NOS geeft kijker regie in handen

18 april 2008, 03:48

NOS geeft kijker regie in handen

Normaal gesproken bepaalt een regisseur van tv-uitzendingen wat de kijker te zien krijgt op zijn scherm. Aanstaande zondag start de NOS een experiment en kan de kijker zelf de regie doen bij de Amstel Gold Race. De kijker kan zelf bepalen via welke camera hij het wedstrijdverloop volgt.

Roeland Stekelenburg, hoofd nieuwe media bij de NOS, schrijft op zijn weblog dat zoiets al eerder is geprobeerd bij de Rotterdamse marathon in 2006 en vorig jaar bij de bekerfinale voetbal op Talpa maar nog nooit op deze schaal. Het overschakelen tussen de camera’s op de drie NOS-motoren en de helikopter tijdens de Amstel Gold Race kan met verbeterde streaming video-technologie (in dit geval Microsoft Silverlight) realtime, zonder bufferen gebeuren. Ook kan nu met de videostreams live-informatie uit de koers (snelheid, afstanden) mee worden gestuurd, zodat deze informatie altijd synchroon met de beelden getoond wordt. De NOS ziet de registratie van de Amstel Gold Race komend weekend als een soort generale repetitie voor de Olympische Spelen in Peking. Tijdens de Spelen zal de NOS 12 livestreams op internet gaan aanbieden, zodat de kijker zelf kan kiezen welke sport hij of zij live wil volgen aldus Stekelenburg.

Het liveverslag van de Amstel Gold Race is zondag vanaf 14.00 uur te volgen via wielrennen.nos.nl.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

32 Reacties

    evroekel

    Benieuwd wat hier uit gaat komen. Wordt het een vergelijkbaar beeld of zijn er opvallende andere keuzes dan een ‘echte’ regisseur zou kiezen.

    Kunnen anderen ‘jouw’ camera keuzes volgen? Heb je ook een”eigen stream?”


    18 april 2008 om 04:22
    media

    @Erik: geen idee, ik zal Roeland eens vragen!

    Dit wordt overigens pas echt interessant als het straks via digitale tv beschikbaar komt voor de couch potatoes!


    18 april 2008 om 04:26
    Gerard van Enk

    Het gaat om 5 videostreams waar tussen de gebruiker kan kiezen, 1 geregisseerd signaal en de overige 4 zijn ruwe signalen. Dus anderen kunnen jouw keuzes niet volgen, of ze moeten ook achter jouw computer zitten 😉


    18 april 2008 om 05:01
    media

    @Gijsbregt: helemaal mee eens!

    @Gerard: dank voor de update! Was/ben jij ook betrokken bij dit project?


    18 april 2008 om 05:07
    Gerard van Enk

    @Marco ja, maar niet bij ’t video gedeelte. Ik heb de Google Map gemaakt, waarop as zondag behalve de route, hoogtepunten vd afgelopen jaren en positie vd kopgroep ook de positie vd motoren en helikopter waarvandaan de ruwe video signalen te zien zijn worden afgebeeld.


    18 april 2008 om 05:10
    Michael Nijdam

    Fantastische ontwikkeling.

    @ Gijsbrecht,

    Met meer camera’s de verschillende (bekende) renners laten volgen gaat de verscheidenheid aan afwijkende keuzes tov de regisseur zeker stimuleren. Vraag me alleen af of wielrennen daarvoor de meest geschikte sport is.

    Zelf ben ik al jaren nieuwsgierig naar deze mogelijkheid voor het kijken naar de F1 of motorracing (zowel training als race). Altijd weer is er een slechte regisseur die inhaalacties of crashes niet of te laat of zonder vertraging of zonder herhaling laat zien. Daarnaast kunnen alle auto’s/motoren van een camera worden voorzien en is het aantal camera’s beperkt tot het aantal dat rondom het circuit kan worden opgesteld.

    Kortom, daar ben benieuwd hoe deze ontwikkeling zich gaat door ontwikkelen en ben ook benieuwd hoe commentatoren kunnen blijven functioneren.


    18 april 2008 om 07:41
    Davied

    Als ik het goed begrijp is er nog steeds een regisseur die bepaalt wat er op televisie komt. Op internet bepaal je het zelf, op televisie komt uiteraard maar één stream. Dat is de beperking van tv.

    Wat echt revolutionair zou zijn is dat de stream waar de meeste mensen naar kijken vervolgens de stream wordt die op tv wordt getoond. Schakelen veel mensen over naar een andere stream, dan verandert ook de tv-stream.

