Google verlaagt tarieven gebruik AdWords API

18 april 2008, 05:58

{title}Deze week heeft Google de tarieven voor het gebruik van de Google AdWords API flink verlaagd en daarmee is het gebruik van deze API voor koppelingen met bijvoorbeeld een bidmanager, een CRM of een dynamische advertising tool stukken aantrekkelijker geworden.

De Google Adwords API bestaat sinds 2005 en maakt het mogelijk om data uit Adwords te halen, deze in andere interfaces weer te geven, te bewerken en eventueel weer terug te sturen naar AdWords. Via de API zijn alle standaard AdWords bewerkingen mogelijk, zoals het toevoegen van advertenties en keywords, het aanpassen van biedingen en het genereren van rapporten. Voor dergelijke bewerkingen vraagt Google echter een vergoeding in de vorm van een staffel.

Een voorbeeld om één en ander te verduidelijken. Bij Traffic4u maken wij gebruik van TrafficAD, een zelfontwikkelde tool waarmee automatisch de productdatabase/XML product-feed omgezet kan worden naar een complete campagne in AdWords. Bij een redelijk groot aanbod moesten bij een synchronisatie via deze tool toch al snel enkele tientallen euro’s aan Google worden overgemaakt. Deze kosten zijn nu gehalveerd! Mijn verwachting is dan ook dat het gebruik van dergelijke systemen vanaf nu aanzienlijk zal toenemen, omdat ze voor alle adverteerders te betalen zijn.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!