Eye tracking voor je website: gratis en automatisch

19 april 2008, 17:36

Eye tracking is over het algemeen een tijdrovend proces. Consumenten worden achter een eye tracking terminal gevolgd terwijl ze je website bekijken. Hierna worden zogenaamde heatmaps gegenereerd, een soort van visuele weergave van de oogbewegingen van de testpersonen. Zo zie je direct welke onderdelen van je homepage het sterkst de aandacht trekken. Feng-Gui heeft nu een automatische en gratis webservice gelanceerd die dit proces nabootst.

Volgens eigen zeggen maakt de dienst daarbij gebruik van kunstmatige visie die de menselijke oogbewegingen nabootst. De dienst heeft inmiddels meer dan twee miljoen beelden geanalyseerd voor zo’n 300.000 bezoekers. Feng-Gui is eigendom van Feng-Gui lab, een groep van kunstmatige visie experts en interactie designers.

Hoe de dienst zich verhoudt tot de professionele eye tracking bedrijven is moeilijk te zeggen. Daarvoor moet je het misschien zelf even testen en een eigen oordeel vormen. Ik deed dat natuurlijk ook en ben van mening dat het resultaat voor Multiscope.nl aardig overeenkomt met mijn verwachtingen:

Feng-Gui Heatmap

Je kunt Feng-Gui overigens ook gebruiken voor advertenties en zelfs voor online video. De dienst is eenvoudig in het gebruik, je uploadt een screenshot van je website en binnen 1 minuut heb je het resultaat. Waarschijnlijk vanwege het (onverwachte) succes van Feng-Gui is de ‘upload via url’ optie (tijdelijk) uitgeschakeld. Oordeel zelf en doe er je voordeel mee. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden…

John Kivit
Directeur bij Multiscope

Ondernemer in marketing, research, innovatie en technologie. Dagelijks druk met Multiscope, Shareforce en de Innoshow podcast.

Categorie
Tags

37 Reacties

    Harm Wessels

    Ben uberhaupt nooit een fan geweest van Eye Tracking. Kan daardoor eigenlijk al geen objectieve mening meer geven. Heb wel wat sites met de tool bekeken en dat kwam er net als alle eerdere onderzoeken uit. (behalve de Google serps, zat geen F vorm in maar een focus op de gekleurde letters)

    Denk dat de tool in ieder geval op zoek gaat naar ronde duidelijke vormen en kleur.


    19 april 2008 om 20:12
    Mark keting

    Ik ben zelf veel betrokken geweest bij Eyetracking in met betrekking tot sites in de reisbranche en wat ik in vergelijk hiermee mis is dat je geen beeld krijg van het hoe en waarom iemand ergens op let of naar kijkt. Je kunt er ook geen verschil tussen jongere, man of vrouw in ontdekken. Het is een gesimuleerde methode. Maar het is natuurlijk wel een goed systeem om je nul-meting op te baseren. En voor veel kleindere organisaties met mindere middelen is dit natuurlijk wel een handige tool.


    20 april 2008 om 07:39
    Hayo van Tuinen

    Een handige een laagdrempelige oplossing voor bedrijven die geen duizenden Euro’s hebben om een dergelijk onderzoek te laten doen.

    Dit geeft toch een beeld van hoe een bezoeker zou reageren.

    Waarschijnlijk minder leuk voor bedrijven die eyetracking aanbieden…


    21 april 2008 om 07:56
    Bas

    Onbetrouwbaar…


    21 april 2008 om 09:04
    AJ

    “Consumenten worden achter een eye tracking terminal gevolgd terwijl ze je website bekijken.”

    Hoe willen ze dit doen?? l


    21 april 2008 om 09:13
    André Scholten

    We hebben hier ook enkele tests gedaan, in eerste instantie leek het een leuk tooltje voor een quick en dirty analyse. Maar zelfs daarvoor volstaat het niet. We hebben de screenshot langzaam stuk voor stuk uitgekleed en hier en daar wat veranderd. En het lijkt er op dat contrast rijke gebieden zogenaamd veel aandacht krijgen, ook al waren het compleet lege gekleurde vlakken. En als je 1 screenshot 3 keer instuurt krijg je 3 keer een ander resultaat, stukje random -script zit er dus ook nog in.

    Het idee is leuk, maar de uitvoering…


    21 april 2008 om 09:49
    jkivit

    het idee lijkt leuk, maar de algemene stemming is blijkbaar dat de uitvoering tekort schiet. Vooral de reactie van Andre Scholten (en Yvonne van Laarhoven) die het wat grondiger aanpakken lijkt duidelijke gaten te schieten in deze methode. Jammer, kansen voor iemand die het wel goed weet aan te pakken.


    21 april 2008 om 17:08
    Stijn Nieuwendijk

    Tsja: dit lijkt een slimme techniek maar de resultaten (bijvoorbeeld van een upload van een screenshot van nu.nl) staan min of meer haaks op de patronen die we normaal gesproken op dergelijke schermen blootleggen met eyetracking (en ook dan met enige reserve interpreteren). In de heatmap die wij hier kregen zou een bezoeker zo ongeveer alleen naar plaatjes en banners kijken. Laat dat op een dergelijke site nou ongeveer het laatste zijn waar men naar kijkt.

    Uiteraard verschilt het per site hoe men kijkt. Of per persoon. Of zelfs per motief om naar een site toe te gaan. Maar dit wordt in deze simulatie helemaal niet worden meegenomen. En daarmee is het wat mij betreft totaal onbruikbaar.


    22 april 2008 om 11:10
    Gosse AdB

    Is dit een Hoax?

    Heb drie screen-dumps.jpg van erg verschillende (navigatie links, boven en rechts 2x) websites ge-upload en kreeg bijna de zelfde “heat-map”.

    Volgens mij lijken de heat-maps van deze site random gegenereerd….


    22 april 2008 om 12:22
    Rutger Tuit

    Leuk, zolang je hem los ziet van de impact van de content, context en eventuele animatie op een site.

    Dit is grof gezegd de ‘first impression’ van een plaatje.


    24 april 2008 om 13:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!