Nederlands bedrijf lanceert spamvrije zoekmachine op basis van Google

12 augustus 2008, 05:40

Nederlands bedrijf lanceert spamvrije zoekmachine op basis van GoogleHet Nederlandse bedrijf Hittery.nl heeft een zoekmachine ontwikkeld die alleen resultaten toont van vierduizend geselecteerde Nederlandse websites. Elke site is handmatig gecontroleerd op kwaliteit, relevantie en originaliteit. Op die wijze wil het bedrijf zoekmachinevervuiling tegengaan. Volgens de initiatiefnemers hebben grote zoekmachines in toenemende mate last van sites die geen of weinig toegevoegde waarde hebben, maar wel hoog scoren. Bij Hittery.nl krijgen die sites geen kans. Het bedrijf maakt gebruik van de zoektechnologie van Google.

Naast haar hoofdzoekmachine heeft Hittery.nl voor zestig onderwerpen zoals nieuws, gezondheid, reizen en wijn een aparte zoekmachine gebouwd met behulp van Google technologie. Bij een zoekopdracht worden alleen websites doorzocht die waardevolle content publiceren. Bij de selectie van sites kan het bedrijf onafhankelijk werken. Websites hoeven niet te betalen voor opname.

Gebruikers kunnen op www.hittery.nl een persoonlijke pagina aanmaken waarop ze zoekmachines rondom hun favoriete onderwerpen plaatsen. Naast de zoekmachines rondom de zestig onderwerpen kunnen gebruikers ook kiezen uit meer dan vijftig populaire zoekmachines zoals Funda, YouTube, Google nieuws, Weeronline en de Gouden Gids.

De site werkt met een “drag and drop” systeem, net als iGoogle en Netvibes. Middels zogenaamde widgets kunnen gebruikers de individuele zoekmachines ook toevoegen aan iGoogle en Netvibes.

Het is natuurlijk geen echte zoekmachine, maar een verzameling van een aantal Google’s Custom Search Engine’s. De vraag is: welke sites worden geselecteerd en wat zijn de criteria hiervoor. En wie gaat de lijst bijhouden? 4000 sites lijkt wat aan de krappe kant vergeleken met de echte Google index. Alleen op het gebied van Marcom kennen we al 200 sites vanuit de Marcom 100 + runnerups. Ben benieuwd of dit initiatief een kans krijgt. Wellicht zouden ze een social element in moeten bouwen waarmee sites de lijst in gestemd kunnen worden. Het resultaat is dan de Google index gefilterd door een social systeem. Het beste van 2 werelden?

Een paar vragen over de nieuwe zoekmachine aan Jeroen Bertrams, initiatiefnemer van Hittery:

Vraag: waarom worden de widgets voor Netvibes, iGoogle en de Google toolbar zo nadrukkelijk gepromoot?

Antwoord: door de toenemende populariteit van iGoogle en Netvibes wordt je als ontwikkelaar gedwongen om anders te gaan denken. Mensen veranderen niet snel van startpagina. Je bouwt daarom niet langer een (nieuwe) startpagina, maar geeft bezoekers de middelen (widgets) om jou via hun bestaande startpagina te bereiken. Daarom hebben we er bij de ontwikkeling voor gekozen om gebruikers de mogelijkheid te geven om individuele zoekboxen toe te voegen aan iGoogle, Netvibes of zelfs hun Google toolbar.

Vraag: waarom staan er ook normale metazoekers op Hittery.nl?

Antwoord: voor sommige onderwerpen is het lastig om de werkwijze van Hittery.nl toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan vacatures. Er zijn zo enorm veel sites waarop banen verschijnen, dat het onmogelijk is om ze allemaal te vinden. Daarom hebben we ervoor gekozen om ook alle bekende metazoekers als zoekbox aan te bieden. Bovendien willen we gebruikers de keus geven. Voor het onderwerp “gezondheid” kunnen ze bijvoorbeeld kiezen voor de zoekmachine van Hittery.nl die 60 gezondheidssites doorzoekt, of voor de metazoeker medigo.nl. Dat geldt voor bijna alle onderwerpen.

Vraag: hoe selecteren jullie sites?

Antwoord: alle sites die originele content bevatten, relevant zijn, en waardevolle content bevatten worden opgenomen. We kunnen – in tegenstelling tot sommige startpagina’s – volledig onafhankelijk selecteren. Sites betalen niet voor opname. De kunst is juist om zoveel mogelijk goede sites in de index op te nemen, zodat de resultaten optimaal zijn. Daarom kan iedereen sites aandragen voor opname in een zoekmachine.

