Hoe slim is het van IENS om te starten met een reserveringstool?

27 mei 2008, 13:33

Hoe slim is het van IENS om te starten met een reserveringstool?Vandaag is er op diverse sites aandacht voor de online restaurantgids IENS van Iens Boswijk. Zo lezen we op AD.nl dat de website Iens.nl het afgelopen jaar door ruim 2,7 miljoen Nederlanders (unieke bezoekers) is geraadpleegd om een restaurant te vinden en culinaire ervaringen te delen. Iens.nl is daarmee volgens eigen zeggen binnen de restaurantbranche de best bezochte website van Nederland. Iens.nl is in 1998 opgericht en heeft in tien jaar tijd 17.000 restaurants en 70.000 proevers verzameld. De omzet via de website en de gidsen die worden uitgegeven wordt geschat op ca. 1 miljoen euro per jaar.

Emerce weet te melden dat IENS in samenwerking met Livebookings een online reserveringsdienst wil uitrollen in Nederland. De eerste 150 restaurants hebben momenteel al de reserveringstool voor hun zaak geactiveerd. Zowel IENS als Livebookings verdienen aan deze reserveringen. Wanneer een bezoeker reserveert, betaalt de restaurateur 2 euro. Mocht een reservering worden afgebeld, dan worden er geen kosten in rekening gebracht. En er staan meer ontwikkelingen op de agenda volgens Sander Klos, na het vertrek van Iens Boswijk de nieuwe CEO van IENS. Zo wil men beeldmateriaal van gebruikers toelaten en zijn er plannen voor uitbreiding van de mobiele site.

Prachtig allemaal en ik heb bewondering voor de wijze waarop IENS in de afgelopen jaren is uitgebouwd tot één van de meest succesvolle user generated contentsites van Nederland. Toch vraag ik mij af of de online reserveringstool een slimme zet is voor IENS. Betekent het nu dat de contactgegevens van de restaurants van de site worden verwijderd en er alleen nog maar via de tool kan worden geboekt? Is de marge op reserveringen bij restaurants voldoende om de tool te kunnen exploiteren? Wat betekent dit voor de onafhankelijkheid van IENS ten opzichte van de restaurants in de database?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

17 Reacties

    MaartenThuisen

    Ik zou niet weten waarom het een slechte stap zou zijn. De contactgegevens worden natuurlijk niet verwijderd en de reserveringstool is alleen maar een extra service voor de bezoekers. Je kan nu namelijk ook reserveren als de telefoon niet opgenomen wordt, bijvoorbeeld vroeg in de ochtend.

    Twee euro per boeking lijkt me meer dan voldoende om de kosten te dekken en eventueel ook nog winst te maken.


    27 mei 2008 om 14:52
    Marcel Feenstra

    Van de mogelijke “problemen” die Marco noemt, lijkt het verlies van onafhankelijkheid (of zelfs de *schijn* daarvan) me het ernstigst –adresgegevens zijn ook wel op een andere manier te verkrijgen, en die twee euro lijkt me zowel voor Iens als voor de restauranthouder wel een “redelijke” vergoeding.

    Een ander mogelijk probleem lijkt me, dat de “proevers” –de mensen die de recensies schrijven en zo Iens van content voorzien– hiervan wel eens een, eh, nare smaak in de mond zouden kunnen krijgen: er onstaat zo wel een *erg* directe link tussen hun onvergoede inspanningen en de inkomsten van een (nu nog nadrukkelijker) commerciële site. (Die site *had* natuurlijk al inkomsten, maar een bannertje op de pagina “voelt” m.i. toch een stuk onschuldiger dan deze Pay Per Lead…)


    27 mei 2008 om 15:58
    Tino

    Ik zie het verschil eerlijk gezegd niet zo met vergelijkingssites als Kieskeurig. Het lijkt mij een handige uitbreiding van de service aan bezoekers. Dat er een vergoeding van 2 euro betaald wordt door de restaurateur doet daar niets aan af. Mindere restaurants zullen daar overigens weinig last van hebben.

