Tips voor Adwords Ads met een CTR van 412,50%

19 september 2008, 05:56

Een hoge CTR (click through rate / doorklikratio) in Google Adwords of Yahoo Search campagnes is ons niet vreemd. En natuurlijk is de CTR% van een keyword, ad of campagne alles behalve zaligmakend. Maar wanneer je met je eerste kop koffie net achter de kiezen een campagne opzet die binnen het uur een CTR haalt van 412,50% is dat op z’n minst opvallend te noemen.

Scherp geprijsde moonboots

M’n vriendin is onlangs gestart met een hobby projectje online. Ze verkoopt van die UGG laarzen: moonboots waarin zelfs de kleinste damesvoetjes op berenpoten lijken. A-commercieel als ze is verkoopt ze alleen de schoenen die ze zelf ook wel leuk vindt. En als ze teveel bestellingen heeft op een dag zet ze snel de bestelmogelijkheid uit. Omdat mijn handen als ondernemer dan beginnen te jeuken probeer ik me er zo min mogelijk mee te bemoeien. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus is de webwinkel bescheiden geoptimaliseerd en zijn de eerste tests met Google Adwords ook al uitgevoerd. Mijn conclusie: de combinatie van scherp geprijsde moonboots en koopgekke vrouwen leidt tot een CTR van maar liefst 412,50%.

Verklaringen voor een hoge CTR

Bij dermate hoge click through rates is de oorzaak vaak te vinden in invalid clicks. Denk hierbij aan click bots of soortgelijke fratsen. Het is ook geen vreemd verschijnsel bij zeer lage aantallen kliks. De oorzaak ligt dan simpelweg bij 1 of 2 bezoekers die meerdere malen op een ad hebben geklikt. Maar het is voor het eerst dat ik dit zag bij keywords die toch al een redelijk aantal kliks hadden gerealiseerd. Na verloop van tijd normaliseerde de CTR weer naar een nog altijd respectabele 15% als campagnegemiddelde. Niet slecht, maar het haalt het natuurlijk niet bij de 412,50% op [uggs].

Exact match vs. broad match

Let er overigens op dat in deze ad group zowel wordt geadverteerd op [uggs] exact match als “uggs” broad match. We doen dit opzettelijk om inzicht te krijgen in eventuele verschillen in klikgedrag o.b.v. de precieze zoekopdracht. Zoals uit deze mini-case blijkt loont dit absoluut, omdat er duidelijke verschillen te zien zijn aan de hand waarvan weer verbeteringen doorgevoerd kunnen worden in bijvoorbeeld de ad group indeling of advertentietekst.

Uitsplitsen van ad groups

Een ander opvalllend detail is dat de “uggs” varianten in zowel de broad match als exact match variant beter scoren qua CTR% dan de “ugg” variant, terwijl de laatste de officiële merknaam is. Dit is in dit geval te wijden aan de advertentietekst, waarin in de header opzettelijk wordt gesproken over ‘UGGS’, omdat dit nu eenmaal een populairdere benaming is van de moonboots dan de officiële merknaam ‘UGG’ (zie ook het aantal vertoningen). Zelfs bij deze goede CTR is dit aanleiding voor ons om de ad group te splitsen in een ‘UGGs’ en ‘UGG’ variant, zodat de advertentietekst optimaal kan aansluiten bij de keywords. Zeker met het oog op de vernieuwde Adwords Quality Score die een dezer dagen wordt geactiveerd is dit geen overbodige luxe.

CTR% optimalisatie tips

Om toch nog een educatief verantwoord randje aan deze blog post te geven enkele tips voor het optimaliseren van de CTR van Adwords campagnes:

Hou advertentiegroepen klein wat betreft het aantal keywords;

Plaats keywords die een andere zoekintentie of ander stamwoord hebben in een aparte advertentiegroep;

Test advertentieteksten met verschillende proposities;

Test advertentieteksten met variaties qua keyword gebruik;

Maak gebruik van de verschillende match types om de verschillen in klikgedrag o.b.v. de precieze zoekopdracht te kunnen onderscheiden;

Vang de precieze zoekopdracht op broad match keywords in Google Analytics door gebruik te maken van een advanced keyword filter. Zie o.a. de blog post van André Scholten over dit onderwerp;

Voeg ‘nieuw ontdekte keyphrases’ toe als phrase of exact match keyword in een bestaande of nieuwe advertentiegroep;

Last but not least: doorloop al deze stappen frequent genoeg om geen kans onbenut te laten!