Vraag: hoe verdienen jullie geld?

Antwoord: net als de meeste zoekmachines. Met Google Adsense. Boven de zoekresultaten kunnen advertenties verschijnen.

Of de site een succes wordt is lastig te voorspellen. In ieder geval hebben we bij de ontwikkeling van hittery.nl een hoop plezier gehad en ik gebruik de site – in tegenstelling tot ons marktonderzoek – inmiddels als startpagina.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

27 Reacties

    jerbe

    Andre, je bent er snel bij! Ik heb ook een artikel over dit onderwerp op MF geplaatst (het staat op dit moment nog niet live), met de gedachten achter hittery.nl, waarbij ook jouw vraag over selectie wordt beantwoord.


    12 augustus 2008 om 05:51
    André Scholten

    @Jeroen: ik heb jouw uitleg er bij geplaatst.


    12 augustus 2008 om 06:00
    jerbe

    Prima opgelost zo. Nu weer terug naar de inhoud. Ben benieuwd wat bezoekers van MF vinden van hittery.nl.


    12 augustus 2008 om 06:07
    Dennis Sievers

    @Jeroen: initiatief ziet er goed uit. Heb net een en ander getest, en wat ik erg positief vind is de zoekfunctie binnen bepaalde categorien. Wat ik daarin nog mis, is een categorie als ‘bedrijven’. Misschien heb ik hem over het hoofd gezien. De laatste tijd ben ik bezig om een en ander binnenshuis opnieuw in te richten, nieuw kleurtje aan de muur, andere meubeltjes, etc. Als ik echter gebruik moet maken van de huidige zoekmachines om bijvoorbeeld aanbieders van ’teak houten tafels’ te vinden, word ik platgegooid met koop & verkoop sites als marktplaats, speurders, etc. Geen ontkomen aan. Enkel de adwords bieden hier een oplossing.

    Door de koop & verkoop sites te kunnen filteren van de resultaten creeër je, wat mij betreft, een mooi categorie om 2e hands te scheiden van nieuw.

    Verder ziet het er prima uit, ik houd het in de gaten!

    PS; de link achter het logo en in de footer verwijzen naar /index.php i.p.v. naar de /. Ik ken situaties waarin dat geleid heeft tot versnippering van de pagerank 😉


    12 augustus 2008 om 06:20
    Tim Sanders

    Hmmm, ik vind de term ?waardevol?altijd wat krom. Als ik bijvoorbeeld op de term ?simonly? (een term toepasbaar op mijn portfolio) zoek krijg ik op op nummer 5, 8 en 10 een advertentie van iemand op tweedehands.net?? hoe waardevol is 1 zo?n artikel dan tegenover een hele simonly website?

    Anyway, goed dat men bezig is om Google-achtige machines te ontwikkelen. Cuil.com laatst ook al.


    12 augustus 2008 om 06:22
    media

    @Jeroen: ziet er erg goed uit, complimenten!

    Denk wel dat je het bestand van 4.000 flink moet uitbreiden om echt succesvol te worden en haal alsjeblieft die Google Ads bovenaan weg (of doe het op zijn minst iets subtieler)!


    12 augustus 2008 om 06:23
    media

    @Jeroen: en kun je marketingfacts niet een plaatsje hoger zetten als je zoekt op marketing? 😉


    12 augustus 2008 om 06:24
    Gerben

    Mooi initiatief! 🙂

    Zolang we met Gratis Advies op 1 staan ben ik wel happy. 🙂

    De naam, hittery zou ik wel eens toegelicht willen hebben? Zit daar een visie achter? Of was dat iets wat een keer ergens in een wandelgang bij het koffieapparaat voorbij kwam?


    12 augustus 2008 om 06:26
    Ton Verplanke

    @Jeroen: Even advocaat van de duivel spelen

    Kun je uitleggen wat het onderscheid tussen Hittery en de door jullie verfoeide spamsites?

    Veel spam sites (bijvoorbeeld MFA sites) zijn gemaakt van een selectie van bestaande content en volgegooid met Adsense en andere advertenties.

    Wat doet Hittery? Een selectie van bestaande content (de zoekresultaten van Google) maken, en bovenaan een prominente Adsense advertentie plaatsen.

