New Media Expo 2008: De beursvloer

3 september 2008, 04:30


De bijna 23,000 vierkante meter beursvloer van de New Media Expo in Las Vegas was goed gevuld met bedrijven actief op het gebied van nieuwe media productie. Van podcasthosting tot professionele opnameapparatuur, de nieuwe media producent kon zijn/haar hart ophalen. Nieuw dit jaar waren de zogenaamde ‘unconferences’, korte sessies bij de aanbieders waarbij ze dieper in konden gaan op hun product of dienst. Maar er was natuurlijk nog veel meer te beleven.

In het drieluik over de New Media Expo vandaag deel 2: de beursvloer. Lees hier deel 1: ‘New Media Expo 2008, Las Vegas: Een impressie’.

Wat me opviel is dat 23,000 vierkante meter niet eens zo groot is. Dat klinkt het wel, maar met 150×150 meter kom je al snel in de richting van de 23,000. Maar goed, bijna 50 bedrijven hadden zich genesteld in de met airconditioning aangenaam gemaakte hal. Tijdens de Expo neem je vaak niet genoeg de tijd om op de beursvloer rond te lopen, met name doordat de sessies veel te interessant zijn. Dit jaar hebben we bewust een ochtend sessies geskipt zodat we eens rustig de boel konden verkennen.

Wel leuk die Amerikanen, ze zijn zo lekker enthousiast. En als je dan benaderd om te vragen wat hun product of dienst nu eigenlijk inhoudt zijn ze gaarne bereid een demo te geven. Ook al is dat de 146e keer. Helaas zijn we in onze ochtend niet in staat geweest bij alle bedrijven op de koffie te gaan, vandaar dat we een ’20 Seconds Shameless Self Promotion’ tour hebben gedaan.

Uiteraard zijn we wel bij een paar bedrijven wat langer blijven hangen. Zo ben ik nog steeds gecharmeerd van ProfCast, een stukje software waarmee je zeer gemakkelijk presentaties kunt omvormen tot (enhanced) audiopodcasts. Gewoon microfoon in de Mac, de presentatie via ProfCast opstarten en gaan. Elke keer als de presentator op de volgende dia klikt wordt er een marker aangemaakt waarmee op het einde een perfect synchroon lopende audio en dia ‘film’ ontstaat. Windows versie in de maak.

Ook Mogulus scoorde hoog bij mij. Een mediaplayer om live video uit te zenden in een slick interface. Met name in combinatie met Qik, een applicatie op de iPhone om live beelden uit te zenden had ik echt het idee een paar jaar in de toekomst te kijken. Met een beetje fantasie zijn de mogelijkheden eindeloos.

In het verlengde van Mogulus ligt Wizzard Media (nee, ik ben niet door hen gesponsored). Voorheen Libsyn geheten is Wizzard een van de grootste podcast hosting netwerken. Een zeer enthousiaste ontwikkelaar liet een demo zien alsof z’n leven er vanaf hing (wellicht z’n bonus). Ik sta elke keer weer te kijken van de kwaliteit van de webinterfaces, en Wizzard Media was daarop geen uitzondering. Het mooie van Wizzard Media is dat er automatisch advertenties in een podcast gebracht kunnen worden. Hoewel ze daar zeker niet uniek in zijn sprak de gebruiksvriendelijke wijze waarop je een player kunt maken mij wel aan.

Een grote uitdaging van online videoproducenten is 1) zo efficiënt mogelijk op zoveel mogelijk videosites terecht te komen (YouTube, Vimeo, etc) en 2) te meten hoeveel kijkers een video heeft gekregen. Alles met de hand per site uploaden kost nogal wat tijd, en lang niet alle sites hebben mogelijkheden om nauwkeurig bij te houden hoeveel bezoekers naar een video kijken. Daar moeten de bedenkers van TubeMogul ook aan gedacht hebben toen ze hun webapplicatie bedachten. Letterlijk met een paar drukken op de knop word je video naar maar liefst 20 videosites tegelijkertijd geupload. Eenmaal online kun je middels grafieken makkelijk bijhouden welke site en welke video het beste scoort. Handige zaken, als we dit soort communicatietools willen inzetten in onze marketingmix.

Tot slot wil ik Microsoft’s Podcast Kit for Sharepoint melden. Een waardevolle toevoeging waarmee bedrijven intern ‘YouTube’ kunnen introduceren. Medewerkers kunnen werkgerelateerde filmpjes uploaden, bekijken, scoren en becommentariëren. Waarom zou je dat willen doen? Interne communicatie. Wat ons betreft een ondergeschoven kindje in de bedrijfsvoering. Gelukkig denk Microsoft daar ook zo over, vandaar de ontwikkeling van dit platform. In het laatste deel van deze drieluik gaan we dieper in op het gebruik van podcasting binnen de hoge vuurmuren van bedrijven.

Een complete lijst met alle participerende bedrijven is hier te vinden. Nogmaals, het is onmogelijk om alle bedrijven hier te bespreken, maar mochten er lezers vragen hebben of geïnteresseerd zijn in meer info kunnen ze altijd even contact met ons opnemen (info at digiredo punt nl)

Mijn impressie van de beursvloer is tweezijdig. Enerzijds is het belangrijk om op de hoogte te bijven van de nieuwste ontwikkelingen, en vaak worden deze ontwikkelingen geïnitieerd door dit soort bedrijven. In die zin was het dus weer inspirerend om rond te lopen en je neus in allerlei zaken te steken. Anderzijds, in vergelijking met het jaar daarvoor vond ik het een beetje tegenvallen. Het kan zijn omdat we vorig jaar voor het eerst naar de Expo gingen en als kleine jongetjes in een snoepzaak rondliepen, maar ik heb het idee dat er minder ‘vibes’ aanwezig waren op de vloer. De bedrijven deden net iets minder moeite om op te vallen.

Ach, misschien hoort dat wel bij een volwassen wordende industrie… Binnenkort volgt het laatste deel van deze serie over intern podcasten.

Ooit begonnen in de R&D in de bioscience heb ik een weg gebaand middels marketing en sales in de farma-wereld naar nieuwe media en innovatie. In 2008 het bedrijf DigiRedo opgezet waar we gepassioneerd nieuwe communicatieconcepten ontwikkelen en implementeren met de digitale instrumenten die de wereld veranderd hebben. In 2012 een volgende stap genomen met het opstarten van Synappz Medical Apps, een unieke netwerkstart-up voor het bedenken, ontwikkelen en vermarkten van medische apps. Synappz is genomineerd voor het eHealth Start Up 2012 bij Doctors 2.0 en onze eerste medische app, iP Plaslijst, voor de Health Apps Awards op Artsennet.nl.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!