Blogview: Blik op de beurs

13 maart 2008, 06:38

Eind 2005 zijn we op Marketingfacts gestart met een serie korte interviews (blogviews) om een beeld te schetsen van waar we in Nederland stonden met de zakelijke toepassing van weblogs en RSS. In november 2006 hebben we deze serie herhaald om de trend te kunnen schetsen. Inmiddels zijn we bijna 2,5 jaar verder, bestaan weblogs nog steeds, maar is het duidelijk dat bloggen de mediahype voorbij is. Aardig moment om de serie interviews nog eens te herhalen en te kijken waar we nu staan.

Vandaag een interview met Hans Jager, financieel manager, lange termijn belegger en oprichter van Blikopdebeurs.com. We spraken eerder met Hans in november 2005 en oktober 2006.

Kun je kort aangeven waar je nu staat met blikopdebeurs.com?

Onze site richt zich op een doelgroep van actieve beleggers en we zijn er in 2007 wederom in geslaagd regelmatig het nieuws te halen met scherpe analyses over beurs en economie. De landelijke bekendheid die onze content-samenwerking met NU.nl heeft opgeleverd proberen we continu verder uit te bouwen. Advertenties worden nu verzorgd door een professioneel bureau. Door deze ontwikkelingen staan we, als particulier initiatief, dit jaar voor de keuze hoe de groei en commerciële exploitatie verder vorm te geven. Diverse business modellen passeren thans de revue.

Heb je de doelstellingen gehaald die je destijds hebt gesteld?

Blikopdebeurs.com moet een echte multi-user weblog worden met elke dag een aantal nieuwe artikelen, schreef ik een jaar geleden. Die doelstelling is duidelijk niet gehaald. Het is erg lastig om bloggers te vinden die toegevoegde waarde kunnen leveren voor onze doelgroep van actieve beleggers en dat bovendien kunnen verwoorden in prettig leesbare stukken. Ook de doelstelling om in 2007 (net als in 2006) het aantal unieke bezoekers te verdubbelen is niet gehaald. We zijn blijven ‘steken’ op ca. +35 procent. In het vergroten van onze naamsbekendheid zijn we wel geslaagd.

Wat waren je hoogtepunten?

In december 2007 hebben we voor de vierde maal de verkiezing van ‘beursgoeroe van het jaar’ georganiseerd, hetgeen door diverse websites, fora en kranten is opgepakt. Een groot succes, om als relatief kleine website deze verkiezing geloofwaardig in de markt te kunnen zetten. Het heeft ook de genomineerde goeroes in de finaleronde extra mediapubliciteit opgeleverd.

Een persoonlijk hoogtepunt (al zullen veel beleggers daar anders over denken!) is de turbulentie op financiële markten. In diverse columns heb ik vanaf maart 2007 gewaarschuwd voor een huizen- en kredietcrisis in de VS, inclusief de voorspelling van een olieprijs op 100 dollar en een euro/dollar-koers van 1,50. Deze visie is helemaal uitgekomen, zodat 2007 qua rendement een topjaar was.

Wat is je de afgelopen jaren tegengevallen en waarom?

Zoals gezegd is het aantrekken van enthousiaste nieuwe bloggers (nog) niet gelukt. De bedoeling was om mijn aandeel in de artikelen terug te schroeven naar 50 procent om zo de aandacht beter te verdelen tussen content, strategie en marketing. Verder zoeken we nog steeds een ‘technische man’ voor ons team. Zo draait de site op een inmiddels stokoude Pivot versie, terwijl een platform als WordPress of Movable Type veel meer mogelijkheden biedt. Ik ben in het dagelijks leven financieel manager, voor mij is de techniek achter de website een ‘can of worms’. 😉

Een andere tegenvaller is dat door een nieuwe opzet van de beurspagina’s op NU.nl onze columns minder exposure hebben gekregen. Dat is extra zuur, na onze juiste marktvoorspellingen. NU.nl is en blijft een belangrijke partner, maar we kijken ook naar additionele samenwerkingsverbanden.

Waar gaat het naar toe met weblogs en waar staan jullie volgend jaar?

Ik ben een contraire belegger en heb ook een contraire visie op weblogs. De klassieke vorm heeft denk ik zijn langste tijd gehad, om een doelgroep te blijven binden en boeien is meer nodig. Bijvoorbeeld door het clusteren van informatiebronnen/weblogs voor een specifieke doelgroep en meerdere interactiemogelijkheden. Dat klinkt wellicht abstract, maar ben concrete ideeën aan het uitwerken. Voor volgend jaar doe ik deze keer maar één voorspelling: alive & kicking!

Hans, dank voor je reactie en uiteraard heel veel succes met Blik op de beurs!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!