    En is het wel van deze Web2.0 tijd dat een klein groepje mensen bepaalt wat kwalitatief goed is en wat niet?


    12 augustus 2008 om 06:42
    jerbe

    Alvast de antwoorden op enkele vragen:

    @Ton: de content op Hittery wordt niet geindexeerd door Google, dus zal ook nooit door zoekmachines gevonden worden. De content wordt via een iframe aangeroepen van de google server, en wordt derhalve niet toegekend aan hittery.nl. Mbt de selectie: iedereen mag sites aandragen voor opname in de zoekmacine

    @Gerben: de selectie van de naam was lastig. Er zijn amper nog domeinnamen vrij met zowel NL als COM extentie. We wilden iets met “hit” erin.

    @Tim: in welke zoekmachine heb je gezocht naar simonly?

    @Marco: ik kan marketingfacts helaas niet hoger zetten: de ranking wordt volledig door Google bepaald. Alleen de selectie van sites doen we zelf.

    @Dennis: dank voor de tip, pakken we op


    12 augustus 2008 om 07:02
    Peter Bonjernoor

    Ik moet gelijk denken aan Windows Search die het ondanks alle instellingen pertinent verdomt bepaalde bestandtypen te doorzoeken…ik hou er niet van dat iemand anders voor mij bepaalt waar er gezocht wordt naar informatie die ik nodig heb.

    Misschien staat die ene site die ik nodig heb net niet in het lijstje – wat heb ik er dan aan?


    12 augustus 2008 om 08:17
    Hanzel

    Lees net dat de kindvriendelijke zoekmachine Dabedoo.nl (hoe bedenk je deze naam?) nu zo’n 400.000 kindvriendelijke pages in database heeft. Dit Nederlandse initiatief lijkt succesvol: de Dabedoo-database wordt op 1 januari 2009 met bijbehorende zoekfuncties geïntegreerd in een nieuw internetportaal voor het primair en speciaal onderwijs.


    12 augustus 2008 om 08:24
    Kevin Beeftink

    “Mbt de selectie: iedereen mag sites aandragen voor opname in de zoekmachine”

    Even de link leggend met dabedoo.nl, daar vind je op de homepagina een prominent aanwezige mogelijkheid om een site aan te bevelen / aan te dragen. Misschien iets om ook bij Hittery toe te voegen, om snel de ~4.000 websites te doen stijgen? Ik heb geprobeerd te zoeken naar een formulier oid om sites aan te melden, maar heb deze niet kunnen vinden (corrigeer me graag als ik scheef zit te kijken!)

    Verder leuk initiatief! Heb het gevoel dat een samenwerking met Symbaloo voor beide partijen vruchten af zou kunnen werpen, aangezien beiden initiatieven gericht zijn op een persoonlijke insteek, persoonlijke zoekresultaten icm een verzamelpunt van gericht nieuws en relevante persoonlijke links.


    12 augustus 2008 om 08:40
    jerbe

    @kevin: na elke zoekactie staat er in de rechterbalk een link getiteld: “Denk mee”, als je daarop klikt, kun je voor de zoekmachine die je gebruikt een link aanmelden. De eerste 70 tips hebben we inmiddels al binnen.

    Duidelijke lijn in de feedback is dat de 4000 sites te weinig zijn. We gaan daarmee hard aan de slag. Het schijnt overigens wel zo te zijn dat mensen in een maand tijd gemiddeld maar 250 unieke websites bezoeken. Of het klopt weet ik niet. Ik heb mijn eigen surfgeschiedenis gematched met de sites die we in hittery hebben staan, en er was slechts 1 site niet opgenomen. Maar goed: dat is niet zo gek, omdat ik zelf mede de selectie heb gedaan.

    Een samenwerking met Symbaloo zou zeker leuk zijn, juist omdat symbaloo interessante features heeft die hittery niet heeft.


    12 augustus 2008 om 09:11
    Ilya Houben

    Leuke pr voor de site, jammer dat ik er niet bijkan….SQL error……:(


    12 augustus 2008 om 10:21
    card

    Hoi kan je hittery.nl nou serieus nemen ? Het maakt gebruik van google search + adsense. Wat betaalt hittery hiervoor?

    Een echt serieus bedrijf zorgt voor een merk en dat alle mogelijke domeinen bezet zijn.

    Ik vind dit geen innovatie dit is eigenlijk een zuur afreksel van crocs.

