Google PageRank Update

29 juli 2008, 13:47

In oktober 2007 schreef Kees Jan Deelstra over de ‘afstraffing’ van betaalde links door Google. Startpagina.nl zakte van 7 naar 6 en startkabel van 6 naar 5. Destijds onstond er een levendige discussie over de zin en onzin van de PageRank. In juni meldde Kees Jan dat startpagina.nl een PR 4 had en startkabel PR 3.

Deze week lijkt er een nieuwe update geweest en heeft startpagina.nl nog steeds een PR 4, startkabel heeft een PR 5 en is startpagina voorbij. Mijn site steeg van PR 7 naar PR 8. Ik heb op internet nog geen officiële berichten gevonden over de update, anders dan de aankondiging van Matt Cutts van 24 juli waarin hij schrijft “Hey folks, I wanted to let you know that new toolbar PageRank values should become visible over the next few days. I’m expecting that also in the next few days that we’ll be expiring some older penalties on websites.”. De verwachting was eerder dat de update over 69 dagen zou plaatsvinden. Zijn jullie pageranks gewijzigd?

Ik ben geabonneerd op de service van Wie Wat Daar. Ik krijg daar wekelijks een email van met daarin de positie van keywords en sites. Nu ik een paar weken thuis zit omdat mijn dochter Gwen de Bruin onlangs is geboren, had ik meer tijd voor de email van Wie Wat Daar. Het viel mij op dat mijn site van PR 7 naar PR 8 steeg. Eerst dacht ik dat het een foutje was, maar nu zie ik het ook terug in de toolbar van Google. Helaas bestaat er geen service waar je de ontwikkeling van de PageRank kan bekijken gedurende een periode van een jaar. Ik heb wat artikelen gezocht waar de pageranks ingenoemd werden en vervolgens gekeken welke pagerank de sites nu hebben.

Ziggo.nl van PR 0 naar PR 3 (terwijl casema.nl een PR 6 had)

KPNvandaag.nl van PR 0 naar PR 4 (terwijl planet.nl een PR 7 had)

Dutchcowboys van PR 7 naar PR 6

Zijn jullie sites in PR gestegen of gedaald? Controleer het zelf

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

47 Reacties

    media

    En uiteraard nog van harte gefeliciteerd met je dochter Mark, geniet er van!


    29 juli 2008 om 14:11
    Willem Joosten

    ‘startpagina.nl’ zonder de www heeft nog steeds pr6.


    29 juli 2008 om 14:52
    Martin Voorzanger

    Ik zie dat de PR van tomtom.com domein is gestegen naar 7. Op dat niveau zijn we 1 jaar geleden geweest en na een update van de google algorithmen destijds gezakt. PR is/wordt echter steeds minder interessant in mijn opinie.


    29 juli 2008 om 14:53
    media

    @Martin: hoe kun je zien dat links gefollowed/nofollowed zijn? welke tool gebruik je daarvoor?


    29 juli 2008 om 15:26
    Wouter

    Volgens mij had Startpagina.nl hiervoor ook al enkele maanden slechts PR 4. Kan iemand dit bevestigen?

    @Martin

    Bij mij ook roze ;-).


    29 juli 2008 om 15:33
    media

    @Mark: ik heb de titel maar iets aangepast voor je 😉


    29 juli 2008 om 15:41
    Mark de Bruin

    @Marco: thanks…. (komt vast door mijn roze wolk…)


    29 juli 2008 om 15:49
    Wout

    Sinds de lancering van aegonbank.nl 17 juli is de PR gestegen van 3 naar PR4 bij vorige PR-update naar PR 5. Leuk om die groei te zien.

    Uiteindelijk is het belangrijker dat we steeds hoger ranken op relevante Keywords binnen de zoekmachines.


    29 juli 2008 om 17:44
    Arnout

    Wij zijn met http://www.moviq.nl van PR0 naar PR5 gegaan, best wel aardig moet ik zeggen.