    Het is regie volgens de wisdom of the crowds. Het opgetelde zapgedrag van alle internetkijkers bepaalt wat blijkbaar op dat moment de meest interessante stream is. Zelf bij verschillende sporten zou dat kunnen: een spannende zwemwedstrijd trekt dan misschien wel meer bekijks dan een saaie voetbalwedstrijd.

    Veel haken en ogen, dat snap ik, maar het zou eens een leuk experiment zijn.


    18 april 2008 om 13:45
    evroekel

    Ik hoop toch echt dat Roeland straks kan laten weten waarin grofweg de keuzes van de regie afweken van internetkijkers.

    Zou de regie zich ook laten beïnvloeden als men realtime zou weten wat de populairste camera op internet is?


    18 april 2008 om 14:00
    Roeland Stekelenburg

    @erik:

    Wat je vraagt kan helaas niet. Onze regisseur voor de televisie-uitzending (Martijn Lindenberg) maakt zijn eigen keuze, en die zal ongetwijfeld afwijken van de keuze van de kijker die zelf schakelt. Het voordeel voor Martijn is natuurlijk ook dat hij direct per intercom in verbinding staat met de cameramensen achterop de motoren en ze kan vertellen waar ze heen moeten en wat ze in beeld moeten brengen. Als er niet zoveel gevloekt en gescholden zou worden over die intercom zou het best leuk zijn ook die beschikbaar te maken op de website.

    Wat dat betreft regisseert de kijker niet echt; hij schakelt alleen. Een regisseur vertelt de cameramensen namelijk ook wat ze in beeld moeten brengen en hoe (wide shot, close-up, etc), en geeft daarnaast ook nog eens instructies aan de motorrijders bij welke groep ze moeten zijn. Dat voorrecht hebben de internetkijkers uiteraard niet.

    @marco Ik verwacht dat dit soort dingen nu ook snel beschikbaar gaat komen via digitale televisie en IPTV-aanbieders. Tot op de dag van vandaag tonen de kabelaars opmerkelijk genoeg nog niet veel interesse in de 12 paralelle streams die we op internet en mobiel bieden tijdens de Olympische Spelen (ik heb tenminste niemand aan de lijn gehad die ze allemaal wilde doorzetten), maar ik ben er van overtuigd dat dit de komende jaren gaat veranderen. Ook voor de TV-kijker is het namelijk ontzettend leuk om met de afstandsbediening te kunnen schakelen tussen verschilende streams in plaats van aangewezen te zijn op één geschakeld kanaal.


    18 april 2008 om 16:39
    Roeland Stekelenburg

    Mensen die meer info willen kunnen beter even een vraag stellen op mn eigen blog: die check ik tock nog net iets vaker dan Marketingfacts 😉


    18 april 2008 om 16:41
    Gijsbregt

    @Michael

    Het duurt niet lang meer of alle wielrenners zijn (net als de F! coureurs) voorzien van een eigen camera. Dan kan je echt je eigen wielrenner volgen. Vraag is dan wel wie de rechten heeft op die beelden: de ploeg of de wedstrijdorganisatie.

    Tot die tijd is het mooi om wielrenners met een verhaal (of met veel medialef) te volgen. Bij skiën zijn er ook sommige skiërs met een camera in de helm en andere zonder. Je kunt zo de toppers een eigen verhaallijn geven en die eventueel verweven in de “echte” TV-uitzending. Desnoods laat je de ploegen zelf betalen voor deze productie (meer exposure immers) en laat je de portal online (of via digital TV) dienen als schakelplaats voor de kijker.


    18 april 2008 om 17:12
    Joop Koppen

    Als dit een vlucht gaat nemen de komende tijd (jaren) hebben we een UCP (User Co-ordinated Pictures). Dit lijkt mij een mooie aanvulling op wat de Rabobank nu al doet maar dan voor en na de cours, RaboTV. Mijn voorkeur gaat meer uit naar American Football of Europees voetbal waarbij je het hele veld of delen daarbij kan zien, helaas heeft de FIFA en EUFA andere iedeen over. Bij veel Hockey teams maken ze al vaak gebruik van beelden die zich een bepaalde speler kan volgen om de loop patronen na te gaan. Voor Nederland is dit een goede en mn een grote stap.


    18 april 2008 om 17:49
    media

    @Gijsbregt: gebeurt dit al niet veel langer bij Formule 1 en bobsleeen (om maar eens een paar sporten te noemen)?

