Investeren in Hyves, goed idee?

Investeren in Hyves, goed idee?

Deel drie alweer van de tweewekelijkse Facts Inside-rubriek van MarketingTribune op Marketingfacts. U mag het zeggen. De meest spraakmakende en relevante reacties op deze site plaatsen we in MarketingTribune-the-print. Deze keer zijn we benieuwd naar uw mening over hét nieuws van vorige week: Van den Ende & Deitmers nemen een substantieel minderheidsbelang in de sociale netwerksite Hyves

Volgens de nieuwe aandeelhouders is het Nederlandse bereik van Hyves groter dan dat van ‘de grootste televisiezender, radiozender en landelijk dagblad.’ Nog concreter: met 5 procent van het Nederlandse internetgebruik dat plaatsvindt op Hyves en 150 miljoen pageviews per dag, is Hyves de drukst bezochte site van Nederland. De mobiele website heeft 15 miljoen pageviews per maand.

"Bereik Hyves groter dan tv-zender"

Nou zullen VDE&D vast niet voor niets besloten hebben dat te doen, maar de vraag aan u is wat u ervan vindt, wat u ervan verwacht en of u hetzelfde zou hebben gedaan als u op een vergelijkbare zak geld had gezeten. De meest spraakmakende en relevante reacties plaatsen we in MarketingTribune-the-print.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 22 reacties op dit artikel

  • Ik denk dat veel hierover afgelopen week al is gezegd. Persoonlijk denk ik dat het een goede keuze is om te investeren in Hyves. Vraag is natuurlijk wel hoeveel is er geinvesteerd en in ruil voor wat. Zonder die achtergrondgegevens kun je moeilijk een oordeel geven.

    geplaatst op
  • Hyves is nu toch ook in meerdere landen actief? Vond het vroeger een ontzettend minpunt dat het soms erg langzaam was, maar dat hebben ze redelijk opgelost. Denk dat Joop niet snel een slechte investering doet.

    geplaatst op
  • Hmmm afgaand op eerdere investeringen in Eyeworks, Accepté, Albumprinter, Spill Group, Unamic zal het om iets van eenderde van de aandelen gaan. Wat daar tegenover staat laat zich raqden.
    Ik vraag me af waarom nu en niet eerder. Wat kan er zou er precies mis kunnen gaan met Hyves? Is er een kritieke grens gepasseerd? Het is net als een bank of een besturingssysteem: je kunt uiteraard van social network wisselen, maar als je eenmaal je account hebt opgetuigd tot persoonlijke contacten-kerstboom blijf je toch wel hangen

    geplaatst op
  • @ beleggen.
    naaaah, Joop kleunde er ook weleens naast (bij Cyrano op broadway bijvoorbeeld), maar zou jij het doen in dit geval?

    geplaatst op
  • Wat ik via via heb begrepen is dat er bij Hyves momenteel druk wordt gesleuteld onder de motorkap om de techniek te optimaliseren en met een algehele revisie het platform gereed te maken voor toekomstige uitbreidingen.
    Als je snel groeit qua aantal gebruikers en functionaliteiten dan betekent vaak dat het product als geheel minder goed in elkaar komt te steken dan wanneer je van te voren weet welke kant je opgaat en welke uitbreidingen er nog komen.
    Hyves heeft veel potentie, als men blijft innoveren, de huidige groep Nederlandse gebruikers weet te behouden of zelfs verder uitbreiden en ook nog eens internationaal voet aan de grond krijgt, maar de recente investeringen zullen zeer welkom zijn...

    geplaatst op
  • @Luuk: kijk zeker ook eens bij Wie wordt de Hyves-killer? waarin we de discussie over de toekomst van Hyves hebben gevoerd. Er zijn een aantal risico's voor Hyves (en nu dus voor de investereerders). Heb echter wel het idee dat ze die zelf ook zien en er hard aan werken om NIET in de inmiddels bekende valkuilen te trappen.

    geplaatst op
  • Volgens de nieuwe aandeelhouders is het Nederlandse bereik van Hyves groter dan dat van ‘de grootste televisiezender, radiozender en landelijk dagblad.


    Dit hebben van der Ende en Deitmers goed gezien. De verhoudingen in televisiewereld beginnen zich steeds meer te verschuiven naar de kijker. Waar vroeger de verhoudingen nog lag bij de zenders, ligt dit tegenwoordig meer bij de televisieproducent en gaat dit in de nabije toekomst steeds meer richting de kijker. Reden hiervoor is dat digitale televisie en televisie via Internet steeds grotere mate aanneemt. Hierdoor kan de kijker zelf bepalen wat hij/zij op welk tijdstip gaat kijken.