Succes!

Wolter Tjeenk Willink
Oprichter / Directeur bij Traffic Builders

Entrepreneur met passie voor digital marketing, oprichter van Traffic Builders: hèt full funnel digital marketingbureau van Nederland. Wolter Tjeenk Willink is regelmatig als gastspreker/-docent te gast bij diverse congressen en opleidingsinstituten waaronder Windesheim Flevoland en Nyenrode Business University. Traffic Builders is hét digital marketingbureau dat gelooft in de kracht van datadriven marketing en merkcommunicatie. Combineer je die twee dingen, dan krijg je een digital marketing strategie waarbij je kanalen en het budget optimaal inzet en de juiste snaar raakt bij je doelgroep. Dus, lees snel verder over onze aanpak als digital agency voor marketing en media. Je bent slechts een paar klikken verwijderd van je eerste kennismaking met Traffic Builders. Goed om te weten: we houden wel van een uitdaging!

Categorie
Tags

9 Reacties

    Peter Bonjernoor

    Het kan aan mij liggen, maar als je meer dan 100% CTR hebt, dan moet er toch iets mis zijn aan de meetmethode?


    19 september 2008 om 06:52
    Ulco

    Briljante titel, zal de CTR naar het artikel ook geen kwaad doen 🙂

    Vraag me wel af of 16 vertoningen en 66 kliks economisch verantwoord is, logischerwijs betaal je dan per bezoeker minimaal 4,125 keer te veel. Gelukkig zou Adwords dat aan het einde v/d maand wel weer moeten compenseren.

    Wel leuk om te zien dat bij jou je omgeving ook niet aan ‘online’ ontkomt. Ben ik daarin toch niet de enige 😛


    19 september 2008 om 10:26
    Vito

    Heeft ze ook Uggs in maatje 43?


    19 september 2008 om 12:40
    Martijn van Well

    Dit soort projecten vind ik altijd leuk, lekker kleinschalig om weer eens wat uit te proberen. Jouw vriendin heeft duidelijk een first mover advantage als ik zo de clickprijzen eens bekijk 🙂 De CTR’s zijn daardoor natuurlijk ook niet echt moeilijk te behalen, maar leuk is het wel.

    Overigens geef je hier terloops wel een (in mijn ogen) groot probleem aan; hoe gaat Google nu daadwerkelijk om met die foute clicks en waar trekken we als adverteerders de grens (welke foutmarge accepteren we, er is al wel eens gesproken over 10% hier op MF).

    Ik mis overigens de link naar de shop. Bang dat je vriendin door het succes anders de gehele website gewoon offline haalt? 🙂


    19 september 2008 om 18:22
    Erik Dijkstra

    Met alle respect… kan ik me niet vinden in de verklaring dat dit gewone gebruikers zijn die een paar keer klikken.

    Hoe kan iemand nu meerdere keren op dezelfde advertentie klikken? Zodra je klikt, ben je bij de search engine weg. Dit geldt ook voor tekstadvertenties op Google sites. Dit moet dan toch hoe dan ook frauduleus gedrag zijn?

    Laadt de site soms erg traag? Of zou dit kunnen komen door gebruikers met een trage internetverbinding?

    Wat ik me verder kan voorstellen, is dat men rechtsklikt en opent in nieuw venster/tab. Maar om dit nu gemiddeld 4 keer te doen? Of om gemiddeld vier de backbutton te klikken en opnieuw dezelfde advertentie te klikken?

    Kun je specifieker zijn waar het precies voorkwam? Ligt het aan banners (wellicht een leftover van het voormalige Doubleclick netwerk oid)?

    Kortom.. veel vragen! 😉


    22 september 2008 om 14:45
    trafficb

    @Erik, dank voor de kritische noot!

    Uiteraard zijn frauduleuze clicks het eerste waar ik aan dacht na het zien van deze cijfers. En de statistieken zijn nadien ook wel genormaliseerd tot een “normale” CTR van ca. 15%. Maar ik heb niets vreemds kunnen opmerken in de stats van Google, noch in de server logfiles.

    Maar zoals ik al aangaf: het is een hobby projectje. Heb er dus ook geen uren naar gespit of klikfraudedetectiesoftware achter hangen. Maar het blijft een mooie kapstok voor een blogpost 🙂


    23 september 2008 om 04:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!