    @Roeland: tv wordt vanzelf ingehaald door internet en mobiel; die worden straks (zoals Gijsbregt hier al eerder aangaf) straks gewoon aan die grote monitor in de huiskamer gekoppeld 😉


    18 april 2008 om 17:57
    Gijsbregt

    @marco

    Precies, bij F1 werkt dit al jaren zo. En daar zijn zij niet de enige sport in. Bij schansspringen en skiën komt het ook steeds vaker voor.


    18 april 2008 om 18:18
    Joop Koppen

    @Marco. Is het niet vreemd dat veel mensen niet op de hoogte zijn van deze toepassingen terwijl dit volgens mij veel toegevoegde waarde heeft voor de kijkers. Of willen ‘wij’ als kijker nog steeds afhankelijk zijn van een redactie, of hebben wij de technische middelen niet in huis? we zitten nog steeds in een gemaks cultuur.


    18 april 2008 om 18:38
    media

    @Joop: zolang regie bij kijker alleen kan via internet (zoals nu), dan zal het beperkt blijven tot een kleine groep freaks. Zodra het beschikbaar komt op tv waarbij kijker via afstandbediening die keuze kan maken dan zal daar veel meer gebruik van worden gemaakt imho. Daarnaast was het wellicht technisch mogelijk om de verschillende beelden op te nemen, de techniek was er blijkbaar nog niet klaar voor om vervolgens op aangeven van de kijker in realtime zijn keuze weer te geven. Iets dat als ik Stekelenburg goed begrijp nu met Microsoft Silverlight wel kan.


    18 april 2008 om 18:44
    Joop Koppen

    @marco

    Het zou mooi zijn als je in beeld een picture in picture krijgt als een soort mini – regiekamer.


    18 april 2008 om 18:55
    chi666

    @gsijbrecht: wielrennen niet helemaal je spot hè? Boonen rijdt geen AGR (helaas). 🙂

    Maar het is wel een mooie optie. Nu is de AGR regie doorgaans wel naar mijn smaak (compliment voor de NOS), maar ik heb regelmatig dat ik wel eens andere beelden zou willen zien. Hoe zit het met de achtervolgers, wie rijden daat, hoe rijden ze (vol of niet), etc. En dan zie je, zoals bij Parijs-Roubaix, 3 renners rustig kop over kop voorop rijden. En ineens als ze het stadion inrijden is Martijn Maaskant blijkbaar ontsnapt uit de achtervolgende groep…

    Moet alleen eens kijken of deze PC het wel aan kan (ga maar eens een nieuwe bestellen). Als Silverlight echt technisch zoveel beter is moet ik die plugin ook maar eens installeren, heb er tot nu toe nog niet veel goeds over gehoord, maar als dit een USP is zullen we dat maar eens gaan doen. Wel jammer dat ze daarvoor geen ‘generieke’ technologie hebben kunnen gebruiken, want dit zal best wat mensen nog tegen houden.


    18 april 2008 om 19:03
    Roeland Stekelenburg

    Leuke discussie, maar we vergeten hier één cruciaal element: het regisseren van groot sportevenementen is een zeer specialistisch vak. Iets wat een zeer beperkt aantal mensen in de vingers heeft. Een gelikte registratie waarbij de wedstrijd, de hoogtepunten en de beslissende momenten optimaal in beeld gebracht worden kan alleen door een regisseur tot stand gebracht worden die ook controle heeft over de rest van de facilitaire ploeg. Dat zal altijd zo blijven.


    18 april 2008 om 19:35
    media

    @roeland: je lijkt Andrew Keen wel 😉 Even zonder gekheid, ik denk dat je gelijk hebt als je een uitzending maakt voor de massa. Maar is dat waar het naar toe gaat in de toekomst?


    18 april 2008 om 19:42
    Roeland Stekelenburg

    @Marco Ik protesteer al heel lang tegen die of/of benadering. Het is namelijk en/en. Tuurlijk zijn er mensen die graag zelf willen schakelen, anders zou ik toch nooit dit soort experimenten doen? Maar de grote meerderheid wil gewoon lekker naar het fietsen kijken.


