Weekoverzicht Webanalisten.nl (15): Hoe gebruik je inzichten?

7 oktober 2008, 07:30

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op zijn website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Meet-weters: webanalisten die het niet snappen
  • Steve Jackson keynote (video + slides)
  • Alleen maar kunnen bestellen met een account…

Meet-weters: webanalisten die het niet snappen

“Cijfers zeggen alles”, zei laatst een verdwaald schaap tegen mij. Het was tijdens een workshop voor een multivariatietest, waarbij we met z’n allen moesten bedenken welke variaties we gingen testen. De pagina die eraan zou moeten geloven was een uitlogpagina. Zelfs Stevie Wonder kon zien dat deze pagina 1: extreem lelijk was en 2: dat hij niet zou converteren omdat hij op geen enkele manier geoptimaliseerd was. Lees wat Xaviera Ringeling vindt van meet-weters, de webanalist die nodig eens over zijn eigen grens moet kijken.

Steve Jackson keynote (video + slides)

Vrijdag 19 september was Eduard Blacquière namens Webanalisten.nl aanwezig bij de 1e editie van Design for Conversion in Amsterdam. Eén van de keynote presentatie was van Steve Jackson, Senior consultant analytics bij Satama en voorzitter van de internationale WAA. Om structuur te krijgen in conversie optimalisatie heeft hij het “insights model” ontwikkeld. Webanalisten nam de volledige presentatie op en Eduard deed het verslag achteraf.

Alleen maar kunnen bestellen met een account…

Ton Wesseling is bezig geweest met een expert review van de ecommerce shop van een groot internationaal merk. In de loop der jaren heeft Ton veel ervaring opgedaan en daardoor weet hij goed waar hij naar moet kijken en begrijpt hij ook steeds meer de reden / het waarom van de klant voor een betreffende keuze. Waar Ton zich altijd over heeft verbaasd en wat in de betreffende ecommerce shop ook weer het geval was: het is alleen maar mogelijk om iets te kopen (cq. het hele winkelwagenproces te doorlopen) in de webwinkel wanneer je een account hebt aangemaakt en hiermee ingelogd bent. Ton geeft aan hoe de klant dit ervaart en hoe je dit proces kunt verbeteren.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Paul Hottinga

    Vooral de optie om niet te hoeven registreren bij een bestelprocedure vind ik een erg goede tip. Dit verlaagd echt de drempel en het is absoluut niet noodzakelijk om te doen.

    Goede tip!

    Ben nog wel benieuwd of mensen voorbeelden hebben wat dit met de conversie doet.


    8 oktober 2008 om 03:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!