    Adieu!


    12 augustus 2008 om 10:58
    jerbe

    @Card, jammer dat je de site geen innovatie vindt, maar dat is jouw goed recht. Gelukkig zijn de meeste reacties wel positief en opbouwend. En natuurlijk zijn er punten die voor verbetering vatbaar zijn. Als je een site/bedrijf kan noemen waar we van kunnen leren, dan zie ik je tips graag tegemoet.


    12 augustus 2008 om 11:22
    card

    Hoi Jeroen,

    Ik bedoelde het niet kwaad. Alleen als je de publiciteit zoekt, zorg dan wel dat alles geregeld is.

    Ik snap best dat jullie afhankelijk zijn van dit soort publiciteit en het vormt ook een deel van je bezoekers / inkomsten voor de toekomst.

    Ik kan je wel een aantal websites noemen waarvan je kan leren, maar dat is nou juist iets wat je niet moet doen.

    Nogmaals je hebt een redelijk klinkende naam, zorg er dan ook voor dat de publiciteit die je nu krijgt en de bezoekers daarbij geen 1 dagsvliegen zijn.


    12 augustus 2008 om 11:30
    Thijs

    Ik kan dit soort dingen wel waarderen, de vormgeving is mooi en het selectief zoeken lijkt goed te werken. Het is ook handig dat je per categorie soms een drop-down hebt waarmee je n?g specifieker kunt zoeken.

    ??n ding is in mijn ogen erg irritant..

    Als ik een zoekopdracht doe dan verschijnt er geen zoekveld meer (links) boven mijn resultaten zoals bij Google (en en vrijwel alle andere zoekmachines die ik ken). Doordat ik -net als de rest van de wereld denk ik- al een aantal jaren gebruik maak van zoekmachines, verwacht ik een (links) zoekveld boven mijn resultaten om daar waar nodig een wijziging in mijn opdracht aan te brengen.

    Nu kwam ik er pas na een seconde of 10 achter dat er rechtsboven in wel een zoekveld is, maar ik verwachte hem echt aan de linkerkant net boven de zoekresultaten. Misschien is het gewoon een kwestie van wennen, ik ben wel benieuwd om meer meer mensen hier last van hadden.


    12 augustus 2008 om 12:36
    Jacobien

    Brbrbr, Ik krijg alleen maar volkskrant, nrc en sport resultaten, (bij 4 verschillende zoekwoorden) en al die adsense is inderdaad erg.

    Ben het eens met paar anderen dat het nu moeilijk echt serieus te nemen is, maar wie weet wordt het nog wat.


    12 augustus 2008 om 12:36
    Haico

    Leuk initiatief alleen vind ik het een minpunt dat op een zoekwoord als wijnkist van de eerste 30 resultaten er maar 3 niet afkomstig zijn van Marktplaats / Speurders.


    12 augustus 2008 om 12:43
    Alex de G.

    Het ziet er goed uit. Alleen mis ik een categorie voor financiële producten.

    Dan zou ik sites opnemen als:

    http://www.independer.nl (Hypotheken)

    http://www.evestor.nl (Sparen en beleggen)

    http://www.fx.nl (Verzekeren)


    13 augustus 2008 om 05:38
    Kevin Beeftink

    @Jeroen. Gebruikers van Hittery lijken ‘opgevoed’ te moeten worden om de juiste zoekmachine bij het juiste woord te gebruiken (o.b.v. bovenstaande voorbeelden van “simonly” en “wijnkist”).

    Om het de bezoeker makkelijker te maken zou je kunnen overwegen om voor specifieke zoekwoorden een zoekmachine “aan te raden” (u zocht op “wijnkist” in zoekmachine “YY”. Niet gevonden wat u zocht? Voorgaande bezoekers vonden resultaat in zoekmachine “XY”). Een ingrijpende klus om al deze zoekwoorden te indexeren, maar vergroot mijns inziens wel de kans dat je een passender resultaat terug krijgt voor een specifieke niche. Valt misschien ook te automatiseren door positieve kliks per zoekmachine te indexeren en op basis daarvan zoekwoorden toe te kennen aan specifieke zoekmachines?

    Op die manier leer je je bezoekers gebruik te maken van de meest relevante zoekmachines, ik kan me voorstellen dat dan na een aantal terugkerende bezoeken die niche-boxen steeds passender gebruikt gaan worden.