    Door een minderheidsbelang te nemen in Hyves hebben Van der Ende en Deitmers de mogelijkheid om beter beeld te krijgen van de wensen van de Hyves-gebruiker. Met deze gegevens kunnen ze nieuwe televisie formats bedenken en aanbieden bij de zenders.

    geplaatst op
  • Sleutelen onder de motorkap + investering Joop = OpenID?

    geplaatst op
  • @Christel: dat zou kunnen het is bekend dat ze graag de Sigle-signon van NL willen gaan spelen. De Google Account van NL zeg maar

    geplaatst op
  • Stel je voor dat hyves z'n mobiele applicatie goed op orde krijgt; dan voorzie ik echt nog wel een flinke groei. Heel Nederland aan de 'krabbel' i.p.v. SMS? Via geografische info meteen zien welke vrienden in de buurt zijn? En advertising niet alleen o.b.v. profiel, maar ook locatie?

    geplaatst op
  • Hyves is geHyped en wanneer je dat op deze schaal voor elkaar krijgt staat dat garand voor een zeer groot en trouw publiek. Echter blijft de inhoud slechts bestaan uit wat mensen zelf met hyves doen. Wanneer een actieve groep Hyvers weg zou vallen, is Hyves dan in staat daar een draai aan te geven?

    Wanneer ze echt met allerlei toepassingen komen waarbij de gebruiker de controle heeft en ze daarbij ook zorgen dat er zonder het social network princiepe wat te doen is, dan denk ik dat Hyves de komenende jaren een flinke groei zal maken. Je hebt namelijk ook een heel grote groep passieve of zelfs non-actieve hyvers zoals ik zelf.

    Technisch gezien ergerde ik me enorm aan Hyves
    De huidige webapplicaties zijn bijna allemaal opensource en zitten vol met kleine bugjes. Hyves is wat dat betreft echt een uit de hand gelopen projectje. Het is de vraag of ze nu het echt big business geworden is, uit zullen groeien tot een blijvende factor.

    Veel van dit soort sites hebben enkele jaren succes, waarna er weer een andere opstaat. Het verschil is echter dat Hyves nu al een grote groep mensen heeft weten te bereiken die eerder nooit zouden overwegen om een profiel van wat voor site dan ook te nemen.

    Ik denk dat ze langer aan de top zullen blijven dan sommigen denken, maar uiteindelijk komt er altijd weer iets nieuws...

    geplaatst op
  • In 1992, nog voor de oprichting van Xs4all, overwoog ik met een clubje mensen om internet-aanbieder te worden. Een uitgever riep nog "ach Ferdinand, als internet echt iets wordt, dan kopen we het toch gewoon". Spijt van. Toen mijn werkgever Startpagina.nl en Ilse.nl kocht voor een aanzienlijk bedrag, riep ik erg naief: "sluit mij 6 maanden op met 3 programmeurs en wij hebben het zelfde voor minder geld". Spijt van die uitspraak. Hyves is succesvol, heeft een enorm bereik en is een ontzettend sterk merk. Het bereik is bovendien bij de interessante doelgroep jongeren en men weet een hoop van die doelgroep (profielen). Die combinatie zorgt voor een enorme potentie. Techniek onder de motorkap kun je oplossen. Het is lastig voorspellen, maar persoonlijk zou ik graag investeren...

    geplaatst op
  • Zeer goede investering denk ik. Grappig is dat ik regelmatig mensen hoor (b.v. in recruitmentland) die dan roepen: maar hoeveel mensen mis je wel niet die niet op Hyves zitten als je daar alleen adverteert. En dan vraag is altijd: waar wil je het dan doen? Volkskrant? Intermediair? Ja, bijvoorbeeld.

    Goh, Volkskrant op zaterdag: 300.000 lezers. Hyves, 5.000.000 Nederlandse leden.

    Het potentieel is gigantisch en de kracht van Hyves is dat ze er geen geld mee willen verdienen. En mijn ervaring: dan verdien je er vaak het beste aan. Door niet heel snel voor het grote geld te gaan en altijd bepaalde geldstromen te laten liggen. Zolang Hyves die filosofie aanhangt (en dat is zolang Raymond en Floris er zitten volgens mij wel zeker) zie ik de toekomst goed in. Hyves begrijpt namelijk dat het in deze wereld draait om respect voor de gebruiker.

    De mogelijke samenwerkingen en cross overs tussen andere VDE&D;investeringen is ook mogelijk, zoals Ton Wesseling al aangaf in zijn radio 1 interview: ze bouwen aan een fantastisch netwerk van bedrijven.

    geplaatst op
  • Het is volgens mij een strategische beslissing waar ook de oprichters niet over één nacht ijs zijn gegaan. Deitmers zat er toch al in met een klein belang?
    Ze kunnen twee doelen hebben voorzien:
    1. de organisatie en markt verder structureren en klaarstomen om overgenomen te worden door een wereldspeler of
    2. juist die wereldspeler worden.
    In het eerste geval zal de investering beperkter zijn en kan de exit tussen nu en anderhalf jaar plaatsvinden.
    In het tweede geval vermoed ik - van een afstand bezien - dat de software architectuur en core engines robuuster moeten worden opgezet. Bovendien moet een internationale uitrol worden ingezet. Dan heb je het over aanzienlijk grotere investeringen en een langere termijn doelstelling.

