Wacht Funda hetzelfde lot als Fortis?

6 november 2008, 06:55

{title}Je zou het bijna niet kunnen bedenken maar zou een merk als Funda met een marktaandeel van meer dan 60 procent in één weekend op zijn gat kunnen liggen? Nu de huizenmarkt daadwerkelijk, volgens de VK, in elkaar dreigt te storten wordt de roep om transparantie steeds harder. En daar heeft Funda geen kaas van gegeten, lijkt het wel.

In het artikel van de Volkskrant komt Funda niet eens aan het woord en dat is raar als grootste huizenwebsite in Nederland. Sterker nog: Nico Schoonderwoerd van miljoenhuizen.nl wordt geciteerd in het artikel. Op zich niet raar, want miljoenhuizen.nl was naar mijn weten de eerste website die de prijsgeschiedenis publiceerde en waar je je mening over de huizen kwijt kon. Dit heeft later navolging gekregen bij o.a. Jaap.nl en Huislijn.nl, die nu nog verder gaat door het aanbieden van widgets, blogmogelijkheden, de verkoopgeschiedenis via het kadaster en binnenkort bezoekers de mogelijkheid geeft de woningen te raten. Kortom, er heeft zich een stille revolutie voltrokken.

De huizenzoeker heeft nu eigenlijk bijna precies dezelfde informatie als de makelaar, met uitzondering van de prijsonderzoeken van de NVM, die een overzicht geven van de gemiddelde m2 prijs die in de afgelopen tijd binnen een bepaald gebied voor bepaalde woningtypes gevraagd is en welke gemiddelde transactieprijs per m2 is gerealiseerd. Maar dat is nog een kwestie van Google en tijd voordat men dat ook op het internet gaat vinden.

Fortis/Funda?

Wat menigeen niet voor mogelijk had gehouden, het razendsnel omvallen van een bank, zou ook weleens voor Funda kunnen opgaan. Niet dat zij zomaar failliet zullen gaan, maar dat door de publiciteit een grote vlucht van bezoekers plaatsvindt van Funda naar sites als zoekallehuizen, miljoenhuizen, moviq, jaap, niki en brixter. De geïnteresseerden vertrouwen de makelaar (funda) niet zomaar meer op zijn blauwe ogen en zijn op zoek naar uitgebreidere informatie die van invloed kan zijn op de prijs van het huis. Die informatie wordt niet door Funda gegeven en dat zou nu weleens van onevenredig grote invloed kunnen zijn op de betrouwbaarheidsperceptie van de consument over deze site. Er zal altijd nog een groot aantal bezoekers op Funda komen, maar de andere sites krijgen waarschijnlijk een grote piek in hun bezoekersaantallen nu blijkt dat Funda belangrijke informatie achterhoudt. Juist daardoor helpt Funda haar concurrentie extra in het zadel. En dat is eigenlijk ook een beetje wat Fortis heeft gedaan: niet alles vertellen waardoor de Rabobank nu enorm aan populariteit wint.

Want het wordt er de komende tijd niet beter op als je onderstaande video mag geloven:

Kortom, er zal nog veel gebeuren op de huizenzoeksitesmarkt de komende tijd, nu er steeds meer berichten komen die de branche nou niet echt als vooruitloper op de muziek bestempelen… stay tuned!

Specialist in interactieve communicatietoepassingen m.b.t. vastgoed en nieuwbouw in Nederland. Ik schrijf o.a. via mijn blog www.nieuwbouw20.nl over bedrijven, nieuwe internettoepassingen en websites. Bovendien worden er nieuwe inzichten, campagnes, personen en bedrijven behandeld die zich in de bouw- en ontwikkelingsbranche onderscheiden. Volg mevia @nieuwbouw20 of @fundament

Categorie
Tags

10 Reacties

    ZantinghBozic

    Mooi artikel. En als mensen het advies opvolgen en echt een tijd geen huis gaan kopen wordt het een self fulfilling prophecy, want dan dalen de prijzen vanzelf.


