MediaMonks maken met businessplan gehakt van concurrentie

MediaMonks maken met businessplan gehakt van concurrentie

Bovenstaande video staat alweer een maand live, maar wij hadden hem nog niet gezien. In deze ‘promotievideo’ maakt mediabureau MediaMonks gehakt van de concurrentie. Tsja, als je in je businessplan voor 2008-2009 hebt opgenomen dat je het ‘leading online Dutch marketing Agency’ wilt worden,  dan moet je je durven onderscheiden.

De Monk maakt gehakt van NR6, MediaRepublic, Qi, RedUrban, Clockwork, ACHTUNG!, Bone, Fabrique en Lbi. Directeur van MediaMonks Victor Knaap legt uit: ‘We hebben voor ons 7,5 jarig bestaan een presentatie gegeven over wat we gedaan hebben de afgelopen jaren. Tijdens zo’n presentatie moet je natuurlijk ook gaan zeggen wat je gáát doen, we moesten onze visie op de toekomst van MediaMonks geven. En dat is dit.’

Knaap vervolgt: ‘Het is in eerste instantie een intern filmpje geweest. Uiteindelijk belandt dat natuurlijk overal. Ons nieuws was dat we een grote interne videostudio gingen bouwen, dit is het eerste filmpje dat daar gemaakt is.’

Knaap zag afgelopen maand een tweet voorbij komen van Rhinofly met daarin de vraag of MediaMonks Rhinofly wel serieus neemt. Rhinofly komt immers niet in het filmpje voor. Knaap zag er een knipoog in. ‘Ik hou mijn telefoon gereed, en hoop dat de concurrentie net zoveel humor heeft als wij. Iedereen die het filmpje tot nu heeft gezien was heel positief.

Moeilijk in te schatten wat de concurrentie van dit soort ‘businessplannen’ vindt. Ik vind het zelf wel sterk, en in lijn met dit verhaal: ‘Lost Boys heeft gemengde gevoelens bij ‘liefdevolle opvang’ Verloren Jongens door MediaMonks’.


Delen

0
0


Er zijn 27 reacties op dit artikel

  • Erg ambiteus in ieder geval.. En laat aan de duidelijkheid niet over.
    En zoals wel vaker met de Monks. Weinig subtiel. Maar wel passend.

    geplaatst op
  • Ha! Het is toch inderdaad een bloody shame dat we niet genoemd worden in zo'n fraai filmpje ;-) Kudos voor Knaap & Co voor deze video. Meer! Meer!

    geplaatst op
  • Haha, prachtig, een bureau met ballen!

    geplaatst op
  • @Frank: Dank voor de url: mooi voor de onderbouwing van het verhaal. Het is inderdaad een schande dat jullie niet genoemd worden, gaat je omzet kosten ;-)

    geplaatst op
  • Leuk bedacht

    Vraag me alleen af of ze ook hebben betaald voor de muziek van Okami....
    zo niet: Foei Monks!
    ;-p

    geplaatst op
  • @Koningwoning: haha! Ben trouwens wel echt benieuwd wat de bureaus die WEL genoemd worden in het filmpje ervan vinden. Het blijft wat stil... ;-)

    geplaatst op
  • Mooi gemaakt. Zo'n 2 jaar geleden kwam reclamebureau Bloody Minded trouwens met een online game waar je de logo's van grote reclamebureaus kapot kon schieten. Ludieke acties tussen reclamebureaus zijn dus niet helemaal nieuw.

    geplaatst op
  • Leuk uitgevoerd, maar erg langdradig en ik snap niet helemaal de samenstelling van hun kennelijk grootste concurrenten.

    geplaatst op
  • @Karlijn: we hebben ook een 'Choose Your Victim' YouTube variant ;)

    geplaatst op
  • wij worden wel genoemd in het filmpje, maar niet in dit artikel.. waar sta je dan in de hoe-serieus-wordt-je-genomen ladder ;) ?? Ik stel voor de MM jaarlijks dit soort grappen gaat uithalen, zodat je naast de bekende lijstjes weet waar je staat !
    Mijn mening zit trouwens ergens tussen Frank en Karlijn. Heel strak filmpje maar is na 1 keer kijken ook wel weer bekeken..

