Kredietcrisis: Hoe zal het online vergaan?

9 oktober 2008, 07:14

{title}De kredietcrisis. Een voorlopige, onvolledige wrap-up. Siddert en huivert. Als je wat (een paar) zaken op een rij zet, dan lijkt het allemaal ernstig. Ebay schrapt 10 procent van het personeel (geen Nederlanders). Webloguitgeverij Gawker schrapt 19 van de 133 banen (‘Yes, it’s true: Gawker’s sibling sites are laying off 19 people.’) In IJsland is het geld van de een op de andere dag een derde minder waard geworden. De 75.000 Nederlandse klanten bij de online spaarboer IceSave konden daarom dagenlang niet bij hun spaarcenten. ING heeft gisteren voor 4 miljard aan spaartegoeden opgekocht.

Aan Alex gaat de kredietcrisis voorbij (via: Emerce). Dat zal wel. Maar de signalen uit de markt zijn ongunstig. In de wandelgangen is te horen dat er bezuinigd wordt op opleidingen voor werknemers bij bedrijven. En ook alle sponsoringbudgetten zullen binnenkort wel weer stevig ingekrompen worden. De advertentie-inkomsten in print zullen zo langzamerhand wel verder onder druk staan. Maar voor online is dat een ander verhaal. Toch?

Op Emerce heeft Jannemiek Starkenburg een mooi verhaal geschreven met de titel: ‘Treft de kredietcrisis de online branche?’. Interessante vraag, met interessante meningen van drie online experts. Marco Derksen meent, uit hoofde van het IAB, dat het allemaal wel mee gaat vallen, omdat online erg resultaat gedreven is (dat is minder het geval dan op tv en radio).

Stephan Fellinger schat in dat het twee kanten op kan: bezuinigen of juist harder inzetten op marketing omdat de concurrent de inspanningen terugschroeft. En ook Fellinger zegt dat de meetbaarheid heel belangrijk kan worden. ‘De online marketingsector moet met de billen bloot.’

Jeroen de Bakker denkt ook dat je via online weet waar je aan toe bent en met lage kosten al contacten kunt bereiken. Partijen als Bol.com weten volgens De Bakker precies wat een Adwordscampagne oplevert.

Ik ben benieuwd wat men er hier van denkt. Gaat de online sector klappen krijgen, en gaan alle adverteerders snel terug naar oud en vertrouwd? Of: is de sector al zó volwassen (en daarmee meetbaar) geworden, dat het juist de dans zal ontspringen? De experts hierboven zijn het wel héél erg met elkaar eens…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

23 Reacties

    luuk.ros

    Acht Tedje Turner zei al:

    Early to bed, Early to rise,

    work like hell and advertise!

    Mijn gut feeling zegt dat adverteerders voor meetbaar en concreet gaan. Als productontwikkeling en new business op een lager pitje komen te staan omdat er simpelweg minder geld beschikbaar is voor investeren zullen branding en DM/CRM waarschijnlijk belangrijker worden. Reeds aanwezige klanten uitpersen is goedkoper dan nieuwe vinden, dus het is maar in welke hoek van ‘online’ je je bevindt. Misschien worden het gouden tijden voor e-mailmarketeers (cross & upsell), want relatief goedkoop en veel effect. De zwaarste kostenposten van veel adverteerders zijn personeel en media. Los personeel eruit en maximale media-exposure kan zowel in het voor- als het nadeel van online marketeers werken. Voor een actiesite zal wel wat minder geld beschikbaar zijn en productcampagnes gaan wat eerder terug in de koelkast.


    9 oktober 2008 om 07:35
    Pieter Bas Elskamp

    Op de korte termijn zal het ook de online sector raken, aangezien mijns inziens er nog genoeg (lees: te veel) bedrijven zijn die niet transparant zijn en nog ouderwets hoge internet-tarieven voeren. Veel bedrijven en potentiële klanten denken daardoor dat “al dat internet gebeuren” duur is.

    Maar aan de andere kant op langere termijn, als er meer transparantie komt (wat ik wel denk dat zal gebeuren) zal dit de online sector sterken.

    Als ik bijvoorbeeld alleen al kijken naar onze pay-per-lead campagnes, zijn bedrijven hier positief (en soms verbaasd) over als het gaat om de transparantie en het feit dat het no-cure no-pay is…


    9 oktober 2008 om 09:20
    monchito

    Nu vind ik voorspellingen zinloos uit principe, maar als we trendlijnen doortrekken:

    – grotere focus op online uitgaven itt traditionele marketing; m.n. omdat je hier mbv webanalytics veel beter kunt sturen op ROI

    – ‘goedkoop’ wordt een nog duurdere term

    – in tijden van onzekerheid zoekt men naar houvast: meer focus op branding en PR

    – meer budget voor organic search optimalisatie en email

    2c


    9 oktober 2008 om 09:45
    mgvandenbroek

    @Carl: Mooi opgeschreven: ‘Het kapitalisme ontgroeit gewoon zijn pubertijd, en verandert van rücksichtslos en zelfingenomen in bedaard en betrokken.’

    Maar of dit een groeistuip is in het volwassen worden van het kapitalisme? Dat weet ik niet. Misschien is juist nu gebleken dat marktwerking zonder enige restrictie de ultieme marktwerking is. Met alle negatieve gevolgen en schade van dien. En dat die ultieme marktwerking (geen toezicht op wat banken allemaal uitvoeren) misschien wel ingepolderd moet worden (vrij naar Wouter Bos).