    6 november 2008 om 08:09
    nieuwbouw20

    @ZantinghBozic klopt dat dit inderdaad een self fulfilling prophecy is echter hier zit wel een mechanisme achter waarbij de consument waarschijnlijk het gevoel heeft dat hij jarenlang te maken heeft gehad met een “opgeklopte” markt (en daar ook van heeft geprofiteerd) en nu niet meer weet wie die moet vertrouwen en daardoor juist niks doet en afwacht tot het vertrouwen weer hersteld is. Het ellendige voor de huizenmarkt is dat dit dus HELAAS samengaat met een voorlopige daling van de huizenprijs. Echter hier dienen de verschillende partijen/belanghebbenden wel met een gepast antwoord te komen. De vraag vanuit de consument is naar meer transparantie en diegene die met het juiste transparante aanbod komt is spekkoper volgens mij. Nu terugtrekken en niet informeren is volgens mij juist niet killing.


    6 november 2008 om 09:07
    Rick K.

    “…maar dat door de publiciteit een grote vlucht van bezoekers plaatsvindt van Funda naar sites als zoekallehuizen, miljoenhuizen, moviq, jaap, niki en brixter.”

    Is dit een aanname of is hier ook cijfermateriaal van beschikbaar? Vraag mij namelijk af of er daadwerkelijk een dergelijk effect waar te nemen is, of dat men toch op de vertrouwde naam af blijft gaan…


    6 november 2008 om 13:04
    Koos Koets

    Wat een vreemd artikel, en wel hierom, de situatie van Fortis kwam door een acuut probleem aan financieele middelen, en werd daardoor op zeer korte termijn kwetsbaar, dit staat dus geheel los van een situatie als bij Funda.

    Dan nog wat vreemde dingen in het artikel, wanneer de huizenmarkt echt in elkaar zal storten (lees: je krijgt je huis lastiger verkocht), dan zullen mensen waarschijnlijk neigen om nog meer producten te kopen om hun huis in de aandacht te brengen, laat dit nou 1 van de punten zijn, waar Funda geld aanverdient. Overigens zal het instorten van de markt alleen maar betekenen dat er meer aandacht om huizen zal komen liggen, en mensen juist geneigd zijn vaker woningsites te bezoeken.

    Daarnaast wil ik nog opmerken dat veel andere woningsites behalve reclameinkomsten, helemaal geen ander verdien model hebben. En was nou laatst niet voorspelt dat met de dreigende recessie de webinkomsten zouden afnemen?

    En dan het stukje over transparantie, hoe tendentieus, ik denk dat de meeste mensen die een huis gaan kopen, een zeer aardig idee hebben over de historische prijzen van de objecten in de buurt. Ik denk dat consument wel zitten te wachten op betrouwbare informatie over objecten, en in contact willen treden met een makelaar die een bepaald keurmerk bezit.

    Als jou theorie opgaat, durf je dan ook te voorspellen dat Online Brokers een slechte toekomst tegenmoet gaan?


    6 november 2008 om 13:28
    Ronald Zwart

    aha! Dus zo beginnen self fulfilling prophecies.

    Zou het eventueel, enigszins mogelijk zijn dat de kans bestaat….


    6 november 2008 om 13:58
    Polle

    Toevallig (?) zag ik mevrouw Marlies Pernot, algemeen directeur van de Vereniging Eigen Huis gisteren in P&W;, die had toch een iets genuanceerder verhaal; Markt is momenteel een kopersmarkt waarin prijzen niet hard stijgen, aantal transacties daalt, maar lokaal zijn ook stijgingen in prijs te zien. Politiek zal zeker ingrijpen met een pakket aan maatregelen te komen om de woningmarkt te ondersteunen.

    Beetje schaarste op de markt kan geen kwaad, als het inderdaad allemaal zo gemakkelijk is geweest voor makelaars de afgelopen jaren is er nu een mooie motivatie een beetje te innoveren. Vergelijking van Funda met Fortis begrijp ik niet helemaal; Op welke vlakken basseer je deze?