    29 juli 2008 om 17:46
    Mark de Bruin

    @Niek: ik was die tool van Direct Shop vergeten. Inderdaad had ik mij destijds geregistreerd en heb ik inderdaad een mooi overzichtje:

    Meetdata (laatste 10 metingen)

    Meetdatum Google PageRank Indexed Yahoo Inlinks

    20 mei 2008 7 1.150 132.980

    28 mei 2008 7 1.230 144.420

    5 juni 2008 7 1.290 128.085

    13 juni 2008 7 1.540 148.836

    23 juni 2008 7 1.380 131.078

    1 juli 2008 7 1.300 149.120

    9 juli 2008 7 1.480 146.950

    17 juli 2008 7 1.580 144.980

    25 juli 2008 7 1.430 158.994

    29 juli 2008 8 1.380 157.978


    29 juli 2008 om 17:59
    Michiel Aptroot

    ConsuWijzer.nl en Consumentenautoriteit.nl beiden stabiel op PR6


    29 juli 2008 om 18:13
    Jeroen Guldemond

    Even offtopic, maar heeft iemand van jullie wel eens de “stuur door” functie gebruikt en een fout gemaakt bij het overnemen van de captcha?

    Dan krijg je een mooi scherm waar staat wat je fout hebt gedaan met een terug link. Echter moet je dan weer alles opnieuw invullen. En als je daarna bijv. een fout hebt gemaakt in het e-mailadres dan krijg je weer een foutscherm met een terug link en kun je weer opnieuw alles invullen.

    misschien kan de usability engineer van deze site dit probleem op laten lossen 🙂


    29 juli 2008 om 19:37
    Henri van den Hoof

    Congrats voor alle stijgers 🙂 Zelf gedaald van PR6 naar PR5, terwijl ik o.a. 20-25% meer backlinks heb. Ook achterliggende pagina’s rapporteren lagere PR. Misschien dat er dus toch weer wat subtiele tweaks gedaan zijn aan het PR-algoritme?

    Dan te bedenken dat het me een jaar geleden veel meer bezighield. Het heeft in de praktijk uiteindelijk weinig waarde, behalve voor de diverse lijstjes (en misschien mijn eigen ego). Nu zijn die op zich wel weer leuk om te zien dus benieuwd naar de nieuwe Marcom Top 100. Zelf zal ik nu uit de top 10 gaan wat sowieso wel terecht is omdat ik de laatste maanden veel minder actief ben 😉


    30 juli 2008 om 04:50
    Niek ten Hoopen

    Ik heb trouwens niet het idee dat er nu meer bezoekers via Google binnenkomen, wat jullie? Pagerank steeds minder van invloed voor de SERP’s in Google maar had wel verwacht een kleine stijging te zien op een of andere manier…


    30 juli 2008 om 07:21
    Gerben

    Niek,

    We kijken nu naar de update van de toolbar met zijn allen. De posities zijn dagelijks onderhevig aan wijzigingen, de Pagerank wordt ook dagelijks / wekelijks geupdate, maar niet visueel voor ons allen.

    Een visuele pagerank update zal dus normaliter niet snel gepaard gaan met Serp wijzigingen.


    30 juli 2008 om 07:30
    mark_ask

    Binnen 4 maanden vanuit de startblokken Webredactie blog naar een PR5.

    Ontstaat er dan toch een voortschrijdend inzicht hoe belangrijk webredactie / online copywriting is voor websites 😉

    Mark


    30 juli 2008 om 07:32
    frankheijkamp

    @Jeroen,

    Als je vaak op Marketingfacts bent dan is het te overwegen om jezelf aan te melden, wanneer je dan bent ‘ingelogd’ is het overtypen van de code niet meer nodig, dus gemakkelijk reacties plaatsen en berichten doorsturen. Verder heb je als ingelogde gebruiker de mogelijheid om tot ‘vijf minuten’ na plaatsing je reacties te bewerken om eventuele typfouten te verbeteren.

    Dat de in het formulier ingevulde gegevens niet blijven staan heeft te maken met het beveiligingsniveau van de browsersoftware, deze kun je zelf aanpassen.

    Op het moment dat je een veld vergeet in te vullen dan krijg je daarvan een mooie melding en kun je dit direct herstellen zonder dat het formulier verzonden wordt. De formuliervalidatie is uitgebreid, heel veel mooier dan dit kunnen we het niet maken.


