ReclameReview: Blauwestad

30 juli 2008, 09:35

Woongebied Blauwestad wordt gepromoot via deze als documentaire vermomde commercial.

Credits:

Bureaus: let’s be frank, WENNEKER.TV, DNB Media, Van der Film

Klant: Jan Postema, Lianne de Mooij

Regie: Harro van Schoonhoven, Tami Ravid

De doelstelling:

‘Laten zien dat Blauwestad een on-Nederlands mooie omgeving biedt.’

De uitwerking:

Natuur is onlosmakelijk verbonden met Blauwestad en dat leidde tot deze documentaire-achtige commercial. Het eerste deel van de commercial doet je geloven dat je naar National Geographic kijkt, met prachtige sfeerbeelden. Totdat de voice-over vertelt dat de mens in dit gebied in harmonie leeft met de natuur. Op dat moment zien we een gezin dat aan het water woont in Blauwestad. Zo wordt de overgang gemaakt van prachtige natuur naar een woonsituatie. Een Nederlandse voice-over neemt het over van zijn Engelse collega en geeft wat info over Blauwestad, zodat de kijker zich kan verdiepen in de woonmogelijkheden van het gebied.

Het oordeel:

Iedereen die van rust, natuur en ruimte houdt, zal zich aangesproken voelen door de commercial. Tenminste, als ze het geduld kunnen opbrengen om de clou van het filmpje af te wachten. Het duurt slechts 20 seconden voor de ommekeer komt, maar toch. Aan de ene kant vind ik het erg sterk dat er niet meerdere boodschappen tegelijk in de commercial worden gepropt. Nu gaat het er alleen om dat je in Blauwestad kunt wonen in een natuurlijke omgeving. En als je meer wilt weten dan kijk je op de site. Aan de andere kant mis ik informatie over de bereikbaarheid. Ik neem aan dat men vooral mensen wil aanspreken uit een drukke stedelijke omgeving (lees: de Randstad). Maar als ik zie dat je er 2 uur over doet om vanuit Blauwestad naar Amsterdam te rijden, dan houdt het voor veel mensen waarschijnlijk op. Zo stel je een deel van je doelgroep teleur als ze op zoek gaan naar meer informatie. Zou je dan niet beter een zinnetje over de bereikbaarheid kunnen opnemen in de commercial om dit te voorkomen?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Martijn Active Development

    De reclame is met mooie beelden in elkaar gedraaid en vertelt een verhaal. Een sterk fundament.

    Toch vind ik hem persoonlijk niet effectief. De overgang naar de mens komt als een grillige tegenstelling. Ze zeggen wel dat er harmonie is maar dat blijkt niet uit de beelden.

    Daarnaast is een gezin met kleine kinderen in de buurt het laatste wat een rustzoeker wil. Het gezin reageert vrij rustig maar de praktijk leert dat zulke drama’s minder relaxed verlopen. Een behulpzaam buurstel dat de boot opvangt zou in het kader van harmonie niet misstaan.

    De doelgroep lijkt een jong gezin met kinderen. Een waterrijk gebied, lees ‘water als achtertuin’, is geen aantrekkelijk idee voor ouders. Een mooi bewijs daarvan werd me onlangs door ondernemer Henny v/d Most gepresenteerd toen hij vertelde dat zijn bungalowpark op het water geen gezinnen trok omdat water + kinderen voor onrust zorgt. De doelgroep van de Blauwestad lijkt me onjuist gekozen en derhalve kan deze, in de basis mooie reclame, mijns inzien niet effectief worden.

    M.b.t. je vraag was ik persoonlijk ook op zoek naar de regio waar Blauwestad te vinden is. Ik voel me niet geroepen om te gaan kijken omdat ik me stoor aan het feit dat het er niet direct bij staat. Een afbreukrisico voor degene die zicht stoort aan dit feit en zoals je al stelt een percentage van die mensen die daadwerkelijk gaan kijken.


    30 juli 2008 om 11:12
    M. Roelofs

    Ik geloof dat ik de laatste ben om iets over tv commercials te zeggen.. desalnietemin.het zag er goed en attractief (bijna interesse kwekende) uit. En ja, als je er ook een kaart bij laat zien is de conversie een heel stuk lager..


    31 juli 2008 om 14:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!