Voteforpresident, the making of…

19 mei 2008, 09:15

{title}Dit is deel 1 van een serie postings over een wereldwijde virale marketingactie rondom de presidentsverkiezingen in de VS. De Nederlandse initiatiefnemers zijn ervan overtuigd dat hun initiatief de potentie heeft om wereldwijd aan te slaan. Exclusief voor marketingfacts-lezers mag ik verslag doen van de avonturen van de makers, die dit puur uit enthousiasme en interesse voor politiek en marketing zijn begonnen. Het initiatief is binnenkort online te volgen op: www.voteforpresident.org

deel 1: de voorbereidingen: van idee tot aan realisatie van het concept.

Wie wil de rest van de wereld als nieuwe Amerikaanse president?

Vanaf vandaag gerekend is het nog 170 dagen tot aan de Amerikaanse presidents-verkiezingen op 4 november. Misschien wel het grootste media-event in de geschiedenis van de mensheid. Je kunt het eenvoudigweg niet ontlopen. Mijn compagnon Hans Drenth loopt al sinds een skivakantie in 2004 rond met het idee om de overige 6,3 miljard aardbewoners te vragen wie zij het liefst als nieuwe president zouden zien. Immers, die keuze heeft – of je het nu leuk vindt of niet – invloed op bijna alles in de wereld: politiek, economie, oorlogen, het milieu en ga zo maar door. Nu is het dan bijna zo ver. Hillary houdt de spanning er nog even in maar iedereen voelt aan zijn water wat er gaat gebeuren: ze gaat opgeven en grootmoedig haar steun uitspreken voor Obama. Hetgeen haar een mooie baan oplevert als minister van buitenlandse zaken of iets in die trant. Dan kan het echte gevecht beginnen.

Dit is het moment waarop het voteforpresident team heeft gewacht! Nu kunnen ze launchen! Zal het aanslaan? Is het virale effect sterk genoeg? Hebben ze eea terecht ingericht op honderden miljoenen bezoekers? Of druipen ze af met schamele aantallen? De reacties op het concept zijn bijna unaniem erg enthousiast geweest.

Alleen de oudere broer van Hans en een paar notoire azijnpissers op Marketingfacts (kom maar, kom maar) zien het niet zitten, maar is dat voldoende? Gaat het vliegen? In de periode tot en met de verkiezingen in november bericht ik zo nu en dan over hun avonturen!

Doelgroep: de hele wereld behalve Amerika

Kern van dit verhaal is een site die in principe een doelgroep heeft van 6,3 miljard mensen groot (minus mensen zonder internettoegang). Ze hebben er voor gekozen om de site uit te voeren in de 11 grootste wereldtalen, met autodetectie van de taal. Daarnaast is de site licht en snel, dus ook geschikt voor lage bandbreedtes. Het centrale woord bij de conceptontwikkeling is ‘simpel’ geweest. To the point, een eenvoudig proces van stemmen, veel plaatjes, weinig tekst, logische navigatie. En niet te vergeten een aansprekende, vrolijke stijl, het moet niet te serieus worden natuurlijk.

{title}

Technische uitdagingen: volume!

Ondanks de simpele opzet hebben ze te maken met serieuze technische uitdagingen: Iedereen mag maar één keer stemmen (IP + cookie), en Amerikanen mogen niet meedoen (IP). Tegelijkertijd moet het laagdrempelig zijn om je stem uit te brengen, dus allerlei waterdichte procedures met e-mail adressen en verificatie vielen af. Daarnaast moet het mogelijk zijn om qua hostingcapaciteit razendsnel op te schakelen als er bv een posting een populair blog verschijnt of de site wordt genoemd in een TV-programma (virtuele server capaciteit setup + Amazon S3 voor de widgets). Verder hebben weinig partijen ervaring met echt hele, hele grote aantallen bezoekers. We gaan het zien…

Marketing uitdaging: hoe krijgen we de bal aan het rollen?