    Het enige risico dat ik zie is dat er nu meer nadruk op geld verdienen wordt gelegd. Dat zal recensenten aan het denken zetten of zij niet ook een deel van de vergoeding dienen te krijgen. En zodra dat gebeurt loopt IENS het risico haar trouwe gebruikers kwijt te raken. Mooie uitdaging overigens: hoe zorg je ervoor dat je zelf geld verdient en al je contributors gemotiveerd blijven?


    27 mei 2008 om 16:22
    Jeroen

    Zeer slimme zet. Het is natuurlijk altijd een kwestie van timing wanneer je zo’n service gaat brengen. Wanneer zijn de bezoekers daar klaar voor? Ik zie het ook als een extra service naast de huidige content. Ik vraag me wel af of euro 2.- niet een te hoge prijs is… je gaat immers toch de concurrentie aan met de telefonische reservering en die is zo goed als gratis. Maar met een groot bezoekersaantal zullen er, vermoed ik, altijd mensen gebruik van gaan maken.


    27 mei 2008 om 18:00
    Antoine van Veldhuizen

    Een zeer essentiele en noodzakelijk stap in de verdere ontwikkeling van Iens mijns inziens.

    Het is niet logisch dat de gebruiker na een selectieproces de telefoon moet pakken om een tafel te reserveren, dat wekt irritatie. Een site die dit zeer succesvol doet is resto.be. Nu is het wachten op het visualiseren van restaurants op Iens.


    27 mei 2008 om 18:18
    Ronald van den Hoff

    De Nederlandse Horeca loopt hopeloos achter. Ik heb een tijdje geleden zo’n bookingstooltje “gratis” aangeboden aan restaurants, omdat ik het echt een gemis vind dat je niet via internet een tafeltje kan boeken. De response was bedroevend. Ook op site s als Utrechtyourway gebruikt geen enkel Utrechts restaurant de (gratis) boekingstool…Ik hoop dat het Iens wel lukt!


    28 mei 2008 om 04:55
    Karel Geenen

    @Jeroen

    Het is niet zo dat die bezoeker 2 euro moet betalen maar de restaurateur. Anders zouden ze het wel erg bont maken ;-).


    28 mei 2008 om 04:57
    Karel Geenen

    @Ronald

    Om het boeken via de website te stimuleren zijn nog wel wat dingetjes te bedenken. Bijvoorbeeld:

    “Boek via IENS en maak kans op een gratis etentje”

    Elke x aantal boekers krijgt dan een etentje op kosten van IENS.


    28 mei 2008 om 04:59
    chi666

    ik denk goede zet, maakt het mij uit dat men er aan verdiend? Nee. Wel wil ik snel kunnen reserveren en niet zoals de laatste keer dat ik via IENS naar een site ging en dar uiteindelijk online wilde boeken, nooit meer iets hoorde. Dus een one click principe: tuurlijk. Zolang alle restaurants maar mee mogen doen en referenties niet afhankelijk zijn van het geld dat men betaald.


    28 mei 2008 om 06:32
    Floris

    Zolang het geen effect heeft op de overige (onafhankelijke) content van IENS lijkt het me een hele nuttige aanvulling. Bepalend voor het succes is wel hoe je die functionaliteit dan gaat invullen. Moet je geregistreerd zijn om te kunnen reserveren, moeten je gegevens gecheckt zijn (eerste keer reserveren een controle-belletje o.i.d.), ofwel hoeveel barrières werp je op voordat je kan reserveren? Enerzijds kan je bezoekers daarmee afschrikken, anderzijds zullen restaurants enige zekerheid willen.