    Nog een (iets wildere) stap verder kan zijn dat je resultaten van meerdere verschillende boxes aan de gebruiker laat zien, om daarna de gebruiker te laten kiezen voor de meest relevante box.

    … om maar wat optimalisatie ideeën te spuien 😉


    13 augustus 2008 om 06:51
    Jacobien

    @Kevin,

    Het gaat niet alleen om het gebruik van de juiste zoekbox.

    Vergelijk:

    Webwinkels> kan ik kiezen tussen otto, wehkamp, neckermann of bol.com. Dat zijn alle vier bedrijven die affiliatieprogramma’s hebben lopen en terwijl er duizenden webwinkels zijn.

    Zeilkleding, zoekbox vrouwen> geen resultaat. Zoekbox beauty en fashion> geen resultaat.

    Boten, zoekbox sport> alleen maar resultaten nrc, volkskrant, sportwereld etc. Gesponsorde links geven boatschop, botenbank etc. Die zocht ik.

    Zoekbox nieuws, woord ‘maddie’> 1e resultaat is AD stuk uit 2007

    Zoekwoord vrouwenmarketing, zoekbox marketing> artikelen MF, frankwatching etc. Ga ik naar Google krijg ik als 1e resultaat een pdf over vrouwenmarketing.

    De zoekmachine komt mij erg subjectief over. Zoek je iets m.b.t. marketing, dan krijg je alleen marketingsites, ook al staat er in de krant of algemeen weblog/site misschien veel interessantere stukken. Zoek je iets over sport, moet het wel uit de krant komen, alsof men alleen maar over sport leest en niet zelf beoefent etc.


    13 augustus 2008 om 07:56
    Kevin Beeftink

    @Jacobien. “Zoekwoord vrouwenmarketing, zoekbox marketing> artikelen MF, frankwatching etc. Ga ik naar Google krijg ik als 1e resultaat een pdf over vrouwenmarketing.”

    Ik vraag me af of Hittery poogt om de algemene Google search te vervangen, of om wanneer je onvoldoende resultaat daarin vindt een gerichter alternatief te bieden, waardoor Hittery als tweede keus relevant is. Had je namelijk in dit geval eerst de ‘gewone Google’ gebruikt, had je direct resultaat gehad. Je bevestigt overigens hiermee wat mij betreft ook nogmaals dat ~4.000 sites te weinig zijn.

    Door een combinatie te maken van geadviseerde zoekboxen en een grotere hoeveelheid aan kwalitatieve sites, is de kans groter dat je wel resultaat krijgt. Je omschrijft dit voorbeeld:

    “Zeilkleding, zoekbox vrouwen> geen resultaat. Zoekbox beauty en fashion> geen resultaat.”

    Ik neem aan dat je zocht naar zeilkleding voor vrouwen die fashionably verantwoord is? In dit geval zou het voordelig kunnen zijn dat als in de toekomst “Zoekbox beauty en fashion” wel resultaat levert op deze zoekcombinatie, dit ook aan de bezoekers gemeld wordt.

    Dat de zoekmachines subjectief zijn ben ik met je eens, dat mag je van de zoekboxen verwachten, van de zoekmachines minder.

    Vraag @Jeroen: mag ik aannemen dat sites worden toegekend aan specifieke machines? Dat maakt de ondervindingen van Jacobien moeilijk te verhelpen op korte termijn.

    Ik moet er overigens wel op letten niet de termen zoekbox en zoekmachine door elkaar te gooien om verwarring te voorkomen 🙂


    13 augustus 2008 om 09:19
    jerbe

    @Kevin: klopt: een zoekmachine doorzoekt alleen een vaste verzameling van relevante sites. Dus de marketing zoekmachine doorzoekt alleen 65 sites die specifiek over marketing schrijven. Dat beperkt zeker de resultaten, maar voorkomt ook dat je op bepaalde sites komt die nu bij google in de top 10 komen, en waar je relatief weinig aan hebt. Elk voordeel heeft zijn nadeel, zo blijkt.

    Alle feedback is heel nuttig. Veel dingen ter verbetering, dat is duidelijk.


    13 augustus 2008 om 11:14
    Joost

    Onze vereniging staat er ook in maar is verder niet zo spannend. Wat was het beleid om sites op te nemen ?

    Of hebben jullie *.pagina.nl lopen overtypen voor de index ?


    13 augustus 2008 om 16:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!