Hoe zet je viral marketing in bij het uitzetten van een wereldwijde website? Vast stond dat ze zouden beginnen bij de e-mail contacten van de founders (het was 2004, mind you). In de loop van 2006 werd duidelijk dat social networks en blogs hierbij ook cruciaal zouden zijn. Maar hoe krijg je de bal aan het rollen? Het aloude ‘send a friend’ is inderdaad de belangrijkste functionaliteit, aangevuld met de geautomatiseerde (maar editable) posting op blogs en op social network profielen. Een andere factor van belang zijn de mediapartners. Ze zijn in gesprek met mediapartijen maar men is nog wat terughoudend. Als ze eenmaal stevige aantallen bezoekers / stemmers hebben… Kip – ei nietwaar? (tips zijn welkom).

Tenslotte zoeken ze natuurlijk de publiciteit op. U hoort nog van hen! Is het niet via een Boomerang card in de kroeg dan tref je ze wel aan binnen de chatwindow van eBuddy.

Wordt vervolgd!

In de vervolgpostings hebben we het over

• De launch: de stembus is geopend!

• De eerste resultaten: hoe denkt de wereld over de twee kandidaten? Welke landen en werelddelen gaan voor McCain en welke voor Obama? Hoe kiezen vrouwen? Wat is de rol van leeftijd?

• Aan de vooravond van de echte verkiezingen: wie wil de rest van de wereld, en krijgen we deze boodschap bij de Amerikaanse kiezers op het netvlies?

• Terugblikken met de nieuwe president: een interview met Barack Obama 😉

{title}

Commentaar welkom

Wat denken jullie? Gaat dit vliegen? Laat graag weten wat je ervan denkt. Als je tips hebt hoe hier internationale media-aandacht voor te krijgen is, dan horen de makers het ook graag.

Ewald Verhoog (41) is oprichter van het Canicas. Canicas is Spaans voor knikkers en heeft als werkterrein: marketing strategie - marketing tactics - marketing operations en marketing intelligence. Wij helpen onze klanten bij het ontwikkelen en implementeren van de (interactieve) marketing & sales strategie. In Nederland loopt Canicas voorop op het gebied van Persuasion Architecture (Futurenow): basisprincipe is dat de 'gemiddelde' klant niet bestaat. Ieder type klant vraagt om een eigen aanpak, en het internet leent zich hier perfect voor. De meeste klanten maken kennis met Canicas via Canicas Conversie Management ©. CCM helpt klanten om met een beproefde methode, snel de conversie van landingspages en actiewebsites fors te verhogen. Canicas zet een team in van ervaren specialisten op het gebied van webcopy, usability, design, verkooppsychologie en webanalytics om stapsgewijs alle copy- en lay-out aspecten die voor conversie van belang zijn optimaliseren.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Martin

    Gaan!!!!!!


    19 mei 2008 om 10:30
    Nick Meijer

    Gaat zeker lukken. Ik ben ervan overtuigd dat deze verkiezingen bij veel mensen meer leeft dan verkiezingen in eigen land.


    19 mei 2008 om 10:51
    Marco Dekkers

    Klinkt als een geweldig initiatief. Ik hoop van harte dat het een viral succes wordt. Kan haast niet wachten om zelf te stemmen. Ontzettend leuk dat het een initiatief van Nederlandse bodem is. Ik ga het met belangstelling volgen.


    19 mei 2008 om 12:24
    Karel Geenen

    Vind het idee top jongens! Toch heb ik echter een leuke vraag voor jullie: wat is het doel hiervan?

    Wat is het businessmodel? Of is het gewoon voor de leut?


    19 mei 2008 om 13:54
    media

    Erg leuk initiatief en gaat ze – mits ze er zelf in geloven en gedreven zijn – zeker lukken. Hoop dat ze vanaf het begin de statistieken goed geregeld hebben zodat je straks ook goed kunt zien waar traffic vandaan komen. Welke landen, welke sites, welke akties hebben nu wel/geen effect gehad. Gaat een prachtcase worden, zeker als de resultaten ook gedeeld mogen worden met het publiek.

    Stuur mij een paar sheets van dit initiatief en ik ga het vanaf nu in al mijn workshops en presentaties meenemen (en stimuleer wellicht daarmee anderen om ook mee te doen).


