Netto online mediabestedingen groeit met 15,7%

20 augustus 2008, 05:37

IAB Nederland heeft samen met 20 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen aan online display advertising over het eerste

tweede kwartaal van 2008 in kaart gebracht. Deze netto bestedingen betroffen € 41,8 miljoen, een stijging met 15,7% ten opzichte van Q2 2007.

Zoals we bij de publicatie van de Q1-cijfers al aankondigden, voert het IAB op dit moment nauw overleg met participerende exploitanten en Nielsen Media Research om tot een verbeterde registratiemethodiek te komen. Na een eerste inventarisatieronde zijn we nu bezig om exacte definities op te stellen van de nieuwe indeling in afrekenmodellen, kanalen en uitingsvormen, in samenhang met een nieuwe procesbeschrijving voor aanlevering, verwerking en rapportage. Ook die zullen we toetsen aan de huidige participanten en het ziet er nog altijd naar uit dat we de nieuwe methodiek nog in 2008 zullen lanceren. Los daarvan is dit cijfer van 15,7% natuurlijk bevredigend, alleen al omdat het flink hoger is dan de 12 procent over heel 2007. En het zorgt voor een gezonde balans ten opzichte van het groeipercentage van 8% van het eerste kwartaal dit jaar.

Bij de brancheverdeling in het tweede kwartaal van 2008 valt een aantal zaken op:

  • De marktaandelen van de sectoren Financiële Dienstverlening en Personeel en Lokaal volume stegen beide met 3% ten opzichte van Q2 2007. Financiële Dienstverlening kende dit kwartaal een marktaandeel van 14% en is daarmee koploper.
  • De sector Telecom en ICT daalde dit kwartaal met 3% marktaandeel naar 11% (t.o.v. Q2 2007).
  • Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2007 namen de bestedingen vanuit de sectoren Personeel en Lokaal volume (71%), Financiële Dienstverlening (+37%) en Retail (+26%) het meeste toe.
  • De bestedingen uit de sectoren Telecom en ICT (-7%) en Media (-2%) vertoonden een daling in Q2 2008 ten opzichte van Q2 2007.

Bij de opzet van de nieuwe methodiek kijken we uiteraard met een schuin oog naar de methodiek die PriceWaterhouseCoopers en IAB Europa samen hebben ontwikkeld. Met name naar hun categorisering en definiëring. Het leverde overigens interessante cijfers voor 2007 op, ook voor de Nederlandse situatie. Door harde cijfers en schattingen met elkaar te combineren komen zij uit op een totaal van 729 miljoen voor de online mediabestedingen. Daarvan is ongeveer een kwart voor display en de helft voor search. Ik ben geneigd deze cijfers wat lager in te schatten maar het streven bij onze methodiek is dus helder: zoveel mogelijk harde cijfers vanuit de markt en zo min mogelijk schattingen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Michael

    Eerste kwartaal van 2008 in kaart gebracht? Of tweede… ”Deze netto bestedingen betroffen € 41,8 miljoen, een stijging met 15,7% ten opzichte van Q2 2007.”

    PS Het wordt er allemaal niet duidelijker op. Misschien moeten jullie geen cijfers naar buiten brengen als ze nog niet goed, lees compleet zijn…


    20 augustus 2008 om 09:45
    media

    @Michael, je hebt gelijk, storende fout in eerste alinea; inmiddels aangepast. Wel vervelend dat deze als persbericht al weg is.


    20 augustus 2008 om 17:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!