De verdienmodellen van Twitter

10 april 2008, 04:12

{title}Een interessante vraag en een paar interessante scenario’s over de verdienmodellen van Twitter, gisteren op Sync: ‘Hoe gaat Twitter geld verdienen?’. De grens van 1 miljoen Twitteraars is allang gepasseerd, maar geld verdienen met Twitter, hoe gaan Biz Stone en zijn maatjes dat doen in de toekomst?

Tom Rovers schrijft: ‘Twitter worstelt met dezelfde problemen als andere websites. De loyaliteit naar de gebruikers lijkt momenteel belangrijker dan geld verdienen. […] Zolang het aantal twitteraars stijgt zal het belang van de site voor adverteerders ook toenemen.’ Hieronder vier scenario’s:

1 Een pro versie

Net zoals op Flickr: Twitter zou verschil kunnen maken tussen een gratis en een pro-gebruiker. Een standaardaccount wordt beperkt, nieuwe features worden toegevoegd voor de pro-gebruikers. Ook kan je volgens Rovers denken aan het weglaten van advertenties.

2 Advertenties

Rovers geeft alvast een aanzetje: ‘We would like to tell you to drink Coca-Cola in less than 140 characters, and we just did.’ Lijkt me strontvervelend om als update te zien, maar het kán natuurlijk wel. De site kan ook banners en tekstadvertenties gaan plaatsen, dit doet wel af aan het ‘opgeruimde en vriendelijke’ karakter van Twitter denkt Rovers. Ook nog: ‘Een irritante, maar wellicht winstgevende, optie is advertenties via e-mail en SMS naar de gebruikers te verzenden.’

3 SMS

Als een twitter-update 40 cent gaat kosten, kan Twitter wel opdoeken. Maar wat natuurlijk wel kan, is een deal sluiten met mobiele providers. Twitter genereert natuurlijk behoorlijk wat sms-verkeer. Misschien kunnen ze daar een percentage van opstrijken.

4 Verkopen

Tja, dat is niet echt een scenario als je uit zou zijn op de denken over de doorontwikkeling van het concept van Twitter. Maar goed, geld verdienen doe je door zaken te verkopen, dus behoort ook de verkoop van Twitter tot een van de scenario’s. Rovers concludeert droog: ‘Er worden nog steeds astronomische bedragen betaald voor internetbedrijven zonder een goed verdienmodel. Twitter zal hier, mede dankzij het grote aantal gebruikers, geen uitzondering op zijn.

Dit zijn vier scenario’s. Maar er zijn er nog wel meer te verzinnen. Waar blijft Joop van den Ende. Of Marcel Boekhoorn? Zijn er nog andere mogelijke scenario’s te verzinnen? Vast!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Smartinvest

    Waarschijnlijk zullen weinig gebruikers bereid zijn om te gaan betalen, kom je toch bij de ads uiteindelijk. Ook als er verkocht gaat worden aan een andere partij.


    10 april 2008 om 06:12
    Jelmer de Jong

    Verkopen van je bedrijf is geen verdienmodel. Dat is (eenmalige) winst voor de oprichters/aandeelhouders maar maakt de dienst nog niet winstgevend. Waarschijnlijk komt Twitter terecht bij advertenties. Ik gebruik Twitterrific als Twitter client en deze plaatst (althans, de gratis variant) al advertenties tussen de tweets. Heel storend vind ik dit niet.

    Misschien moet Twitter het gebruik van Back Channel features eens gaan chargen, 2 cent per gebruik van # of andere grappen. Dan komt er vast wel wat geld binnen 😉


    10 april 2008 om 06:19
    timan@trebel.nl

    Aangezien 90% van het verkeer van Twitter via de API wordt gerealiseerd en de API op dit moment aan restricties onderhevig is (max 70 updates per uur, voor calls waarbij authenticatie voor nodig is), zou het aanbieden van een uitgebreidere en restrictieloze API een goed businessmodel kunnen zijn.

    Meerdere clients worden al tegen betaling aangeboden, bijvoorbeeld Twitteriffic voor de MAC, die een gedeelte van hun omzet af zouden kunnen staan tegen een betere belevenis van het product.


    10 april 2008 om 06:27
    Sjef Kerkhofs

    Wellicht dat men de achtergrond van Twitter (waar je nu zelf een skin aan kunt geven) gaat kunnen gebruiken voor advertising? Dit hebben we de afgelopen tijd al regelmatig gezien bij sites als nu.nl en vi.nl. Als dit subtiel gedaan wordt hoeft het niet eens erg storend te zijn denk ik, zolang de gebruiker in zijn werkelijke tweed kolom maar geen hinder ondervindt van banners enz.


    10 april 2008 om 08:19
    wesseling

    De waarde van twitter zit in haar eigen database met status updates van gebruikers en de netwerk koppeling tussen gebruikers. Twitter is niets anders dan een communicatie API met een sociaal netwerk laag. Op alle mogelijke manieren (SMS, mail, voice, mobiel, web etc.) kun je tekst via de API in het systeem stoppen en op alle mogelijke manieren kunnen geinteresseerden teksten uit het systeem halen. Gratis zal dit meer en meer als white label worden geintegreerd bij verschillende online diensten. Wat twitter opslaat in haar database zijn gesprekken tussen consumenten en het verband tussen consumenten onderling. Zij zijn daardoor in staat te analyseren wat trends zijn binnen verschillende groepen gebruikers, wie de trends zetten, wie welke invloed heeft etc. Samengevat: twitter beheert de data die word of mouth inzicht kan geven. Met een toekomst waarin comsumenten niet meer een zoekmachine gebruiken om te zoeken naar producten, maar luisteren naar aanbevelingen uit hun eigen sociale netwerk, zit twitter met hun applicatie op een database goudmijn. Zij zullen de dialogen altijd beter kunnen onderzoeken dan een externe zoekmachine (een toekomst waarin met zoekt naar dialogen).

    Waar komt dan het geld vandaan? M.i. zal het gebriuk voor de cosument gratis blijven, maar zullen bedrijven gaan betalen voor een commercieel gebruik van de (ongelimiteerde) API binnen hun website / tool, daarnaast zal trendrapportage / trendrapporten een zeer grote inkomstenbron kunnen zijn. De koers kan ook echter zijn dat men dit algeheel doorzoekbaar maakt (met limiet en betaadl zonder limiet), waarbij er advertenties zullen worden getoond naast gegroepeerde dialogen (het google adwords model).

    M.i. zal er een bedrijf komen die bovenstaand businessmodel goed denkt in te kunnen vullen (Nielsen Buzzmetrics?) en Twitter daadwerkelijk koopt (ik zie Yahoo het overigens ook wel doen). Ik heb niet het idee dat de huidige aanvoerders deze stap zelf kunnen / willen maken.


    10 april 2008 om 08:39
    Feeder

    Als ik mijn eigen twitterclubje bezie zou een proversie juist minder functies moeten hebben dan de gratis variant. 🙂 Je moet eens horen hoe er gemopperd wordt als er weer een nieuwe tabje of linkje is toegevoegd.


    11 april 2008 om 17:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!