    19 mei 2008 om 14:05
    Hans Drenth

    @ Karel: Primair voor de leut! Gewoon kijken of het lukt. Secundair om een beetje invloed uit te oefenen op die gekke Amerikanen. Ze hebben wel heel erg veel invloed! En ten derde proberen we wel uit de kosten te komen. Dat zou mooi zijn.

    @ Marco: top! Ik zorg dat er mooie screenshots e.d. jouw kant op komen. En natuurlijk zijn de stats goed geregeld. We denken zelfs aan een widget voor op je blog of profile waarin je ‘live’ kan volgen waar ter wereld er het meeste wordt geblogt / gewidgt / gestemd e.d.!


    19 mei 2008 om 14:10
    Karel Geenen

    @Hans

    Klinkt allemaal erg interessant en ga jullie zeker volgen! Succes!


    19 mei 2008 om 15:12
    Raymond Franz

    Hoe zit het methodologisch? Als het uitgangspunt weer is “hoe meer zielen meedoen hoe beter” houd ik mijn hart vast. Wellicht verstandig om contact te leggen met Maurice de Hond of andere experts op het gebied van politcal polling. Het zou eeuwig zonde zijn als het initiatief trafficwise een succes wordt, maar de uiteindelijke resultaten een emmer blubber blijken te zijn.

    In veel landen wordt representatief opinie onderzoek gedaan naar de nationale voorkeur voor een Amerikaanse president. Ben benieuwd naar de overeenkomsten en de verschillen tussen de uitkomsten van deze onderzoeken en dit initiatief.

    Ik ga het met belangstelling volgen.


    19 mei 2008 om 16:50
    Niek Wilmink

    Leuke site, leuk initiatief.

    Zal het aanslaan bij de massa (zo’n 4-5 miljard van de wereldbevolking) anti-amerikanen? Wordt het vrijblijvend initiatief wel goed genoeg gecommuniceerd (ik ben geen azijnpisser!). Zo ja, dan denk ik dat het bij voor en tegenstanders van USA goed aanslaat. Mij stem heb je, nu nog 6.668.842.791 votes te gaan.


    20 mei 2008 om 09:13
    Fenny Kattouw

    Spannend initiatief! ‘k Ga zeker stemmen…….


    20 mei 2008 om 10:33
    Pieter JDD

    noodzakelijke voorwaarde voor succes is dat je er zelf in gelooft. Wat dat betreft lijkt het wel goed te zitten. How can I render assistance?

    Hoe vermijd je dat mensen vaker dan eenmaal (of zelfs honderd maal) stemmen?


    20 mei 2008 om 19:52
    Gerard

    Ik ben de broer die het ‘niet ziet zitten’, volgens Ewald (die ik overigens niet ken en die nog nooit met mij gesproken heeft). Illustreert meteen een van de problemen van virale communicatie: namelijk dat het oorspronkelijke bericht vaak muteert na een paar virale overdrachten. Mijn probleem met het concept zoals me het in het begin werd uitgelegd (“De Amerikanen hebben zoveel invloed op wat er in de rest van de wereld gebeurd dat de rest van de wereld de keuze van president moet beinvloeden”) is dit: Het is aan de burgers van de US om hun president te kiezen, niet aan de rest van de wereld bevolking. En de US president heeft uitsluitend verantwoording af te leggen aan burgers van de VS. Simpel zat. We weten allemaal wel dat Obama de populairste kandidaat is buiten de US. Hopelijk zal dit, wanneer dit via http://www.voteforpresident.org in de US duidelijk wordt, geen negatieve invloed op Obama’s kansen hebben.

    Vanuit een puur marketing en netwerktheoretisch oogpunt ben ik natuurlijk wel erg benieuwd hoe het initiatief gaat uitpakken!

    Gerard


    26 mei 2008 om 18:12
    everhoog

    @ gerard: Vanuit een puur netwerktheoretisch oogpunt ben ik natuurlijk wel bereid om binnenkort eens met je te praten 😉


    26 mei 2008 om 18:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!