    Ik hoop - met mijn oranje hart - natuurlijk op het laatste. Denk dat we dit de komende maanden wel zullen meekrijgen uit de blogs/pers.

    geplaatst op
  • Het is natuurlijk ook wel een beetje gespitst op een doelgroep. Hyves heeft wel enigszins een bepaalde doelgroep, meeste zijn jongeren die affiniteit hebben met internet. Deze doelgroep wordt steeds groter omdat kleine kinderen groot worden en opgroeien met dit soort social networks. Waardoor het niet anders is dan alleen groeien.

    Enige obstakel is het interessant houden van het platform, hebben ze iets te bieden wat een ander niet heeft en daarbij moet je blijven kijken op de usability. Zoals eerder werd gezegd zijn er veel bugs te vinden bij Hyves, ik blijf ze ook tegen komen. Jammer, maar wel een uitdaging.

    Ik denk dat Hyves het nog wel even volhoudt en dat het een goede investering is.

    geplaatst op
  • @ Bas:
    Als adverteerder zou ik nooit op hyves willen staan. Dat heeft een paar redenen:
    - Conversie op hyves is ronduit slecht
    - Unieke bezoekers zegt helemaal niets zolang je niet weet wat de definitie hier van is. Meestal na een tijdsbestek van minuten ben je weer uniek
    - Mensen komen niet met een koopintentie. Hooguit superaanbiedingen of impulsaankopen werken.
    - Betrouwbaarheid van hyves. Veel mensen zien die als een leuk communicatiemiddel. Consumenten keren altijd terug naar de vertrouwde omgeving om iets te kopen

    geplaatst op
  • @ Luuk Ros

    Ik zou er niet in investeren, hyves heeft in Nederland al wel een marktaandeel veroverd. Maar zie het potentieel voor buiten Nederland als best wel klein. De grootste groei is er denk ik al wel uit

    geplaatst op
  • Ik zal de investering wel aangaan. Hyves heeft in de toekomst veel toegevoegde waarde als er meer interessante gadgets/widgets inkomen.
    Vanuit eigen business wil ik dit graag met een korte case motiveren:
    Zelf hebben wij kort geleden http://www.Fashionchick.nl gelanceerd en wij hopen binnenkort als gadget toe te voegen dat onze members hun virtuele kledingkast in Hyves kunnen hangen.
    Deze kleding kan ook direct online gekocht worden en ik verwacht dat op Hyves op deze manier zeker toegevoegde waarde gaat opleveren in commercieel oogpunt en ons helpt te groeien in aantal Fashionchicks en daardoor verkopen de aangesloten webshops weer meer kleding.

    geplaatst op
  • @ Aart Wallet

    Dat is inderdaad wel een mooie aanvulling, denk alleen dat ze qua marktaandeel de snelle groei niet door kunnen zetten. Als ze hun huidige marktaandeel nog beter in financiele waarde om kunnen zetten is dat natuurlijk top.

    geplaatst op
  • Met Endeit hebben ze nu ook financiële slagkracht binnengehaald om strategische overnames (in het buitenland) te doen. Ik denk dat Endeit alleen instapt als er focus op internationale groei in de toekomststrategie zit.

    geplaatst op
  • Ik kan me de investering wel voorstellen. Hyves heeft geld nodig om de expansie naar het buitenland te betalen en Facebook van het lijf te houden. En Van den Ende zoekt publiek om zijn shows onder de aandacht te brengen. Een bezoekje aan het theater leert je dat de gemiddelde leeftijd vaak de 50 overschrijdt. Van den Ende moet dus op zoek naar de jongere doelgroep. En die zit natuurlijk toch vooral op Hyves. Een kanttekening: de praktijk heeft helaas geleerd dat jongeren niet zo merkentrouw zijn. Vijf jaar terug was MSN nog marktleider onder jongeren. Zo gewonnen, zo geronnen dus. Van den Ende moet zijn investering goed in de gaten houden.

    geplaatst op
  • Lijkt geen beroerde keus. Met de wetenschap dat Hyves behoort tot de best en ook in tijd langst bezochte sites (met Google en Nu) van dit moment...
    Het blijft natuurlijk wel interessant om te weten welke strategische afwegingen er aan ten grondslag liggen voor alle partijen...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.