    6 november 2008 om 14:37
    Eduard de Wilde

    Wat gebruiksvriendelijkheid blijft Funda de beste site die er is. Ik heb ze vanwege een persoonlijk noodzaak tot het aankopen van een huis allen zeer frequent bezocht. Echter de andere sites hebben zeer gebrekkig informatie, alleen bij Funda is de informatie redelijk compleet (behalve dan inderdaad de historische prijzen). ik denk aan alle foto’s, de brochure e.d.. Na het proberen van de andere sites kom ik altijd weer terug bij de bron=funda. Dus deze zal voorlopig niet verdwijnen.


    10 november 2008 om 14:27
    Dimitry Jansen

    Vind het ook een vreemde vergelijking die wordt getrokken. Fortisverhaal lijkt in niks op mogelijke ontwikkelingen op website gebied van woningaanbod.

    Funda is marktleider en natuurlijk zal dat marktaandeel aangevochten worden door concurrende sites, leve de vrije marktwerking! Maar Funda is zich bewust van de ontwikkelingen en past haar strategie hierop aan. Zelfs met de NVM als groot aandeelhouder is verdere transparantie niet tegen te houden. In de nabije toekomst zal worden gezocht naar nog betere informatievoorziening en met name de koppelingen tussen informatiebronnen zal worden verfijnd.

    Grappig trouwens dat woning websites op huurgebied steeds vergeten worden in de opsomming. Neem een website als Pararius.nl, deze biedt uitsluitend huurwoningen aan en is ondertussen de grootste aanbieder op dat gebied. Specialisatie wordt belangrijker, ook bij woningwebsites.

    Rest mij nog te melden dat de auteur een denkfout maakt door te stellen dat Funda een makelaar is. Een goede makelaar is gecertificeerd en kan nog steeds het verschil maken en menigeen voor veel ellende behoeden.


    10 november 2008 om 20:35
    Michel

    Vreemd, onsamenhangend en tendentieus artikel. Begrijp eigenlijk niet dat het gepubliceerd wordt. Het enige dat Fortis en Funda gemeen hebben is de beginletter F. In tegenstelling tot bijna alle genoemde sites wordt op Funda woninginformatie verstrekt die nagenoeg tot bijna op de komma wordt verstrekt door de NVM-makelaar en is dus redelijk compleet. Andere sites spideren sumiere informatie en zijn daardoor minder adequaat. Zij vullen dit dus aan met andere (onbetrouwbare) info. Er wordt verondersteld dat verkooptijd en prijsinformatie van doorslag gevend belang zijn, maar de verkoop begint toch gewoon met een bezichtiging ter plaatse. De plaatsing op internet moet een uitnodiging zijn om te komen kijken. Die informatie met tekst foto’s e.d. moet in balans zijn. Over marketing gesproken. En prijsinformatie is al sinds Napoleon te verkrijgen bij het kadaster, ook op internet.


    12 november 2008 om 11:17
    nieuwbouw20

    Allereerst iedereen bedankt voor de reacties. Ik pleit voor meer transparantie van Funda als “monopolist” van de huizeninformatie. Ondanks het feit dat Funda op dit moment inderdaad over de meest complete informatie beschikt, biedt zij de koper, die de grootste aankoop van zijn/haar leven gaat doen, weinig informatie waarop deze koper een goed oordeel kan baseren over de redelijkheid van de prijs. De koper vertrouwt (of vertrouwde) hier op het oordeel van de makelaar…. en dat oordeel wil de consument graag dubbel checken en kritische vragen over kunnen stellen aan zijn makelaar, want het zijn uiteindelijk zijn centen en niet die van de makelaar. Daar zou Funda meer in moeten en kunnen doen.

    Dat andere sites dit wel doen en in steeds grotere mate zal tot gevolg hebben dat er steeds meer bezoekers richting de “andere” huizenzoeksites gaan. Let wel, ik maak mij geen zorgen over een eventueel faillissement van Funda, maar ze zouden m.i. wel makkelijk hun comfortabele, leidende marktpositie kunnen verliezen als ze nu niet meer informatie bieden.


    13 november 2008 om 21:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!