    30 juli 2008 om 08:29
    eduardblacquiere

    Wat ik jammer vind is dat de Google PageRank (PR) nog steeds zoveel aandacht krijgt. Google PageRank doet in essentie niets anders dan kijken naar:

    – het aantal links

    – het gewicht van de links (uitgedrukt in PR)

    PageRank zegt dus NIETS over relevantie!!! Daarom is het ook goed dat PR steeds minder waarde krijgt in de rangschikking van de zoekresultaten.

    Vergeet de PageRank en kijk naar veel belangrijkere zaken, zoals:

    – Groei bezoek uit zoekmachines

    – Groei conversies van bezoek uit zoekmachines

    Dergelijke metrics leveren je wel geld op. PageRank niet.


    30 juli 2008 om 10:37
    Mark de Bruin

    @Eduard: het is dat ik weet dat jij er verstand van heb… 😉 Maar ik ben het niet mee je eens. Mijn motto is “beter iets dan niets”. Op internet zijn er altijd cijfertjes, onderzoekjes en artikelen te vinden waar je altijd wel iets op aan te merken kan hebben. Het is zo makkelijk om te zeggen wat er aan schort. Het begrip relevantie dat jij aanhaalt is ook niet alles zeggend en is ook voor meerdere interpretaties opvatbaar. Wat voor de een relevant is, hoeft niet relevant voor de ander te zijn. Bij relevantie is ook geen eenduidig meetwaarde te verzinnen. Vroeger zag je bij zoekmachines een percentage staan van relevantie, maar daar zat ook weer een formule achter. Hoe slechter de formule, hoe minder relevant de resultaten zeg maar.

    Jouw stelling dat PR niets met relevantie te maken is niet waar. Het maakt wel degelijk uit van wie je linkjes hebt naar je site. een link naar jouw site op een site in jouw branche met PR8 heeft wel degelijk meer waarde dan een link op een site buiten jouw branche met PR8. Maar volgens mij weet jij dat zelf ook wel 😉


    30 juli 2008 om 11:13
    Mathijs vd Kooi

    Ik zie dat onze fora ligt gedaald zijn (sommige -1) maar http://www.Start4all.com sinds januari van pr3 naar pr5 is geklommen. http://www.Zeenz.nl is ook gestegen naar pr5 en http://www.Travel2travel.nl is gebleven op pr5. Verder weinig veranderingen.


    30 juli 2008 om 16:57
    Mathijs vd Kooi

    kleine aanvulling mbt PR en Google… zag iemand al schrijven dat bezoekers via google niet groter worden. Ik zie bij mezelf een zeer sterke groei trend in sociaal zoeken. Dus een link in een blogposting, social bookmark site (verschillende, afhankelijk waar ik naar zoek, bijv. del.cio.us) of tweet.


    30 juli 2008 om 17:03
    Schelte Meinsma

    Beste Mark,

    Ter informatie: we zijn op dit moment WieWatDaar.nl aan het updaten (nieuwe functies + content) om deze pagerank te laten zien per ingeschreven domein over de afgelopen periode. We hebben elke week vanaf 1 november 2007 geregisteerd in de database.

    We kunnen op zeer korte termijn dus via de site van WieWatDaar inzichtelijk maken hoe de pagerank is verlopen en ook hoe de ingevoerde trefwoorden zijn verlopen.

    Groeten het WieWatDaar Team

    Schelte Mensma (BekenT)


    31 juli 2008 om 06:05
    Mark de Bruin

    @Schelte: dat is goed nieuws!

    Als ik dan nog een tip mag geven: zorg dat je een preview op de site kan doen. Nu moet je eerst registreren. Ook is jullie indeling niet altijd logisch. Het zou leuk zijn als je op de homepage keywords kan invullen en zelf de sites kan aangeven tegen welke je dit wil matchen.


    31 juli 2008 om 07:39
    Elja

    @mdobro; Die 94 extra bezoekers konden we wel aan hoor. 😉

    Ben wel benieuwd wat er mis ging bij je registratie. Neem anders even contact met me op via elja at directshop punt nl.

    @Niek; Bedankt voor het noemen van onze tool. 🙂


    1 augustus 2008 om 12:57
    Tim Huijbers

    Weinig klappen gevallen hier, eigenlijk geen enkele wijziging (op 3 sites). Verder ook geen verschil in traffic, niet meer of minder. Gelukkig is de pagerank dan ook niet van hele grote waarde voor websites (slechts 1 van de factoren).