    28 mei 2008 om 06:55
    Marcel

    Dat er kosten aan het reserveren zijn verbonden omdat er een service wordt geleverd is redelijk normaal. Uiteindelijk is het de klant die deze kosten moet gaan betalen. Als we in dit geval dan gaan kijken naar de website http://www.google4restaurants.eu , waar deze service geheel gratis is voor zowel de gastronoom als de klant dan denk ik dat dit meer voordelen oplevered. De gastronoom kan namelijk zelf zijn eigen website bouwen, wel is waar in een standaard formaat maar hier kan ook direct gereserveerd worden door zijn gasten. Ik ben van mening dat de reclame opbrengsten voor zo’n website voor genoeg revenues zorgen en dat we niet de gastronoom/gast dit moeten gaan berekenen. Voor de geavanceerde systeemen zoals Online-Table waar de gastronoom ook geld mee verdiend met een tafel reserveringssysteem in real time vindt ik geheel normaal omdat hij het grootste deel van zijn reclame budget in eigen zak steekt daar hij direct target marketing kan doen. Omdat het systeem real-time is en de tafels visualiseerd in zijn restaurant is dit een service die van ongekende waarde is voor zijn gasten. Zie bv http://www.alfreds-diner in Alphen aan de Rijn. Het vergeten of niet afbellen van een reservering is er niet meer bij omdat de gast twee uur van te voren een SMS herrinering krijgt van zijn reservering.


    28 mei 2008 om 07:06
    Floris

    @Marcel

    -> Restaurants in your area (Netherlands, Den Haag) -> This city can not be found!


    28 mei 2008 om 07:11
    Iens Boswijk

    Beste Marco,

    Iens gaat zeker niet de contactgegevens van restaurants afschermen. IENS staat voor volledigheid van gegevens en relevante restaurantinformatie. De reserveringstool is een extra service voor zowel de restaurantbezoeker als de restaurateur. De tool wordt aangeboden door Livebookings en Iens faciliteert deze. De onafhankelijkheid van IENS blijft gewaarborgd. Video’s worden van restaurants al vertoond op iens en foto’s zullen snel volgen. Wij blijven in ontwikkeling.


    28 mei 2008 om 07:45
    Paul Hottinga

    Ik vind dit een erg goed idee.

    Wat veel mensen hier vergeten is dat reservering per telefoon ook geld kost! Een medewerker is daar zeker enkele minuten mee bezig. In die tijd kan er geen gast bedient worden en dus ook niks verkocht worden.

    Dus hoe er is 2 euro?


    28 mei 2008 om 11:19
    Edwin Res

    Dit is toch amper discussie, maar gewoon een optie die tegenwoordig aanwezig moet zijn op zo’n soort site. Al velen malen via andere sites, zoals diningcity.com gereserveerd, gaat altijd keurig met mailtje of telefoontje terug als boeking niet mogelijk is.

    De recensies worden gewoon gepost met het vooruitzicht dat deze zich uitbetalen naar de “proevers” door het kunnen lezen van andere recensies, zolang iens daarvoor gratis en makkelijk een platform biedt zal het de proevers weinig uitmaken dat iens daar geld mee kan verdienen.


    29 mei 2008 om 07:52
    Joep

    Dit is toch een prachtige ontwikkeling!

    Bij mijn restaurant werken we met e-tender. Dat is echt een handig systeem waarbij je ook de reserveringen via je eigen website kunt aannemen. Laatste gegeten bij Restaurant Sophia in Amsterdam Zuid, die werken er ook mee. Deze ontwikkelingen zijn volgens mij erg goed.

    Volgens mij is dat ook de reden dat tafelreserveringen nog niet zo ontwikkeld zijn als kamerreserveringen. Omdat e-tender eigenlijk het enige back-office systeem is waarbij je dergelijke functies als online reserveringen kan beheren. Anders ben je aangewezen op me e-mail of fax en die lees je ook niet elk uur in je restaurant.

    Ohja, de website is http://www.etender.nl -> echt een aanrader!


    6 juli 2008 om 10:11
    Michel

    Hier heb ik al tijden op gewacht.


    27 augustus 2008 om 14:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!