Buzz rondom ePaper van NRC

28 maart 2008, 07:34

{title}Twee weken geleden schreef ik hier op Marketingfacts dat NRC Handelsblad als eerste Nederlande krant volledig op ePaper is te lezen. De krant is vanaf donderdag 06 maart inclusief alle katernen en bijlagen beschikbaar. De overeenkomst tussen PCM en Irex Technologies om met elkaar in zee te gaan met de ePaper werd al een jaar geleden getekend (zie: Tweakers). NRC deed vorige week een persbericht uitgaan: het loopt storm met de test-aanvragen voor het apparaat, en ook het aantal abonnees dat de iLiad willen hebben overtreft de verwachtingen. Zowel Bright als Adformatie besteedde gisteren, (misschien wel in aanloop naar Emerce insight op 3 april, waar ook iRex Technologies aanwezig zal zijn) aandacht aan de eReader.

In het interview met NRC-uitgever Gert Jan Oelderik op MF van twee weken geleden zei hij (onder anderen): ‘Onze abonnees zijn voor een heel groot deel echte “early adopters”. Zij hadden de eerste mobiele telefoons. En wij waren in 1995 de eerste krant met een goed bezochte internetsite. Ik verwacht veel van. Ik denk dat het een welkome aanvulling is op de papieren krant. Zeker als je veel reist, of veel op vakantie gaat. We gaan ook onze boeken ontsluiten op deze manier.’

Oelderik verwachtte in het interview veel van het gebruikersforum dat NRC heeft opgezet om het gebruik van de ePaper van NRC te verbeteren. ‘Ik verwacht dat er veel zinnige opmerkingen komen over de navigatie en de vormgeving van de ePaper,’ aldus Oelderik. Op het moment van schrijven zijn er op het forum 203 berichten geplaatst over 57 onderwerpen. In totaal zijn er 130 leden.

In het persbericht van 14 maart waarin NRC jubelt over de ‘overtroffen verwachtingen’ (er zijn binnen een week al honderden ePapers verkocht) zegt diezelfde Gert Jan Oelderik: ‘Onze prognose was dat we binnen een paar maanden op dergelijke aantallen uit zouden komen. Als nu blijkt dat er nog geen week nodig is om dit resultaat te bereiken, kan je zonder meer van een prima start spreken.’

Tonie van Ringelestijn (dit keer voor Bright: ‘Eerste indruk: NRC op iLiad’) heeft een testexemplaar te pakken (wij hebben er voor MF ook een aangevraagd, maar die laat nog op zich wachten). Van Ringelestijn schrijft: ‘Het lezen gaat prima, dankzij de nog altijd verbluffende e-inkttechniek, en de iLiad is licht en klein genoeg om mee te nemen. Maar er zijn ook nog genoeg nadelen.’

Zo moet je volgens Van Ringelestijn voor het omslaan van ‘pagina’s’ steeds het pennetje gebruiken, duurt het een seconde voor de pagina geladen is, en zit er geen zoekoptie ingebouwd in de ePaper. Tonie noemt het ‘een gemiste kans’ dat NRC (nog) geen tussentijdse updates geeft, zodat je het alleen met de midddagkrant moet doen. En: er zit geen webbrowser op het apparaat.

Positief: het apparaat is volgens Tonie vrij compleet, met ingangen voor geheugenkaarten en usb-sticks. Ook kan je met het pennetje notities maken en zelfs tekenen. Het grootste nadeel is de prijs. Vindt Tonie.

Op Adfoblog waren gisteren ook kritische geluiden te horen over het concept van het ePaper en ook over de concurrentiepositie van de iLiad ten opzichte van de Kindle van Amazon en reader van Sony, die in de VS ongeveer 300 euro kosten (de iLiad kost in combinatie met het ePaper van NRC voor niet-abonnees 699 euro). Mark Kohnstamm schreef wat interessante terzijdes achter elkaar. Hij vraagt zich af of er een fraaie toekomst is weggelegd voor ePapers. En hoewel niemand sinds de komst van TomTom nog wegenkaarten gebruikt, en een tas vol boeken maar een zware last is (die kun je beter op je iLiad downloaden), denkt Kohnstamm dat het ‘em niet gaat worden. ‘Toch denk ik dat het niks wordt met die e-reader. Waarom zou de consument zo’n ding willen aanschaffen? En waarom e-boeken downloaden terwijl je voor de papieren versie nauwelijks minder betaalt? De consument heeft toch al een laptop, en die kan een heleboel. Onder andere boeken downloaden.’

‘Lekker lezen’ is er niet bij volgens Kohnstamm (moet hij ook wachten op een testexemplaar?) en zo’n iLiad meenemen naar het strand, dat lijkt ook een hachelijke onderneming.

Maar toch: als de prijs van de apparaten zakt (en dat zal wel gebeuren), neemt de consument dan ‘de ongemakken van de e-reader op de koop toe?’ vraagt Kohnstamm zich af. Ik weet het zelf ook niet. Ik wacht op mijn testexemplaar.

In de eerste van de twee reacties op het artikel van Adfoblog schrijft Rebecca Rijnders van Emerce:

‘Interessant. Voorlopig is het bij NRC boven verwachting succesvol, begreep ik. Voor wie de iRex in het echt wil zien en de uitgeefmogelijkheden ervan wil horen, dat kan op de Emerce Insight Publishing.’