    Echter merk ik wel dat sites die al goed ranken, nog beter scoren als de PR ook weer hoger wordt. Gevolg van betere (relevant en kwalitatieve) links, meer links en dus in het totaal plaatje niet alleen een hogere PR, maar los daarvan gewoon ook totaal beter geoptimaliseerd en dus betere rankings.

    moraal van het verhaal; geen idee, behalve dat alles invloed op elkaar heeft en alle beetje helpen 😉


    5 augustus 2008 om 05:35
    merc_u-ri-us_gids.nl

    Even een reaktie op de PR van de mercu_rius_gids.nl. Inderdaad, wij zijn van PR0 naar PR4 gegaan. Er zijn meerdere factoren waarom dit is gebeurd. Ik kan helaas niet ingaan op alle details maar lees vooral eens de google guidelines en forums voor webmasters ( en vooral ook de van daaruit gelinkte info ). Daarnaast is een kleine studie van google vereist ( werking etc ).. ook werking reguliere zoekmachines is belangrijk ( pagerank is inderdaad een kleine tot average factor die naar onze mening vooral het aantal meegenomen pagina’s in de index beinvloed ) het is absoluut geen rocket science voor de iets gevorderde zoekmachine prog. ( google namaken is een ander verhaal natuurlijk maar dat is niet onze insteek ( althans nog niet ) ).

    quote: “moraal van het verhaal; geen idee, behalve dat alles invloed op elkaar heeft en alle beetje helpen 😉 “… mee eens.


    18 augustus 2008 om 22:31
    mercurius_gids_nl

    Stel je hebt 2 identieke pagina’s op 2 geheel identieke sites. De een heeft een pagerank 4, de ander een pagerank 5. Je zoekt op google naar een woord wat in beide websites voorkomt. Pagerank 5 staat boven Pagerank 4. Jouw chatbox heeft niet genoeg doorzoekbare content ( met weinig content wordt de kans ook kleiner omdat de verhouding jouw pagina’s tov de hele index 1:100000 ofzo is ), zou ik wat aan doen voordat je zakt met de pr ( en inkomsten ). Moet overigens ook enigszins relevant zijn en veel (interne) links naar andere/eigen websites zal ook wonderen doen…


    28 september 2008 om 18:23
    eduardblacquiere

    Natuurlijk heeft PageRank nog waarde, maar deze waarde is te klein om je er druk over te maken. Waarom? Een drietal argumenten:

    1) Voor de buitenwereld is PageRank een getal op de schaal van 1 t/m 10, zichtbaar in bijvoorbeeld de Google Toolbar. Intern werkt Google echter met een ander getal voor PageRank, onbekend voor de buitenwereld. Deze “Toolbar” PageRank wordt 3 tot 4 keer per jaar ge-update.

    Dit werkelijke PageRank getal wordt tegen een schaal afgezet – uiteraard ook alleen bij Google bekend – die bepaalt wat de PageRank tussen 1 en 10 wordt die de buitenwereld ziet.

    De PageRank schaal verandert continue. Dat betekent dat je Toolbar PageRank kan dalen of stijgen door een verschuiving van de schaal, terwijl je werkelijke PageRank onveranderd is.

    2) Een groot misverstand is ook dat PageRank het totale algoritme van Google vormt (het algoritme bepaalt hoe webpagina’s worden gerangschikt in de zoekresultaten).

    Maar dat is al lang niet meer het geval. PageRank is slechts één van de meer dan 200 factoren die Google tegenwoordig hanteert om webpagina’s te rangschikken in haar zoekresultaten.

    3) Een ander groot misverstand is dat PageRank ook iets zegt over de relevantie van een webpagina. PageRank telt namelijk alleen maar het aantal links en het gewicht ervan (uitgedrukt in PageRank).

    PageRank weegt niet mee of de websites die naar een pagina linken relevant zijn voor de webpagina die de link ontvangt.

    Mijn advies?

    Vergeet de PageRank en kijk naar veel belangrijkere zaken, zoals ik een tijd geleden hierboven ook al aangaf:

    – Groei bezoek uit zoekmachines

    – Groei conversies/omzet van bezoek uit zoekmachines


    9 april 2009 om 09:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!