    geplaatst op
  • Leuk! Hoewel het even duurt voor je het helemaal uitgezeten hebt. Ik moet zeggen dat ik enigszins teleurgesteld ben dat wij (Advance) niet aan stukjes worden gemept. Ik opteer hierbij voor de volgende viral! :-D

    geplaatst op
  • @bas
    dat vind ik nou weer slim. Zo is ie tenminste kort en krachtig en doet het ook nog iets met de kijker. De lange versie is alleen jullie in de aanval. Nu kan ik nog zorgen dat er een bedrijf geskwoesjd word (ik kan even geen betere term hiervoor bedenken :D)

    geplaatst op
  • @Freek Bijl: Ergens tussen Rhinofly en Lost Boys, maar een stuk boven Advance ;-) Ik denk (voorzichtige inschatting) dat de auteur van het stuk eFocus gewoon ff vergeten is te vermelden....

    geplaatst op
  • @Matthijs Wrijf het er nog maar even in! ;-)

    geplaatst op
  • @Matthijs Pfoeii.. gelukkig ;)! Het is je vergeven. De les uit de reacties leert ons dus ten tweede male dat MediaMonks een serieuze bureauselectie moet gaan doen op basis van inzichtelijke criteria. Anders gaat het mis zo :)

    geplaatst op
  • prachtig filmpje ja. Ik ben voor een jaarlijkse update :)

    geplaatst op
  • Ik zeg Vic, Wes, Gin... jaarlijks een video dan maar? Is het misschien een idee om eens een contest op te zetten waarbij de bureaus eens subtiel elkaar bashen?? Net een paar weken voor de Spinawards zodat de goede inzendingen nog gebruikt kunnen worden.

    ;-)

    geplaatst op
  • @Jay: Ik zat al te denken om een soort Dopewars (ken je'm nog) op te starten voor de NL bureaus...

    geplaatst op
  • @Frank .. Lijkt mij een goed plan. .. Subtiel maar wel met sterke ondertoon eens per jaar even uit mogen/kunnen halen naar conculega's. Moet wel een jury bij zitten als je mij vraagt.

    ;o)

    geplaatst op
  • Leuk gemaakt, Chuck Norris die nog even voorbij komt ;)
    Echter heb ik na 1 minuut de clue wel begrepen en hoef ik de rest niet meer te zien..

    geplaatst op
  • Tijdens zo’n presentatie moet je natuurlijk ook gaan zeggen wat je gáát doen, we moesten onze visie op de toekomst van MediaMonks geven. En dat is dit.’ .........Misschien wat old school achtig, maar als dit iets met visie te maken heeft, dan ben ik even lost. Wellicht nog een oude marketing regel is dat je vooral NIET je concurrenten moet gaan afvallen. Wat mij betreft een gevalletje "volledig de plank misgeslagen" en dan nog hard ook.

    geplaatst op
  • Idd volledig de plank misgeslagen.
    Media Monkeys go go go!
    http://www.youtube.com/watch?v=K0uKjgCal38

    geplaatst op
  • mwah... matig concept en langdradige executie.. de grap is er al snel van af.
    vraag me af of MM hiermee niet ook laat zien dat ze conceptueel eigenlijk niet zo sterk zijn...

    Ben zelf geen fan van concurrentie-bashing. De fascinatie van MM met Lbi is inmiddels ook al weer zo 2007

    geplaatst op
  • Doet me denken aan de slechtste tijden van de internetbubble. halftalenten proberen met veel geschreeuw hun magere wol te verkopen.

    geplaatst op
  • @frans Klarendal

    De slechte tijden van de bubble? Da's een goede. Was de bubble niet in zijn geheel slechte tijden? In ieder geval daar waar het om kwaliteit ging? Want bij met Blast Radius had ik er niet zoveel last van.

    Maar in geval van de MediaMonks. Als je met magere wol daar op doelt.. dan vraag ik me af of je ze wel kent? Met een kleine 70 mensen zo'n beetje wel de grootste interactieve actie marketing tent van nederland. Dat word je niet zomaar.

    En waarom zou je altijd beleeft moeten zijn naar je conculega's? Zijn we in nederland al niet te veel aan het polderen?

    gr. Jay

    geplaatst op
  • @ jay. je hebt gelijk, ik bedoel de tijden net voor de internetbubble... we kennen het rijtje: magic minds, change the script en dan nu weer mediamonks... het mooie van de internetbubble was dat de goede bedrijven over bleven die echt iets toevoegden.
    ik denk dat mediamonks inderdaad meer monnikken zijn dan echte creatieven, zoals hierboven al iemand zei.

    geplaatst op
  • @ Frans
    precies.. 70 mensen die veel produceren en daar trots op mogen zijn.
    Creatie is echter een ander vak en daar excelleert MM niet. Niks mis mee want ik zie dat daar ook een volwassen en rendabele markt voor is.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.