Op die dag komen vragen aan de orde als: ‘Hoe kun je content via verschillende kanalen distribueren? Hoe zet je mobile in? Wat zijn de mogelijkheden van ePublishing? Maar ook: hoe ga je om met user generated content en social media?’ Met (onder anderen): Piet Bakker (mediawetenschapper UvA, tegenwoordig School voor Journalistiek Utrecht), Henk Blanken (Dagblad van het Noorden), Bert Wiggers (Sanoma), Peter Kentie (PSV), Marianne Zwagerman (Telegraaf) en Scott Carp (Publishing 2.0).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    J P Marks

    I’ve owned and used an Iliad since last summer. I’ve also signed up for the e-Paper since I still have a paper subscription to the NRC. Everything about the advantages of e-Paper are true…think of it as a personal printer, not as a personal screen. That said, the iliad is not ready for mass adoption….why?

    the main challenge is Navigation. Once you’ve used the ‘pinch” mode on an i-phone, you realise how difficult it is to zoom in and out on text using the special pen the Iliad needs (you can’t use your finger). The screen takes time to refresh. I experimented with RNW’s Wereldkrant, which comes in a PDF format. The print is too small to read easily (despite the excellent definition) so you spend your time playing with the zoom out control on the Iliad, never quite getting the positioning right.

    The NRC give you the front page (which also takes some playing around to navigate) , plus all the articles separately…that’s great, although it does mean you get 200+ pages everyday.


    28 maart 2008 om 08:51
    Daan

    Heel even over die prijsvergelijking van Adfoblog; die loopt natuurlijk een beetje mank. Immers, in Amerika is nu (o.a. door de dollar) een stuk goedkoper. Ook als je bijvoorbeeld de prijs van eenzelfde iPod vergelijkt.


    28 maart 2008 om 09:05
    media

    @Matthijs: Ga jij nu nog naar de Emerce Insight Publishing? Lees in ieder geval graag het verslag!


    28 maart 2008 om 09:22
    mgvandenbroek

    @Marco: Jazeker, daar ben ik bij. Verplichte kost, lijkt me… Verslag volgt vrijdagochtend op MF! Hoe laat is het dan in China? 😉


    28 maart 2008 om 12:19
    marque joosten

    Ik ben een hele tevreden gebruiker van de iLiad. Je hebt alle NRC’s van de hele week bij je (En nee je hebt “dat pennetje” helemaal niet nodig. Daarnaast is het natuurlijk wel een vervanging van papieren boeken en documenten. Ik reis nu rond met 1500 boeken bij me – ik zie dat Mark Kohnstamm nog niet zo snel doen met zijn papieren exemplaren.

    Het scherm is goed, de afmeting prima en de afleesbaarheid perfect. Het enige waar ik nog af en toe tegenaan loop is dat er inmiddels 7 verschillende DRM systemen zijn voor eBooks. De lessen van de muziekindustrie zijn nog niet helemaal doorgedrongen tot de uitgevers… 🙁

    Als de prijs zakt naar een € 100 dan verwacht ik een hele snelle opmars.


    28 maart 2008 om 14:48
    Martin

    Helaas, ik vond het zo’n mooi en milieuvriendelijk idee. Maar nu: ik had een Ikliad + jaarabo gekocht voor 500 euri, en mijn normale abo opgezegd. De krant op de Iliad vertoont gebreken, teksten zijn onleesbaar, foto’s maar af en toe zichtbaar.

    Het persbericht: “Onno Feringa, manager sof tware development van So l iDAM: “We zi jn in staat

    om de ui tst ral ing van de papieren edi t ie op de iLiad reproduceren. Lezers

    zullen er daarom snel mee vertrouwd zi jn. “

    Tsja, ik in elk geval niet. En toen, als klap op de vuurpijl: de papieren editie stopt, dus uw jaarabonnement op de elektronische versie stopt ook. ??? Ja, dat gaat zo. ??? Dat is niet wat ik gekocht had, ik heb een Iliad en een jaarabonnement gekocht, kijk maar op de website. Dat is toch wat ik U moet communiceren…

    Enfin, wat mij betreft is wat ik gekocht heb niet geleverd en gaat het hele zaakje dus weer terug. Waarheen? Naar Moerdijk maar denk ik, waar ze ook al niet wisten hoe ik een BTW-factuur kon krijgen, dus dat zal nog wel wat worden


    1 april 2008 om 12:49
    Arno Wouters

    Als die Oelderik echt zoveel van het forum verwacht zou hij er meer aandacht aan moeten besteden. In de praktijk werkt het forum vooral als zoethoudertje waar de klantenservice klagers naar toe stuurt en hen vervolgens negeert. Het NRC houdt het forum wijselijk gesloten voor niet abonnees, een kandidaat abonnee mocht eens op het forum kijken en daar lezen wat een puinhoop er van de ePaper gemaakt wordt! Er wordt geen enkele poging gedaan om aan de hand van het forum de lezerservaring te optimaliseren. Eigenlijk is dat niet zo vreemd, want de fouten zijn dermate grof (hele artikelen onleesbaar, halve bijlagen ontbreken, mediapagina’s onoverzichtelijk, kolommen met meerdere artikelen een grote brei) dat deze opgelost moeten worden voor er van finetuning van de lezerservaring sprake kan zijn. Dat neemt niet weg dat het NRC het forum zou moeten gebruiken om uitleg te geven over de problemen, de lezers op de hoogte te houden van de vorderingen en plannen, de abonnees tijdig om de hoogte te stellen van calamiteiten (de krant uren te laat ofzo) en aan de hand van de gebruikerservaringen de informatie naar buiten zou moeten verbeteren zodat de verwachtingen die gewekt worden bij aspirant-kopers beter overeenstemmen met de werkelijkheid. Dit alles gebeurt niet. Het enige wat er gebeurd is een zogenaamde tweewekelijkse update (die gemiddeld iedere zes weken verschijnt) me een inhoud die neerkomt op ‘geloof ons we werken hard aan verbetering’, zonder verdere uitleg of toelichting.


    8 oktober 2008 om 04:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!