    18 april 2008 om 19:44
    Roeland Stekelenburg

    @Marco Ik vind de vergelijking tussen de Wiki’s Waarheid en het regisseren van een sportevenement totaal mank gaan en tevens een onderschatting van het vak van regisseur. Als ik jou de beschikking zou geven over alle bronnen van een live voetbalwedstrijd en je moet zelf schakelen, dan mis je alle beslissende acties. Het optimaal in beeld brengen van een sportwedstrijd is een subtiel samenspel tussen regie en cameramensen en kan zelfs niet bij benadering door een zelfschakelende kijker geëvenaard worden.

    Dat het iets toevoegt aan de beleving van de kijker om de keuze te hebben tussen de verschillende bronnen spreekt voor zich. En natuurlijk is het leuk om het gevoel te hebben om zelf controle te hebben. Maar laten we nou niet gaan doen alsof de regisseur iemand is die de kijker de kans ontneemt zelf zijn eigen beeld van een wedstrijd te vormen. Zonder regisseur (en commentaar of andere duidende statistieken) heb je geen idee wat er in de wedstrijd gebeurt.


    18 april 2008 om 20:13
    media

    @Roeland: ik moet inderdaad bekennen dat ik niet een goed beeld heb van het vak van regisseur en wellicht onderschat ik zijn rol in het geheel.


    19 april 2008 om 04:25
    chi666

    Ik denk dat Roeland het een beetje overschat en Marco misschien onderschat. Het is zoals altijd bij experts, die denken dat ze 100 keer wijzer zijn dan de rest te samen. Echter, ervaring leert ons dat ze altijd beter zijn dan een andere individu, maar de massa samen vaak toch beter is dan die ene expert.

    Ook ik claim niet veel te weten van regie (helemaal niets zelfs), maar als de beelden er goed zijn (dat is nu een taak van de regiseur, maar dat is niet de regie die ‘wij’ leken bedoelen) dan kan de massa denk ik goed bepalen welke van de streams te samen een goed product maken. Dat is denk ik het verschil.

    Maar ik deel de en/en filosofie helemaal en ik denk dat je altijd een expert zal houden die bepaald waar de massa naar kijkt. Echter denk ik dat die expert zich in de toekomst meer zal (moeten) laten leiden door de massa die het helemaal zelf bepaald. Met name bij wielerwedstrijden vind ik de regie doorgaans verre van optimaal (en het commentaar van de heren Smeets en Ducrot is daar ook naar doorgaans), waar wat ‘advies’ van de massa niet verkeerd zou zijn.


    19 april 2008 om 14:43
    Ronald ter Voert

    ‘De massa’ wil vooral worden vermaakt met een door een regisseur/programmaker stroom aan beelden. Zelf kiezen, wat ik ook leuk vind, zal de kijker al snel laten inzien dat regie en inhoud erg met elkaar verweven zijn. Als de zappende en zelf-regisserende kijker niet oppast, zal deze binnen no-time de toegevoegde waarde van het programma an sich niet meer zien. Hij/zij vernaggelt namelijk het gehele programma, gevolg: niet meer kijken of weer back to basic, de tv.

    Ik ben voor de nieuwe manier van av-consumptie, maar de doorsnee kijker zal daar pas over jaren wat meedoen, en dan zal die begrijpen dat tv-maken toch echt een vak is die je (zeker niet) en masse ineens onder de knie hebt.

    In het meinummer van Broadcast Magazine hebben we een uitgebreid interview met o.a. Roeland en Gerard DIelissen over de hier besproken innovatie en nog meer (ook mobiel). Anders met media bezig zijn dan het vertrouwde is goed, maar de earlies zullen het as usual veel eerder omarmen dan een enigszins kritische massa. Ik zeg, nog 8 jaar en dan is het algemeen geaccepteert om zelf te regisseren…


    20 april 2008 om 07:19
    chi666

    Dit is wel gaaf. Heel mooi gedaan, jammer dat de kwaliteit van het beeld niet optimaal is, maar wel heel gaaf gedaan. Dit kan je straks dus ook op de TV, waarbij je kan switchen. Echt gaaf.


    20 april 2008 om 11:12
    chi666

    Ik vond ht super cool. Vooral die valpartij met Grivko. Ik zat op moto 3 te kijken, bij de gevallen renners, met het commentaar van de motard die er naast stond erbij, terwijl op TV gewoon de koplopers te zien waren, waar niets gebeurde.

    Prachtig experiment, complimenten voor de NOS!

    En aardige race, hoewel ik had gehoopt op meer spectacel. Ben benieuwd hoe dit werkt bij nog meer groepen, en niet meer motards.


    20 april 2008 om 13:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!