    9 oktober 2008 om 10:12
    Carl Mangold

    @Matthijs: Die marktwerking is slechts één onderdeeltje van het kapitalisme; de maatschappij, de politiek en alles er omheen maken er ook deel van uit. En wij merken nu dus duidelijk dat dit systeem (veel) meer maatschappelijke en nationale sturing nodig heeft, om te doen wat ’t moet doen…


    9 oktober 2008 om 10:32
    monchito

    volwassenheid is het besef van de betekenis van beslissingen -> is een menselijke maatstaf

    kapitalisme is een politiek-economisch systeem met prive eigendom van middelen, winstmaximalisatie etc -> geen menselijke maatstaf

    m.a.w.: ‘volwassenheid’ van een macro-economisch systeem is een mooie, begrijpelijke metafoor en zeker ook mooi geschreven, maar onhoudbaar als je er een inhoudelijke analyse op los laat


    9 oktober 2008 om 10:40
    monchito

    maar dat gezeurd hebbende, deze crisis is een mooi voorbeeld van niet genoeg sturing op handel in geld, dus eens met Carl 🙂


    9 oktober 2008 om 10:41
    media

    Interessant overzicht Matthijs!

    Zoals ik ook al aangaf op Emerce, merken we er nu (cijfers Q3 zijn nog niet bekend), nog niet veel van vwb online mediabestedingen. Waar wel al eerste signalen worden afgegeven is op gebied van sponsoring en opleidingen (ook in de online branche). Geloof alleen dat Emerce niet helemaal heeft begrepen wat ik bedoelde met stand van zaken op gebied van online advertising. Is ook best lastig als je in een telefonisch interview van 3 minuten graag wilt weten hoe de wereld in elkaar steekt 😉


    9 oktober 2008 om 12:51
    Tim de Vrind

    De citaten zijn niet van de lucht, zeer inspirerend, maar wat is wijs?

    Mijn gevoel (en wat ervaring) zegt dat de adverteerder meer zal focussen op snel (meetbaar) resultaat. Hoeft niet perse alleen online te zijn (ligt wel voor de hand), maar ook acties waarbij er op de winkelvloer meer vraag/verkoop optreed.

    Veelal acties op een prijspropositie, wat niet perse negatief hoeft te zijn, hooguit wat eenzijdig en vaak niet nodig.

    Vooralsnog merk ik in mijn branche (mediabureau-online) weinig van bezuinigingen etc. Uiteraard moeten budgetten zo efficient mogelijk geinvesteerd worden, wel of geen crisis. Maar dat is normaal. ROI, conversie etc. blijft altijd van belang. Goede acties/campagnes die een bepaalde ROI opleveren zullen juist in slechtere tijden niet gestopt worden. Gegarandeerde inkomsten!

    Voor nu zeker geen paniek aan het online front.


    9 oktober 2008 om 16:29
    Paul Hottinga

    Korte termijn verwacht ik vooral in Finance een kleine terugloop van de bestedingen door budgetten die bevroren worden.

    Op iets langere termijn denk ik dat het gunstiger uitpakt dan veel mensen denken en dat er meer gestuurd gaat worden op ROI. Online pas perfect in deze strategie.


    10 oktober 2008 om 03:12
    Hanzel

    Bijna de helft van de Nederlanders geen enkele behoefte aan een band met zijn bank. Dat blijkt uit onderzoek van Boer & Croon naar de relatie tussen banken en hun klanten. Een kleine 24% van de 1.500 ondervraagden is zelfs een `ongeïnteresseerde scepticus` met een lage dunk van banken. De ondervragingen dateren van vóótr de kredietcrisis. Vraag me af wanneer dit onderzoek dan heeft plaatsgevonden. Medio 2006?


    10 oktober 2008 om 09:09
    Rob Boeyink

    ING online bankieren is op dit moment niet beschikbaar. Zit ING ook in de problemen? Of willen ze voorkomen dat klanten massaal in het weekend hun geld overboekt naar bijvoorbeeld de Rabobank?


    12 oktober 2008 om 07:48
    Hanzel

    Rabobank beleggen plat – na 09:00 is het contact met online beleggingswereld van de Rabobank verbroken. Kan dit nog anno 2008?


    14 oktober 2008 om 05:49
    Martijn Couprie

    Bestedingen aan online adverteren, e-mailmarketing, webanalytics zullen vermoed ik gewoon blijven stijgen, misschien minder hard dan voorspelt, maar toch. Waarom? Meetbaarheid. Als een investering van zeg 1000 euro zeker 2000 euro aan omzet oplevert via Adwords of dezelfde 1000 euro wordt besteedt aan een offline advertentie zonder direct meetbaar resultaat, waar zullen dan de bezuinigingen plaatsvinden?

    Aan de andere kant, meetbaarheid is leuk, maar marketeers zijn soms net mensen. Gevoelens zullen ook een rol spelen en het lijkt mij dat er genoeg bedrijven zijn die niet met de ratio maar met hun gevoelens een beslissing zullen nemen. Veel mensen zullen bij het horen van zoveel ‘slecht’ nieuws (laten we wel wezen, het gaat nog steeds verdomde goed met ons in Nederland) nou eenmaal instinctief de spreekwoordelijke broekriem wat strakker aan te willen trekken.


    3 november 2008 om 07:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!