelijk afhaakt bij te lange webforms.

En mijn tip: zorg dat je eerst de basis op orde hebt. Zorg dat je vacatures leesbaar zijn, voorzien van de juiste informatie (waar ook salaris en secundaire voorwaarden toe behoren), met een lang en kort profiel (zodat men niet enkel op functie titel hoeft te scannen). Maar zorg vooral ook dat je je proces op orde hebt en reageert op sollicitanten (en dat binnen een week iemand weet of hij/zij wordt uitgenodigd of niet). Want elke cent die je in een gelikte site stopt is weggegooid, als je je proces verknalt.

Dan de winnaar: Reed Business. Het heeft nogal veel overleg gekost, want het was erg close tussen De Brauw en Reed Business, welke voor de jury vanaf moment één de enige twee kandidaten waren. De overwinning voor Reed is vooral gekomen vanwege de iets hogere gebruiksvriendelijkheid, vooral het bieden van tekst alternatieven en een goede menu structuur. De site is volledig, met video en tekst, goede structuur, helder, transparant en toch aantrekkelijk.

Dit wil overigens niet zeggen dat er voor Reed nog niet genoeg te doen is, maar gelukkig heeft men al aangegeven dat er nog een groot wensenlijstje ligt. Want geen enkele site in Digitaal-Werven heeft een 7 of hoger gescoord (op een schaal van 1 tot 10). De nieuwe release (versie 2.0) van werkenbijdebrauw schijnt komende vrijdag live te gaan, ik ben erg benieuwd.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!